Gå till innehåll

Miniflotor skummar ej


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Har aldrig använt skummare, så vet ej hur den verkligen skall bete sig, men det verkar inte rätt.

Testkör en miniflotor i mitt 100L kar, men den skummar ej.

Det står att den skall ha 200l/h pump. Jag kör med 150l/h.

Jag har ytrörelse i karet och har en del bruna bubblor på ytan. Tycker alltså skummaren borde skumma.

Jag får gott om vita bubblor, men inget som stiger upp i koppen, och absolut inget som är annat än vitt. Kör just nu så att botten på koppen är ca 2.5 cm över ytan.

Behöver jag kraftigare pump? Är det något annat jag bör tänka på?

Jag vet att jag hade kunnat klara mig utan skummare och byta lite mer vatten, men jag vill lära mig hur saker och ting fungerar (inom de begränsingar jag satt).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ingenting ännu, men antog att det skulle gå att skumma då jag ju fått bruna bubblor på ytan. Kan ju vara ett heltokigt antagande dock.

Det jag har i karet är ett antal kilo LS som legat i kar länge samt några kilo som är färsk och inte skrubbad.

Läste någonstans att man kunde/skulle köra skummare från början. Om så inte är fallet så kan jag ju lika gärna vänta tills lite senare när jag introducerar lägre djur och fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt skummaren sitta kvar det kan ta en bra stund innan den kommer igång. Vilker skick är det på din utströmmare? en ny träutströmmare ger alltid mera skum. Sen kan det skilja på vad som står på luftpumpen och hur mycket den igentligen lämnar, så det brukar vara en fördel att ligga på plussidan så man kan justera skummaren via strypning av luft.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt skummaren sitta kvar det kan ta en bra stund innan den kommer igång. Vilker skick är det på din utströmmare? en ny träutströmmare ger alltid mera skum. Sen kan det skilja på vad som står på luftpumpen och hur mycket den igentligen lämnar, så det brukar vara en fördel att ligga på plussidan så man kan justera skummaren via strypning av luft.

Utströmmaren är splirrans ny. Hittade ingen pump på mer än 150l/h bortsett från en 2x150, men den låter så att man inte kan vara i samma rum. Låter skummaren sitta i ett dygn eller så för att se då. Har inte fixat saker som de skall vara ännu, så med skummare i så köra jag utan huv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Normalt gör man så att man sätter luftpumpen på max och sedan reglerar skumningen genom att flytta hela skummaren upp/ned. Svag luftpump = skummaren längre ned.

En dubbel luftpump är vanligtvis det bästa. Det är då två pumpar inbyggda som jobbar i mottakt så att det blir mindre vibrationer och därmed tystare. Man kopplar bara ihop de två utgångarna med ett T - atycke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...