Gå till innehåll

Projektarbete "Saltvattensakvarium"!


pimo

Rekommenderade inlägg

Jag går i trean på gymnasiet och ska alltså göra ett projekt arbete under denna tid.

Jag har funderat fram och tillbaks på olika saker, och har nu kommit fram till att mitt projektarbete kommer att bli att planera, bygga, starta och underhålla ett saltvattensakvarium.

Så nu är jag alltså i full fart med planeringen, tänkte skriva ner vad jag har tänkt mig änsålänge så kan ni ge era synpunkter..

Akvarium på 80x60x60 cm, 288l, med ytavrinning och borrat.

Sump på 100 liter med refugium.

Sum retur ifrån sumpen tänkte jag en Eheim 1262 som pumpar 3400 L/H, räcker detta?

Vilken dimension ska jag ha på röret till sumpen?

Cirkulationspumpar i karet tänkte jag 2 st TUNZE Turbelle stream 6060 som pumpar 6000 l/h, låtet detta bra?, finns det några liknande fast billigare alternativ?

Några förslag på prisvärd skummare och inköpsställe?

Belysning blir 150watt MH som jag redan har och så ska jag köpa några t5or, räcker detta när karet är 60 cm djupt?, hur många/hur kraftiga t5or?

Vore snällt om ni kan skriva era åsikter om mina tankar såhärlångt.

Möbeln till karet kommer nog bli ett ikea köksskåp som förstärks och modifieras.

Ska rita upp hur jag hade tänkt mig såfort jag får tid.

Tacksam för tips!/Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 69
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har en elev i skolan som gör motsvarande projekt. Vill du att jag tipsar honom att du gör "samma" projekt. Som sumpretur skulle jag nöja mig med en 1200 pump.

Jag vågar inte sätt turbelle stream eller mini stream i mina kar. De har alldeles för liten yta på insuget så man riskerar att tröga djur eller fiskar som sover fastnar där och dör.

Det finns för många rapporter här på forumet om krasch i samband med streampumpar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en elev i skolan som gör motsvarande projekt. Vill du att jag tipsar honom att du gör "samma" projekt. Som sumpretur skulle jag nöja mig med en 1200 pump.

Jag vågar inte sätt turbelle stream eller mini stream i mina kar. De har alldeles för liten yta på insuget så man riskerar att tröga djur eller fiskar som sover fastnar där och dör.

Det finns för många rapporter här på forumet om krasch i samband med streampumpar.

Ja det får du gärna göra, min mail är martin_gottfridsson@hotmail.com

Menar du en pump på 1200l/h, varför då?, är det inte bättre med mer cirkulation i sumpen?

Ok det låter ju inte så roligt att få in djur i pumparna, vad rekommenderar du för cirkulationen istället för turbelle stream och liknande?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9409&page=2

I denna tråd kan du se hur jag har gjort mina insugsskydd. Jag har använt 32 mm rör med slitsar till mina gammaldags Turbelle och Aquaclear 802. Till Aquael cirkulator 650 har jag 25 mm rör med slitsar. Med insugsrör från botten och upp till ytan hoppas jag att jag skall hålla mig fri från olyckor med djur som fastnar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack för dom tipsen!, ska kolla runt på andra lösningar med cirkulationen då.

idag har jag köpt ett 80 brett och 70 cm djupt "köksbänk" från ikea, den kommer förstärkas ordentligt med reglar och spånskivor.

Någon som har användt någon liknande möbel och kanske har förslag på hur ni gjort för att förstärka det hela.

Hur ska jag lösa det med ben till möbeln?, måste ju kunna justera varje ben.

Benen dom hade på ikea pallade bara för 125 kg/st, och man vill ju gärna ha lite marginal, så man kanske kan köra med 8 ben?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle säga att en Eheim pump 3400l/h låter mycket vettigt, då du kanske kommar få ca 1500-2000l/h om man räknar med motstånd och höjdförluster.

Men det råder mycket delade meningar om vilket rotation man skall ha igenom sumpen.

Sen tycker jag streamer pumpar är underbara pga. Tysta, billa i drift, inställnings bara och fram för allt bredstråle. Men man skall nog inte ha sjögurkor med streamer pumpar.

