Gå till innehåll

Är det bara saltvatten som är ert intresse ?? ??


atropos

Rekommenderade inlägg

Tänkte starta en tråd så man får veta lite mer om er här inne .

tex vad ni jobbar med och vad ni har för övriga intressen .

Familj O.S.V hur kom ni in på saltvattenshobbyn ?? ja typ skriv lite om er sj !

Sj så kom jag in på saltvattenshobbyn när jag var liten ! min far hade ett stort kar då =) jag var ju ganska liten så 200 l var gigantiskt för mig =)

det blev en sötvattensburk när jag var 5 år med överdrivet många guppy där i !

det blev en massa inavel med krokiga ryggar.

körde sedan sötvatten i 10 år, några år vanliga söta fiskar men efter ett tag blev jag intresserad av malawi och tanganika .

men som sagt så var där inget liv i burken " allt såg dött ut " en massa gråa stenar med lite grön och brunalger på !

så jag tog mig en tur in på fiske och fiskar här i malmö och bestämde mig för att starta salt !

Nu har det gått några år med ett års uppehåll och är fortfarande kvar i den salta världen. planerar ju storbygget mitt men det har kommit många saker i vägen för mitt bygge men det kommer igång om ett tag !

Det är svårt att sluta när man väl har börjat denna hobby är som en sjukdom !

JOBB. M.M

Ja jobb har man haft en del av olika slag ! gick gymnasiet på mölledalskolan här i malmö och läste till snickare .

men efter solan så började jag jobba med bilar istället ! körde mycket streetrace och dragracing på den tiden, så bilar var ju allt !

men kom ganska snabbt fram till att snickare skulle jag ju vara om jag ville ha skaplig lön så man kunne bygga ut sin burk och göra de man ville göra !

så där står jag idag med hammaren i handen och ser glad ut !

Har varit sambo i snart 5 år med världens mest underbaraste tjej

och har en liten på väg ! sambon frågar mig minst två gånger i veckan om vi inte kan köra till zooaffären och titta om vi inte kan hitta någon ny fisk att stoppa i burken =)

Man kan nästan tro att jag har hjärntvättat henne =9 och de e kanske sant till en viss del ! men tjejen har ju en egen vilja osså =)

Mina övriga intressen är mycket av naturinslag !

den märkligaste hobbyn är väl att jag samlar på fjärilar ! de kommer osså i arv ifrån min far , har väl samlat fjärilar i snart 20 år så man har ju en hel del arter ! ligger nu på ca 800 arter av 1000 svenska storfjärilar .

på sommaren är man land och rike runt på jakt efter nya arter så det är en trevlig sysselsättning ! fiske är också ett intresse som håller mig hårt om hjärtat ! det blir mest havsöringsfiske och flugfiske !

Märklig tråd jag startade =) men de kan vara kul att veta lite mer om er , hoppas att tråden får lite respons . MVH / MICKE

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker sånt här är så svårt... vad ska man skriva?

det är min kusin (FredrikSterner här på forumet) som har fått mig intresserad av akvarier, började med en 80l burk med lite "svenssonfisk" sedan blev det 300l malawi, återigen tack vare fredrik som denna gång började odla malawi. sen har det passerat massa olika akvarium med allt ifrån paroon hajar till discus.

för snart ett år sedan hade jag varit utan akvarium ett par år, då tyckte fredrik att jag skulle starta en saltburk (han hade haft sin burk igång ~4-5 år) sagt och gjort en saltburk blev det...

jobbar gör jag också... På svenska skidförbundet, är ansvarig för hemsidor, inköp av dator-/telefoniutrustning samt den dagliga it-driften med allt vad det innebär.

titt som tätt får jag även lite roligare jobb som tex. göra presentationsmaterial, designa affischer eller foldrar osv.

