Gå till innehåll

Karro och Anders uppgradering!


Karoline

Rekommenderade inlägg

Vad är det för drakar? hur stora blir dom? och hur stora är dom nu? :)

fint är det iaf! :)

Det är två P. volitans, men dom har lite olka färger. Antar att dom kommer ifrån olika ställen i världen.

Just nu så är dom 9 cm och 11 cm långa med stjärtfena.

Men dom blir stora!! Nästan 40 cm (vet iof inte hur vanligt det är i akvarier), men det är inga dvärgar iaf.

Dom äter nästan all småfisk.

MVH Karro och Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 111
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 3 veckor senare...

Så här har hela karet sett ut i ca 2mån, kanske tom längre.

Det var så att man tappade lusten :)

Men nu har det nästan gett sig, kanske mindre än 20% är kvar.

Vi har provat att:

Tillsätta nitrat - blev mycket sämre, algerna växte som aldrig förr!

Koppla ur reaktorn - iof i 3 dagar bara, sen drog vi igång den igen med mycket mindre media.

Täta vatten byten - Ingen skillnad, på morgonen efter så var det lika mycket igen.

Nu börjar det som sagt att ge sig, det vi gör nu är:

Kör med ozon.

Har 4st harar i, dom äter som bara den.

Kör pumparna för fullt natt och dag.

Tillsätter Ultralife varje dag.

Byter 10% vatten i veckan.

Vi har inte dragit ner på lystiden eftersom dom även växte i skuggan inne i stenen och att vi då antog att det inte skulle spela någon roll.

post-1818-14468913755738_thumb.jpg

/Karro

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lite bilder på invånare i karet.

Våra kära små drakar.

post-1818-14468913783733_thumb.jpg

post-1818-14468913783359_thumb.jpg

Lucifer

post-1818-14468913783541_thumb.jpg

Algmaskin (liknande ismaskin, fast det blir kalkalger där denna har gått)

post-1818-14468913783869_thumb.jpg

Kirurger

post-1818-14468913784007_thumb.jpg

Salle & Molle

post-1818-14468913784179_thumb.jpg

Mörkerkorall

post-1818-14468913784602_thumb.jpg

Killen sover här varje natt, trodde först att han plockade bort algerna som höll på att kväva den. Men så var inte fallet, det var utsikten han ville åt.

post-1818-14468913784734_thumb.jpg

Han som äger sumpen.

post-1818-14468913784884_thumb.jpg

/Anders & Karro

post-1818-1446891378316_thumb.jpg

post-1818-14468913784401_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har provat att:

Tillsätta nitrat - blev mycket sämre, algerna växte som aldrig förr!

/Karro

Jag tror att ert exempel här är viktigt för att förstå att det finns inga allmänna råd som hjälper. Jag tillhör väl dem som hävdar att tillsats av nitrat (eller användandet av högproteinfoder) kan hjälpa vid vissa tillfällen. Dock tror jag inte att det är användbart vad gäller den typ av trådalger som ni har/haft. När trådalgerna har fått ett sådant fotfäste som hos er skall man nog vara glad för varje ämne det blir brist på - inkluderat kväve. Det enda som hjälper i detta fall är nog just av avlägsna dem, mekaniskt eller med betare (sjöharar i ert fall). Intressant att ni använt ozon.

Intressant är dock er iaktagelse att det tog sig än mer när ni tillsatte nitrat - detta visar ju att nitraten var begänsande.

De fall där jag kan tänka mig använda nitrat är när man har cyanobakterier eller höga fosforvärden och dålig tillväxt på makroalger men inte i ett fall där man har galloperande tillväxt av en trådalg. Jag testar själv nitrattilsats i tre kar - två med cyano och ett med pansarflagelater. Vad gäller cyanon har jag märkt att den cyano som sitter/satt på belysta partier minskar i bägge fallen medans den cyano som sitter på sanden på skuggiga ställen inte verkar minska. Jag har dessutom satt in tre eremiter typ "electric blue" (Calcinus elegans) i det ena för att testa en annan teori vad gäller dessa "mattor".

Vad jag vill säga är att det är viktigt att identifiera v i l k a alger man har problem med, olika alger kräver olika strategier. Jag kommer att fortsätta ovanstående resonemang i Patriks tråd men kände att jag ville bara kommentera er erfarenhet i denna tråd

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att ert exempel här är viktigt för att förstå att det finns inga allmänna råd som hjälper. Jag tillhör väl dem som hävdar att tillsats av nitrat (eller användandet av högproteinfoder) kan hjälpa vid vissa tillfällen. Dock tror jag inte att det är användbart vad gäller den typ av trådalger som ni har/haft. När trådalgerna har fått ett sådant fotfäste som hos er skall man nog vara glad för varje ämne det blir brist på - inkluderat kväve. Det enda som hjälper i detta fall är nog just av avlägsna dem, mekaniskt eller med betare (sjöharar i ert fall). Intressant att ni använt ozon.