Måste säga lycka till, hur länge pågår projektet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Pimo!

Jag är killen som blev tipsad av Stig :P.

(Detta blir mitt första inlägg)

Tänker du verkligen bygga allt själv, sump,kar och stativ? Jag tänkte själv inte bygga något ännu, jag tänkte börja med den minimumutrustning ett saltvattensakvarium kan klara sig med, och ingen fisk heller. Senare när jag börjar bli lite mer insatt i den här branschen tänkte jag bygga en sump, men det beror även på att jag betalar för allt själv för jag vill gärna ha ett eget saltvattensakvarium bland min samling.

Jag har heller inte direkt samma målsättning som dig, jag tänkte jämföra mikroorganismer som finns i saltvatten med de som finns i sötvatten. Tänkte även att det kunde vara kul och se hur många olika arter som jag kan upptäcka i mitt akvarium, på min ls, men även underhåll och planering är en bra målsättning.

Undrar, har du läst mycket om saltvatten innan? Har du några andra erfarenheter tex sötvattensakvarium?

Aja ditt projekt börjar arta sig, skickar ett mail till dig senare denna vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle säga att en Eheim pump 3400l/h låter mycket vettigt, då du kanske kommar få ca 1500-2000l/h om man räknar med motstånd och höjdförluster.

Underskatta inte Eheim-pumparna. Det gjorde jag och till min fasa höll jag på att flöda över overflowboxen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt med lite svar!

Projektet kommer pågå tills maj ungefär, så det är rätt gott om tid!

Pengarna jobbar jag ihop och så.

Blir ju inte så hiskeligt mycket pengar på en gång utan det blir utpytsat över ett år.

Det kommer inom en månad eller två att komma upp en webbsida där man ska kunna följa bygget.

När akvariet är igångsparkat tänkte jag även sända live ifrån akvariet mha webbkamera på sidan.

Malta:

Japp jag bygger bänk, akvarium, sump osv själv, pengar jobbar jag som sagt ihop och så under tiden, så det går bra ekonomiskt sett.

Jag funderade i planeringsstadiet ifall jag kanske skulle rikta in mig på någon speciell "del" av saltvattensakvarium, men det slutade med att jag gör allt, från början till slut.

Mitt projekt kommer ju dock ta en bra bit över 100 timmar, är redan uppe i ca 20 timmar, men handledaren sa att det var helt ok.

Jag har inte läst så jättemycket om saltvatten egentligen, men jag har spenderat ett antal timmar här på sg och andra sidor.

Och så har jag redan satt upp ett litet saltkar nyligen som är i inkörningsperioden, detta projekt kommer nog läggas det dock, eller så använder jag det karet som karantänsakvarium.

Jag har hållt på endel med sötvattensakvarium innan, så helt ny är jag inte.

Ursäkta om det blev rörigt, har vart i skolan hela dagen, sen vart och hämtat glas och annat till akvariet och pysslat lite med det, så jag är ganska trött.

Fick även en 25 watt uvc idag med posten!, och till helgen får jag nog tag på en turboflotor skummare, så prylarna börjar rammla in :P

Bilder kommer imorgon, fick inte med mig kameran idag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grattis alltid kul med nystart och uppbyggnads dokumentation på det hela

Frågan kommer säkert förr eller senare men hur hadde du tänkt med ytavrinningen. Har du borrat botten eller på baksidan?

Ang returpumpen så sätt in ett T-korse så du kan sjustera vattenflödet upp det du ej vill ha upp pumpar du tillbaka igen till sumpen. Kranen bör sitta på denna returdel då det är lättare för vattnet att ta denna vägen och ej vidare upp till karet.

Sumpen bygger du så stor eller vattennivån i denna så att ALLT vatten som är i karet kan komma ner (få plats) innan häverten ner igen stannar. Man borrar ett litet hål (2-3mm) på retur röret till karet ca 1cm ner under vattenytan i karet när sedan vattne sjunker så suger detta hål luft och häverten stannar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grattis alltid kul med nystart och uppbyggnads dokumentation på det hela

Frågan kommer säkert förr eller senare men hur hadde du tänkt med ytavrinningen. Har du borrat botten eller på baksidan?