Är sambo sedan *tänka tänka* 4 år tillbaks, har en dotter på 1½ år.. så man är väl en ganska ung pappa, men det ser jag bara som något positivt!

nu ska dottern få ett eget rum, och pappa har sett till att det blir fisktema. en väggmålning av doris och nemo, ett 80l molly i ett hörn på rummet m.m. ;)

övriga intressen, tja... bilar är rätt kul. är ingen extrem trim/styling nisse utan jag tycker mest att det är roligt med sänkning, fläskiga fälgar och lite enklare prylar.

sen är det ju datorer, men dom har jag börjat tröttna på iom att jag jobbar med datorer dagarna i ända. har åkt cross i många år, men till slut sade kroppen ifrån efter en ganska otäck vurpa efter en 12m lång och 4m hög luftfärd som slutade med plattlandning på knän och huvud.

foto har jag börja intressera mig lite för, farsan har fotat rätt mycket i sina dagar.. har ett lite hemmalabb, men jag är mer inne på digitalt...

tja, det var väl det jag kom på för stunden :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenis!

Har jobbat som, slaktare, i kiosk, fritids, förskola, målare/byggarbetare, lager, butik och till slut på jobbet där jag är nu. Just nu jobbar jag för Nationalnyckeln ute vid SLU (Statens Lantbruks Universitet) som bildredigerare.

Jag frilägger, sorterar och gör bilder, dvs att jag ritar och sorterar bilder hela dagarna. Just nu jobbar jag faktiskt med Käkmalar och säckspinnare samt nästa bok i ledet som är en bok om svärmare. Så du (Micke) har två böcker att se fram emot =-)

Svärmar bokens illustrationer är heeeeeelt sjukt snygga, riktig porr för illustratörer och fjärilsmänniskor!!!

Som liten fick jag inget akvarium av mina föräldrar på grund av att jag var så impulsiv. Då sparade jag mina slantar och efter ungefär ett år köpte jag mitt första akvarium (då sju år gammal), det tog mig ett år att spara ihop. Egentligen ville jag ha saltvatten men det var ju på tok för dyrt.

För tre år sedan återtog jag min hobby efter ca10års uppehåll och köpte ett 720L tangyanika kar.

Idag har jag 0 liter akvarium eftersom jag har börjat bygga upp min nästan 20år långa dröm, dvs ett saltvattensakvarium =-)

Rolig tråd Micke!

MVH/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jobbar som konstruktör innom fordonsindustrin, mest med tunga aluminium och stålbitar. Har tidigare jobbat som rörmokare och maskinreparatör.

Bor i Eskilstuna med min fru och en son på tre veckor, och vi ska flytta till hus om tre veckor, så planeringsarbetet för nya akvariet pågår förfullt. :)

Jag har alltid haft akvarium, och saltvatten kändes som ett naturligt steg, jag har nu övergett sötvatten för att sattsa mer på salt.

Hobbys.... aldeles för många....... så jag får väl ta dom i storleksordning.

Segelflyg, har segelflygit i 14 år! måste upplevas! Men det är nog mer än livsstil än en hobby...

Stå i garaget och fixa och dona med allt möjligt bråte.

Resor,

Akvarium......

Datorer,

Vattenskidor/wakeboard

Fiske...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var min farfar som fick in mig på akvaristiken, fick mitt första kar när jag var tre-fyra och så har det bara rullat på i runt 14 år, har provat på nästan allt i sötväg och har fastnat för stora rovfiskar (ormhuvdsfiskar, rovmalar mm).

För ca 2,5 år sen kändes det som om jag behövde någon ny utmaning så salt var ett naturligt steg.

Går sista året på handelsprogramet och ska läsa vidare efter detta året är slut (men vad :snurrig: )

Andra intressen är reptiler och diverse kryp, fiske, jakt och sist men inte minst Thai boxning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Andra intressen är fotografering, bonsaier och thaiboxning. Blev intresserad av rev när jag bodde i Florida som 8-åring. Jag är utbildad civilekonom och har arbetat med internationell rekrytering, försäljning och verksamhetsutveckling sedan examen. Jag är gift och har en son på 16 månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Höll på med sötvatten en stor del av uppväxten. Har haft många av de fiskar som gick att köpa i affären. Efter ett uppehåll på några år började jag bli sugen på att börja igen. Saltvatten har väl varit en oåtkomlig dröm för många tidigare, men när jag kollade runt lite på nätet såg jag att verksamheten inom detta område ökat. Jag hittade en man som var erfaren saltakvarist, varav jag köpte ett litet kar och tillbehör för saltvatten (inte till ett så bra pris som jag trodde) Sen har jag läst/lärt en del själv, mycket här på guiden och av Aqua_Max...

Jobb: Har kört ut aftonbladet i Kalmar och på norra öland de sista 12 åren.

