Gå till innehåll

Projektarbete "Saltvattensakvarium"!


pimo

Rekommenderade inlägg

  • Svar 69
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Idag har jag skärt ut ett 43 mm hål med dremeln, tog ett bra tag, ca 2 timmar tror jag, men jag blev nöjd med hålet så det var det värt!

Det var lång tid. Körde du med mycket kylvatten

Jag hadde satt den med klämmuttern i karet alltså Vänster sida i karet.

Det gör det lättare att dra ut det hela om man skulle behöva flytta så slipper man kapa det rör du limmat under karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag kom pump + pvc + avrinningskam + några filterpåsar ifrån tyskland, tänk att man kan bli så glad för lite plastbitar.

Frågan är vilken sida av genomföringen som ska sitta i akvariet, höger eller vänster?

Jag har denna genomförning själv och kan säga att den är byggd för att sitta med gummipackningen in mot den del där vattnet är. Om du vänder på tätningarna och sätter den sidan med klämpackningen inåt karet kommer vatten med största säkerhet leta sig längst med gängerna och sippra på undersidan. Packningen tätar helt enkelt inte då.

Röret sitter rätt igenom genomförningen och ingen limmning behövs.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var längesen jag postade bilder eller skrev något nu.

Själva akvariet + bänk är färdigt!

Provkör systemet med kranvatten nu och justerat lite, avrinning lät som fan i början, men den börjar bli tyst nu ju mer jag justerar och grejar.

Nu måste jag vänta tills den 18e, då har jag råd med salt och endel levande sten.

Cirkulationspumpar är inte köpt ännu, tänkte börja inkörningen med att bara köra returen + en powerhead på 3500 l/h för att köpa 1-2 tuze pumpar eller liknande en månad senare när jag har mer pengar

post-2539-14468913132323_thumb.jpg

post-2539-14468913132538_thumb.jpg

post-2539-14468913132773_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ju riktigt bra ut! Snygg möbel har du fått till också, kommer nog bli galant med inredning och firrar. Ser att du har tangyanika där bredvid också, själv blev jag tvungen att sälja mina Moori på grund av Diktatorn (flickvännen) som endast tillåter ett akvarium i lägenheten.

Ser fram emot när det börjar leva i ditt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser ju kanon ut! :)

Ska bli spännande att följa utvecklingen!

En liten not bara. Är röret till vänster returen från sumpen?

Tänk i så fall på att du vid strömavbrott får häverteffekt och att allt vatten ovanför utloppet kommer att strömma tillbaka ner i sumpen om du inte har en backventil eller någon annan lösning för att bryta häverten.

Kan bli lite plaskit på golvet annars :)

Om du inte har en stooor sump förstås, som kan ta hand om vattenmängden.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar så mycket!

Japp röret till vänster är returen, jag har borrat röret nån millimeter under vattenytan för att undvika hävert, testat det och det funkar bra, så det är inga problem.

Det största problemet just nu är att pumpens fack i sumpen är så litet, så jag kommer behöva fylla på avdunstat vatten ofta.

Tänkte dock köpa eller bygga en automatpåfyllare såsmåningom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det ser bra ut martin! du har legat i flitigt ;) du har ingen bild invändigt på överdelen? men du har kanske inte börjat med ljuset? har du fått på överrinningskammen? ser inte riktigt på bilderna.

Naee det är inget ljus i överdelen just nu förutom 2 små blårör, kommer sitta 150 w mh och 2x24w t5 där såsmåningom.

Japp överrinningskammen är på plats, verkar som att jag gjort avrinningen på gränsen till för hög, jag har 1,5 cm mellan vattenytan och akvariets överkant när jag kör pumpen på fullt , men det borde ju gå bra väl?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Naee det är inget ljus i överdelen just nu förutom 2 små blårör, kommer sitta 150 w mh och 2x24w t5 där såsmåningom.

Japp överrinningskammen är på plats, verkar som att jag gjort avrinningen på gränsen till för hög, jag har 1,5 cm mellan vattenytan och akvariets överkant när jag kör pumpen på fullt , men det borde ju gå bra väl?

oki.. håller man nog bara kammen ren så det är fritt flöde genom tänderna så ska det nog gå bra, i annat fall så får du väl strypa pumpen lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu håller jag på att fylla upp karet med osmosvatten, är snart fullt, så i eftermiddag blir det att blanda saltvatten!

Imorgon stoppar jag i 10 kg ls som jag har liggande i det lilla akvariet.

Sen i slutet på månaden så ska jag stoppa i ca 30 kg levandesten så jag får totalt 40 kg, eller borde jag satsa på mer?, tänkte mig ca 60 kg först, men kom på att det kanske ser lite trångt ut då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv tycker jag att det oftast ser snyggare/estetiskt ut med "lite" sten. Det beror ju självklart även på de inneboende. Firrarna kanske vill kunna simmarunt ordentligt i tanken också eller hur?

Men det ser ut som du har kännsla och kan avgöra detta själv.

Tycker att invånarna ska komma i första hand, tänk på om de är frisimmare, botten eller gömmer sig bland stenen och inred efter det =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej verkligen. Men fiskarna vet att de har gömställen så om jag rör mig häftigt eller det kommer besök "hoppar de bara till" en dm närmare stenen. Och bökar jag i karet simmar de bara undan en bit utan att visa paniktendenser. Utom occelarisarna för de simmar en bit bara för att komma åt att bita mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tips: Det där med att ha ett borrat hål för att bryta hävert funkar sådär enligt min erfarenhet. Efter ett tag så växer alger lite varstans. Med mycket kalk-/turf-alger så har snart det hålet grott igen. En sådan kontruktion måste övervakas/rengöras oftare än du tror.

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...