Gå till innehåll

Problem med rampbygge..


Saxmark

Rekommenderade inlägg

Jag håller på och skissar på en liten ramp som jag tänkte ha över mitt kar..

Jag har i dagsläget en MH. Denna tänkte jag komplettera med lite lysrör. Jag tänkte lägga 2 skivor, en på vardera sidan om mh:n.. Som de röda linjerna visar. Nu till mitt problem.. Skall jag montera rören så att de ligger från baksidan på karet fram till rutan eller skall jag montera dem lodrätt från mh:n och ner mot vattenytan.. Tankarna lutar åt 4 rör på varje sida där 2 rör skall vara morgon/kvällsbelysning, och 2 skall vara uppstart och 2 skall vara midday..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm.. Jo att det kommer att bli varmt det har jag räknat ut.. Tanken är att jag skall lämna en spalt mellan mh:n och skivan på varja sida och ventilera utrymmet ovanför mh:n ganska kraftigt (cirka 40L/sec). Men det kanske inte är nån bra idé iaf..

Kanske borde nämna att jag tänkte köra mh:n ca 3 timmar / dygn bara för middagssolen.. Tror att 400w lysrör räcker till under övriga dygnet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken med skivan är att ljuset skall komma nära ytan i kanterna för att sedan komma längre från ytan och skapa mer spridning ju mer mot mitten man kommer.. Men nu när du skriver det så behöver jag ju inte haka upp mig på en skiva.. Det räcker ju gott med 2 stag som jag kan fästa rören imellan.. (Brainstorming is the shit!) Tack för nya infallsvinklar.. Då antar jag att det är löst med rören också.. Att de får gå från bakkant till framkant.. Allt för enkelhetens skull.. Blir ju lättare med reaktorn på bakväggen.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bygget av plattorna har börjat nu iaf.. Fick tag på lite reflektorer och skall väl skruva lite till kvällen.. Det blir 220W / platta så frågan är om jag kommer behöva köra mh:n så många timmar per dag..

Blir nog bra det där.

Lagom långa reflektoret har du fått tag i oxå.

Var köper man såna?

btw..

Hittade jag daylightrör som passar, finns på osrams hemsida.

DAGSLJUS 4550 lumen 83 304 82 2G11 55W/860

eller delux varianten.

DAGSLJUSE 3000 lumen 83 305 36 2G11 55W/950

Hitta dock inga kelvintal men tycker att dom borde funka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir nog bra det där.

Lagom långa reflektoret har du fått tag i oxå.

Var köper man såna?

btw..

Hittade jag daylightrör som passar, finns på osrams hemsida.

DAGSLJUS 4550 lumen 83 304 82 2G11 55W/860

eller delux varianten.

DAGSLJUSE 3000 lumen 83 305 36 2G11 55W/950

Hitta dock inga kelvintal men tycker att dom borde funka.

Hittade reflektorerna på skroten på ringön.. 30 bagare för alla 4:a.. :).. Anledningen till att de är lite rosa i tonen är för att skyddsplasten sitter kvar ännu.. ;)

Ang rören så är jag tveksam.. Lysrörtillverkarnas syn på daylight och våran syn på daylight brukar inte stämma vad jag har vart med om.. Men det skadar ju inte att kolla upp... Osram67 finns som comact t5.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ohh.. Christian.. Vart hittade du de vakra spectrumen ?

Har lite andra rör som ligger så det kan vara kul att kolla upp vad man behöver..

BTW så har jag cirka 30 rör som ligger med kass färger om nån behöver till sin 55w:s compact taklampa.. Annars så åker de i bingen.. Förlåt.. Till returstationen menar jag..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske detta kan vara till hjälp??

Osram 840 Dulux L 55watt

Kelvin: 4000

Lumen 4800

IRC 96

840Osram.GIF

Osram Dulux 12-950 55watt

Kelvin: 6000

Lumen 3000

IRC 98

950Osram.GIF

hmm... den där deluxen 950 e ju inte så jätte mycket off, iaf vad gäller kelvintalen.

Sen finns ju åxå den som heter 860, 6500k

Osram11.jpg

Dock lite mycket gult kanske

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom nu inte och säg att jag e en idiot för det vet jag redan.. Tänkte på detta som stig påpekade att det skulle bli lite varmt i min huv.. Så jag meckade en lite större lampa för att få lite luft mellan ljuskällorna.. :)

Nej, jag tänker inte tala om för dig att du é lite go i kolan...:skrattar:

Vad ska diu ha för lampa i den? 1 Kw?:smiley16:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...