Familj: Är gift och har 2 hundar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag drar mitt strå till stacken och berättar lite om mej själv jag också.

Hur som helst, jag gick ut gymnasiet -99, då hade jag läst barn och fritid. Inget jag ville jobba med efter jag gått den utbildningen... Men hur som helst, som 21 åring fick jag sen mitt första barn, som 23 åring så fick jag ännu ett barn, så nu har jag en flicka som heter Nathalie och en grabb som heter Alexander. Innan barntiden, så hann jag jobba som telefonförsäljare för dial, sålde försäkringar. Jobbade även en sväng på plantmarknaden i Lindesberg.

När jag precis gått ut skolan så prakticerade jag dessutom ett år (kom jag på nu så här i efterhand), och då var jag i en akvarie/smådjursbutik och även på en ica butik. Men akvarier var inget som fastnade på mitt intresse då.

Åren gick och jag bodde med mina barn och barnens pappa, men vi gick varsitt håll för nästan exakt ett år sen.

2005 så pluggade jag till maskinoperatör, men har dessvärre inte fått nåt jobb som det, men men... skam den som ger sig heter det ju.

Under denna utbildning så praktiserade jag på en större fabrik (Arvin Meritor - Lindesberg), och där träffade jag Datate, och det som till en början bara var vänskap, ledde till att under en fest bli nåt mer, och som sen ledde till att vi vart sambos till sist.

Så nu har vi vårat 240 liters kar igång, men är på gång med en uppstart av ett 420 liters...

Så man kan väl säga att Datate smittat ner mig, med akvarieintresse, för nu tycker även jag att det är himla skoj med akvarier, särskilt då saltvatten, så nu kan även jag sitta med en liten lampa mitt i natten och lysa in i karet...

Annars så har jag inte så mycket intressen, men gillar att simma, och så gillar jag så klart lilla Kisse (våran katt). Gillar även gnagare, men några sådana djur lär jag aldrig mer få ha..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tja varför inte knepa ner sitt liv... hehe

Har jobbat i vården hela livet, är nu sjuksköterska o jobbar inom psyk. Innan dess jobbade jag på ambulansen. Har gjort FN tjänst i kosovo och stått i beredskap sedan dess, tackade nej till afganistan för ett par månader sedan men vill ut igen.

Var i egypten o dök för tre år sedan med en polare som kom då på att han skulle sluta med malawi o börja med saltvatten, då väcktes även mitt intresse. Dock blev det inget för min del utan i februari i år så startade jag mitt första akvarium någonsin, salt förstås o sen har det bara gått utför... haha.. Mer o mer pengar har gått åt. Men jag e nog fast.

Andra hobbys är: Fotografera som även är mitt andra yrke (frilandsfotograf), jag grejar mycket data (hemsidor etc) och bygger flygplansmodeller i plast, inte sådana som flyger. Men mest tid spenderar jag med min sambo Emma (o mest pengar går till henne med . . . ) Börjar ju bli gammal med så jag har ökat intresse för att meka med trädgården Öh? hm...

Sen fiskar jag mycket! har egen båt och höst vinter vår så jagar jag med, mest rådjur och hare. Så jag e en frilufsmänniska. Mina polare tycker att jag e liite autistisk då jag lätt snöar in på olika hobbies o lär mig en massa på egen hand, vilket oftast är mitt sätt att lära mig: söka o lära mig själv. Hade dåliga betyg som ung som jag sedan i senare skede tog igen.

Musik: kan ej vara utan, spelade tom i ett 11 manna bluesband med blåssektion då jag läste på universitetet men annars sjunger jag nog nu mest för tiden i dushen. Dock kan jag iofs hålla en ton.

Framtiden innefattar ett hus med ett kar större än någon annan här på forumet har.... : )

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cyklar! Det är hobby Nr1. För min del så är saltvatten ingen hobby. Karet är framför allt en levande möbel.

Hobby för mig är något man brinner för och håller på aktivt med på fritiden. Alltså som cykling för mig.

Saltvattenskaret vill jag skall sköta sig själv och där kan jag sitta o glo in i timmar.... är det en Hobby :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenis!