Ang returpumpen så sätt in ett T-korse så du kan sjustera vattenflödet upp det du ej vill ha upp pumpar du tillbaka igen till sumpen. Kranen bör sitta på denna returdel då det är lättare för vattnet att ta denna vägen och ej vidare upp till karet.

Sumpen bygger du så stor eller vattennivån i denna så att ALLT vatten som är i karet kan komma ner (få plats) innan häverten ner igen stannar. Man borrar ett litet hål (2-3mm) på retur röret till karet ca 1cm ner under vattenytan i karet när sedan vattne sjunker så suger detta hål luft och häverten stannar

Jag borrade inte karet hos glasmästaren, utan tänkte göra det själv med dremeln, har ju läst om många som gjort det här och det har ju gått bra.

Karet kommer att borras på baksidan.

Ytavrinninen blir 10x15x57 cm.

ok då ska jag köra med tkors och ventil då, tack för tipset!

Någon som vet vad jag ska ha för dimension på rören ner till sumpen?

Och vad ska det vara för diameter på rören upp ifrån returen?, hur kopplar man rören till returpumpen på bästa sätt?

Sumpen blir troligen ca 50 cm lång, 40 cm bred och 40-45 cm hög, mer får jag nog inte plats med.

Hur jag ska göra med bubbelfällor och liknande i sumpen har jag inte planerat ännu, tänkte få klart akvariet osv först innan jag ger mig på sumpen.

Tänkte lägga en beställning ifrån aquaristic.net på returpump, cirkpumpar och pvc + lite annat, eller finns det några andra bra tyska sidor som kan vara värda att kolla på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stefan Mohlin i forumet har sitt rör från karet ner till sumpen på sidan och ett 40mm rör ner. I ändan på detta rör har han gått över till 25mm och en kran men såg inte om den var sjusterad eller helt öppen. Vattnet i denna ytavrinnings kammare var 2-3cm ovan utröret och helt vatten täckt så inte en tendens till virvel eller nått ljud ifrån denna så helt tyst. Nivån inne i ytavrinnings kammaren sjusterade han med returpumpen.

Så du kanske kan ha 32mm rör ner eller 40mm röret upp spelar ingen roll men det kanske skulle passa med 20mm upp

Dremmel metoden har jag använt och funkar kanonbra

aquaristic.net brukar ej ha allt hemma och lite längre leveranstid tycker jag så kolla in på denna webbshop

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär,nu är elen fixad!

Har börjat måla skåpet innuti också.

Ska köpa täckskivor och luckor från ikea snart så att det blir snyggt och bra.

Köpte diamantstift till dremeln idag, så imorgon eller övermorgon ska karet borras, är lite nervös!, men det går nog bra!

Funderar på ytavrinningen, blir ju bara 10x15 cm stor med dom bitarna jag har nu, blir ju lite trångt att få ner handen där + att den standpipe ska få plats också, så hur stor tror ni jag ska bygga?, hur stor har ni?

Bilder kommer upp snart igen när jag kommit lite längre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär, Bänken är nu målad invändigt, också har jag siliconat mellan reglarna nedantill så att eventuellt spillvatten in ska åka in under och mellan reglar.

Akvariet ställde jag på plats på bänken idag och fyllde upp med vatten, gick jättebra, är tätt och stabilt!

Sumpen ska jag nog bygga ihop imorgon, blir en enkel lösning, 54 liters kar med bubbletrap i mitten.

Skummare är köpt, en aqua medic turboflotor.

Har även beställt pvc och returpump idag, blev ifrån aquaristic ändå, hoppas det inte tar för lång tid.

Så nu börjar bitarna snart falla på plats, hoppas att jag kan köra igång det om ca en månad med ls!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag skärt ut ett 43 mm hål med dremeln, tog ett bra tag, ca 2 timmar tror jag, men jag blev nöjd med hålet så det var det värt!

Har börjat limma skivor i sumpen också, så det är strax klart.

Nu hoppas jag bara att grejerna ifrån tyskland inte tar för lång tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...