Intressant är dock er iaktagelse att det tog sig än mer när ni tillsatte nitrat - detta visar ju att nitraten var begänsande.

De fall där jag kan tänka mig använda nitrat är när man har cyanobakterier eller höga fosforvärden och dålig tillväxt på makroalger men inte i ett fall där man har galloperande tillväxt av en trådalg. Jag testar själv nitrattilsats i tre kar - två med cyano och ett med pansarflagelater. Vad gäller cyanon har jag märkt att den cyano som sitter/satt på belysta partier minskar i bägge fallen medans den cyano som sitter på sanden på skuggiga ställen inte verkar minska. Jag har dessutom satt in tre eremiter typ "electric blue" (Calcinus elegans) i det ena för att testa en annan teori vad gäller dessa "mattor".

Vad jag vill säga är att det är viktigt att identifiera v i l k a alger man har problem med, olika alger kräver olika strategier. Jag kommer att fortsätta ovanstående resonemang i Patriks tråd men kände att jag ville bara kommentera er erfarenhet i denna tråd

MVH Lasse

Kul att du tog dig tid att fundera lite över problemet.

Det enda är väl att dom här algerna inte är några trådalger utan helt bakteriella, därav valet av att prova ozon.

Mvh Karoline

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag inte med. Helt bakteriella alger? De enda i den vägen jag känner till är cyano (de står föresten mitt mellan alger och bakterier) och det verkar det inte vara. Har ni artbestämt dem?

Aktiva syreradikaler (som det blir när ozonet faller sönder) är välkänt för att kunna bryta ner cellväggar hos alger. Det är bland annat den mekanism som tillskrivs kornhalms algdödande effekt. Humus från nedbrytningen reagerar med solljuset och bildar väteperoxid som sedan i sin tur faller sönder. (väteperoxids effekt och mekanism är detsamma som den mekanism som gör ozonet effektivt) Så ozon är enligt min mening inte så dumt val - även om det rör sig om rena alger.

Vore dock intressant och veta på vad ni grundar det att det är rent bakteriella alger.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I sötvatten får man bort cyano med oxydator. Vissa växter (fanerogamer) t.ex Vallisneria dör också. I saltvatten gillar de inte hög redoxpotential. Som man får med ozon. Kommer jag ihåg rätt kör Manuela och Robert på Korallenriff.de med ozon just för att inte få cyano.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag inte med. Helt bakteriella alger? De enda i den vägen jag känner till är cyano (de står föresten mitt mellan alger och bakterier) och det verkar det inte vara. Har ni artbestämt dem?

Aktiva syreradikaler (som det blir när ozonet faller sönder) är välkänt för att kunna bryta ner cellväggar hos alger. Det är bland annat den mekanism som tillskrivs kornhalms algdödande effekt. Humus från nedbrytningen reagerar med solljuset och bildar väteperoxid som sedan i sin tur faller sönder. (väteperoxids effekt och mekanism är detsamma som den mekanism som gör ozonet effektivt) Så ozon är enligt min mening inte så dumt val - även om det rör sig om rena alger.

Vore dock intressant och veta på vad ni grundar det att det är rent bakteriella alger.

MVH Lasse

Dom luktade apa, typ som när du öppnar en burk majs.

Dom föll isär så fort du petade på dom.

Dom geggade ihop sig och flöt omkring och kvävde allt i sin väg.

Efter varje gång som vi bytte vatten så slemmade dom upp igen efter några timmar.

Dom växte i SKUGGAN, det gör väl ändå inte vanliga alger?!

Mvh Karro och Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I sötvatten får man bort cyano med oxydator. Vissa växter (fanerogamer) t.ex Vallisneria dör också. I saltvatten gillar de inte hög redoxpotential. Som man får med ozon. Kommer jag ihåg rätt kör Manuela och Robert på Korallenriff.de med ozon just för att inte få cyano.

Tack Stig, för en bra förklaring :)

Mvh karro och Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet erat har blivit jättefint..

Vart i Rosersberg bor ni? Min vän Jonas74 ser ut att bo i en liknade lägenhet som ni har i just Rosersberg. Han håller också på att start upp sin burk nu.... NI kanske bor grannar?

Vi bor i ett område som kallas Viggeby, fast vägen heter Drottningvägen.

Vart bor han då?

/Karro

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...