Har jobbat som slaktare, i kiosk, fritids, förskola, målare/byggarbetare, lager, butik och till slut på jobbet där jag är nu. MVH/Mattias

hehe verkar vara en farlig kille :) han har ju slaktat på massor av jobb ..

sry kunde inte låta bli..

ja ska skriva in mitt liv här oxo strax..

/ HB

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag började för några år sedan med ett 20 liters åttkantigt sötvatten med några neontetror. Hade sagt till gumman att det vore kul att ha en lite större burk och till Julen 2005 så fick jag ett 100 liters bowfront av henne. Sagt och gjort så gick jag ner till vår lokala akvariebutik, och då fick jag idén att starta saltvatten. Köpte LS och en enkel skummare, fyra kilo salt och bättre pump. Drog igång och började läsa på, för att tre månader senare stoppa i den första fisken.

Nu har jag ytterligare kar (4 X 30liter) som jag odlar upp ocellaris i.

För övrigt så har jag tre barn och fru, och alla är rätt så trötta på mig och mina fiskar.

Jag jobbar som Underhållsingenjör på ett läkemedelsföretag. Mitt andra stora intresse är Go-kart. Min äldsta dotter tävlar nu aktivt och vi är ute och tävlar varannan helg hela sommarhalvåret. Jag har själv kört under många år, vilket har gjort att man fört intresset vidare, men nu får man stå på sidan om med tidtagaruret istället.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag heter Jörgen Törngren, 26 år gammal, bosatt i Umeå.

Jörgen verkar förövrigt vara ett gångbart namn innom saltvattensvärden :P

På dagarna jobbar jag som dagis"fröken".. Världens bästa jobb, kan inte tänka mig göra nått annat :D

På fritiden så lyssnar jag extremt mycket på musik.. tung musik.. Metalcore och liknande :P

Spelar även gitarr själv.

Omgås mycket med vänner, och mycket kretsar krin mat.. älskar att bjuda kompisarna på mat i olika former :D

Älskar att skratta och har väldigt sjuk humor. ligger oftast dubbelvikt av skrattparoxysmer :P

Gillar bodyart och har ett par tatueringar och mer skall det bli :D

I år har jag genomgått nån typ av livskris :P och ändrat mitt liv totalt. från att ligga i en soffa dygnet runt med 40 kgs övervikt, så hag jar bantat bort 30 kg, slutat röka, slutat dricka och börjat styrketräna.. mkt nöjd :D

Akvariehobbym har jag haft under långt tid.. när jag var 14 köpte jag första karet och sen har jag haft akvarium mer eller mindre sen dess..

Har haft ett saltkar tidigare under 1 års tid.. ett low-tech kar som crashade för mig.

jobbade ett par gånger på guldfisken här i Umeå som tyvärr inte finns längre.

Andra zoologiska intressen är reptiler. jag har en kungspyton som heter Babe :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja man man får ge sig lite till känna till slut :)

Heter Anders Hultstrand och är 24 bast, bor i hålan Säffle med sambo och en dotter på 3 veckor och med en liten jack russel terrier vovve, en bonnkatt och en nymfparakit. och fiskarna då förstås. Bor i en villa sedan 1.5 år tillbaka då jag tröttnade på att betala dyr hyra och få större möjligheter.

är typ uppvuxen med akvarium då farsan hade det som intresse och på den vägen är det intresset för saltvatten har kommit, har ju haft det som dröm men det har saknats pengar tills för ett år sedan.

är utbildad skogsmaskins förare på naturbruksgymnaset södra viken i sunne där jag tog examen -01 men det var dåligt med arbete så det var att tänka och om och man har haft en fot inne på pappers bruket i stan som man har sommar jobbat på när man var yngre. när jag blev arbetslös så gick jag en processoperatörs utbildning i ett halv år och sedan 3 år tillbaka nu så är jag på en pappersmaskin där vi gör bakplåtspapper, muffinsformar papper och mycket annat, laminat papper till perstorps plattor m.m.

intressen är bilar/streetracing i mindre skala. Jakt intresset tar upp största delen av tiden på hösten samtidigt då vädret för att pyssla med akvariet börjar bli bra ;) så man har fullt upp. är en frilufs människa som älskar att vara ute i skogen. reptiler har varit ett stort intresse så som skägg/vatten agamer, leguaner och pyton/boa ormar men som fått ge vika för andra prioriteringar.

That´s it

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...