Gå till innehåll

Sniglar på rygg?


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Skaffade idag 10 sniglar (antar att det är turbo).

Vad gäller med dessa och att de hamnar på rygg? Kan de vända sig? Om inte, hur länge klarar de att ligga på rygg, dvs hur lång tid får det gå innan jag upptäcker det och kan vända dem.

Gäller det olika om de hamnar på sten, glas och sand/grus?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De kan inte vända sig om, borde vara förbjudet att ha dessa djur eftersom det bara är en tidsfråga innan de svultit ihjäl tack vare att de inte kan vända sig. Leta efter andra arter nästa gång.

Mvh

Peter

Doh, det var ju inte vad man ville höra. Relativt dyr läxa med andra ord (samt synd om de stackars sniglarna).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina vänder sig om de inte landar på sand utan på fast underlag.

Jag har alla mina tio kvar trots att jag ofta river ned dem med algskrapan.

Hur länge har du haft dina Stig? Det är ju möjligt att det förekommer skillnader inom arten från olika biotoper men det skulle vara en nyhet för mig i så fall.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle tro att det var april eller maj jag köpte dem. Och de kan inte vända sig på djup sand. De behöver något att fästa på för att kunna vända sig. Landar de intill framrutan vrider de på skalet med foten i sanden så att de kommer åt rutan med foten och sedan klarar de sig. Men de gör inte detta om det är en fisk i närheten eller om man rör sig för mycket intill akvariet. I så fall drar de in sig i skalet och börjar om igen efter några minuters lugn och ro.

Det är samma art som kom in till Lerum och Ronneby förra veckan så jag misstänker att det är de Nizztos har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har haft mina i typ 1,5 år och de äldsta är nog lite över två.

Det är som stig säger, om dom hamnar på sandbädden kan dom inte resa sig upp men om dom hamnar på stenen eller vid glaset börjar dom veva runt med skalet tills dom kommer på rätt köl och får fäste.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...