Gå till innehåll

Osmosfilter - orkar det?


fiend

Rekommenderade inlägg

Hej

Håller just nu på att planera att sätta ett osmosfilter på min toalett i lägenheten. Från denna så går det ju som sagt en slang där vattnet som är renat kommer ut. Tänkte dra denna slang UPP genom taket i badrummet, uppe på taket där ovanför lägenheten (har en vind) och sedan ned till osmosfacket genom taket rakt ned..

Orkar osmosfiltret/kranen och det trycka vattnet upp till takhöjd och sedan ned?

Stänger man sedan "droppet" med en magnetventil som aktiveras/inaktiveras så fort som nivån är för hög/låg i osmosfacket?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tex med nivåreglering och istället för att styra pump så styr du magnetventil.

När du fyllt slangen så har du enbart höjdskillnad mellan osmos och sump samt förluster (motstånd) i slangen att ta hänsyn till. Tryckhöjden blir inte meterna upp till tak. Enbart innan du har vattenfyllt slangen som du har den höjden att ta hänsyn till. Du får ju typ hävertfunktion när slangen går ner igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter bra det!

Men hur reglerar jag magnetventilen utifrån vattennivån i sumpen? *funderar*..

Mvh Fredrik

Farligt.... det fins många som har gått från saltvatten till bräcktvatten för att sen upptäcka att dom har problem med sitt sötvattenskar........

Men problem är ju till för att lösas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dubbla system vore bra ja! :)

Vet dock inte hur magnetventiler mm fungerar exakt. Någon som har nån förklaring på det?

Du sätter kontakten från magnetventilen i ett uttag från nivågivaren, nivågivaren slår till och från strömmen när nivån ändras.

Ingen ström= stängd

Ström= öppen

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I detta fallet skulle jag verkligen köra med både hängslen och livrem.

Jag tror Uffe2 löst risken med att magnetventilen eller flotören knasar på ett smart och enkelt sätt. Han har satt en timer på magnetventilen att den bara kan vara öppen några minuter varje dag. Ta tid ungefär hur många minuter osmosen behöver vara på för att fylla i dagens avdunstade vatten, ställ sedan timern till magnetventilen efter denna tid.

Så även om magnetventilen eller flotören felar så kan inte så mycket hända.

Men detta kan säkert Uffe2 sjäv berätta mer detaljerat om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utmärkt ide! Man sätter timern till ca 10minuter 2-3ggr per dag (har en 90l/dygn osmos så det tar tid att fylla :)) och då kommer hela rasket att köra om flötteren är i rätt läge... Hängslen o livrem! Så slipper man dem j*vla knäppningar av magnetventilen också!

Helt klart bättre än att omvandla från salt till söt! :) Var på väg att göra det faktiskt, var på tjänsteresa och frugan skulle ta hand om akvariet; hon tyckte det var konstigt att hon inte hörde knäppnbingar från magnetventilen och gick in till sumprummet för att se om allt är som det skall, då hade sumpen redan börjat rinna över! Flottörfästet hade lossnat! Följden blev att parkettgolvet i intillliggande rummet blev "småfuktig" samt att salthalten hade minskat till 1.020!! Som tur var upptäckte hon det i tid, och hann stänga den manuellaventilen (starkt rekommenderat!) innan magnetventilen.

Inget tog riktigt skada förutom att golvet skvalpade lite när man gick på den, tog några dagar innan allting torkade ut igen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så slipper man dem j*vla knäppningar av magnetventilen också!

Ville bara förtydliga att jag inte menade att man skulle skippa magnetventilen. Men du kanske menade att den inte kommer slå av och på lika ofta.

*edit

Fredrik:

Frågan är ju hur eventuell hävert kommer att påverka osmosens funktion...

Man vill ju inte att vattnet sugs ut innan det gått igenom osmosfiltren i rätt fart. Det kanske någon annan kan svara/spekulera i.

Kommer utloppet från osmosslangen i akvariet sitta lägre än själva osmosen i badrummet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu ska vi se om jag förstått det hela rätt.

Man ska alltså ha en magnetventil inne på toaletten där osmosfiltret står. Denna placeras mellan osmosen och akvarieburken. Denna magnetventil styrs sedan utav en nivåvakt i sumpen om den ska vara öppen eller inte. Men Magnetventilen är bara på 2-3 timmar / dag (beroende på) i olika etapper och stryper magnetventilen, även om den inte fyllt på akvariet tillräckligt om nu nivåvakten skulle ha pajat och inte stängt av magnetventilen själv?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu ska vi se om jag förstått det hela rätt.

Man ska alltså ha en magnetventil inne på toaletten där osmosfiltret står. Denna placeras mellan osmosen och akvarieburken.

Nej, magnetventilen ska sitta före osmosen. Annars lät det bra. Fråga Uffe2 så kan du få produktnummer på ett beprövade märke på magnetventil.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ville bara förtydliga att jag inte menade att man skulle skippa magnetventilen. Men du kanske menade att den inte kommer slå av och på lika ofta.

*edit

Fredrik:

Frågan är ju hur eventuell hävert kommer att påverka osmosens funktion...

Man vill ju inte att vattnet sugs ut innan det gått igenom osmosfiltren i rätt fart. Det kanske någon annan kan svara/spekulera i.

Kommer utloppet från osmosslangen i akvariet sitta lägre än själva osmosen i badrummet?

Såg inte din edit.

Jag har möjlighet att sätta osmosen både ovanför och nedanför nivån på slangen som kommer ut med vattnet ned i osmosfiltret. Vilket är rekommenderat? :)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaken, jag tänkte ha kvar nivåvakten(flottören) det var bara att den inte skulle slå på/av lika ofta som man minskar antalet knäppningar och säkert även livslängden på magnetventilensspole.

fiend, jag kör så hör: vattenledning->kulventil->magnetventil->osmos->kar

vidare är magnetventilen kopplad via en relä som styrs av en nivåvakt i sumpen, men efter jakens inlägg tänker jag ändra till att köra nivåvakt->relä(230V)->timer(230V)->magnetventil(230V).

Jag kör med en Danfoss 1/2" magnetventil. Köpt via www.sigro.se för ca 750SEK. (finns ej på hemsidan)+frakt (beställde lite andra VVS prylar så det var inte blodigt) Förmodar att det finns billigare i tyskland! Men Danfoss ventilen känns väldigt gedigen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pararellt med röret till vattnet alt. inne i röret, sedan en T-koppling med en speciel kabelgenomföring för att dra ut kabeln vid magnetventilen? :)

Vet inte om det känns stabilt att dra en elkabel inne i samma VP-rör som osmosvattenslangen? hmm :/

Paralellt vet jag inte om det funkar, men går ju att kolla upp iaf.. =)

Får luska lite på det..

Ska kolla med Erik ikväll om jag får tid .. och se om vi hittar en smidig lösning på problemet :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall du dra osmosledningen i en VP rör? Det var ju bra! Kan du inte dra 2 VP rör när du redan håller på? 1 med vatten + 1 med el...

Annars finns det ju alt. att dra kabeln INNE i osmosvattenröret. Man anväder då en genomföring som man använder till frostskyddskablar etc...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...