Gå till innehåll

Ett par frågor om Euphyllia


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Bränns dessa? Har inte brännt mig på många koraller när jag dykt, men de få incidenter jag haft hade jag klarat mig utan.

Kan/bör/skall jag stödmata den? I så fall med vad?

du menar om man kan ta i dom med fingrarna? isf är det inga problem men andra koraller bränner dom rejält så låt dom stå lite avskilt.

jag har aldrig matat mina och dom växer bra, beror ju lite på hur inkört kar man har oxå när det gäller födo tillgången, vad dom ska matas med isf överlåter jag till någon annan med med kunskap i ämnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som är viktigt med euphyllia (m.fl) är att inte peta sig i ögonen när man tagit i dom eftersom det kan skapa rejäla irritationer, eller kanske ännu värre.

Min uppfattning är att dom trivs relativt långt ner i burken, gärna med sandbädd.

verkar uppskatta det mesta micro-foder väg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Fyller på med lite mer frågor.

Jag har i två omgångar drabbats av vad jag tror är brown jelly disease. Har i båda fallen brutit loss den drabbade kolonin (är det rätt benämning?). Har alltså gått från 4 kolonier (två grenar på två koraller) till 2 kolonier (en gren kvar på varje).

Är denna "sjukdom" något man alltid kan drabbas av, eller skall jag ta det som en varningssignal att något inte är rätt i karet. Mina värden som jag mäter (NO2, NO3, PO4, pH och salt) verkar helt ok i mina ögon. Det var ett par veckor mellan infektionerna.

Om jag tittar på denna korall i butik eller på foton så skiljer de sig från mina. De är inte alls lika "utslagna" som mina är, utan armarna sitter mycket tätare. Är det något fel på mina?

Exempel på hur min brukar se ut (bilden gör den inte riktigt rättvisa, den är riktigt ordentligt uppblåst):

DSC_0023.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De är otroligt kräsna avseende vattencirkulationen.. har du testat att placera om dem där det är ännu lugnare vattenström.

Det som orsakar Brown Jelly kan vara hur många saker som helst enligt vad jag har förstått... tom med en nyfiken eremit med vassa klor..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fyller på med lite mer frågor.

Jag har i två omgångar drabbats av vad jag tror är brown jelly disease. Har i båda fallen brutit loss den drabbade kolonin (är det rätt benämning?). Har alltså gått från 4 kolonier (två grenar på två koraller) till 2 kolonier (en gren kvar på varje).

Är denna "sjukdom" något man alltid kan drabbas av, eller skall jag ta det som en varningssignal att något inte är rätt i karet. Mina värden som jag mäter (NO2, NO3, PO4, pH och salt) verkar helt ok i mina ögon. Det var ett par veckor mellan infektionerna.

Brown Jelly är en infektion som orsakas av att t.ex. Helicostoma eller liknande börjar äta på den skadade huden. Huden kan ha skadats av stress eller att fysisk skada. Hög temperatur och vattenkvalite är två parametrar som är viktiga i sammanhanget så du bör kolla ditt vatten. Brown Jelly drabbar i första hand LPS som Galaxea, Goniopora etc, men kan drabba Xenia också.

Ett alternativ till att bryta bort kvistar är att istället suga bort den döda "huden" med en luftslang t.ex. man ska vara noga med att inte sprida det i akvariet utan få bort det från burken. Detta stressar korallen mindre. Om det inte hjälper bryter man bort den skadade döda delen.

Om jag tittar på denna korall i butik eller på foton så skiljer de sig från mina. De är inte alls lika "utslagna" som mina är, utan armarna sitter mycket tätare. Är det något fel på mina?

De på den bild du tagit ser helt normala ut. Det du sett är förmodligen en annan sorts euphyllia, det finns ju ett flertal.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar,

Kan nog förhoppningsvis utgå från att det var otur snarare än annat som framkallat brown jelly. Kommer dock hålla ett vakande öga på dem. Har fortfarande inte ordnat min belysning, så blir inga fler koraller innan det är gjort.

Angående färgen, så ljuger fotot lite (körde en korrigering i photoshop som gjorde bilden lite gul), men annars har de samma färg nu som när jag köpte dem. Har nära 0 PO4 i karet. Med lite vilja kan jag se en skiftning av färg när jag gör testen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...