crille Postat 14 november 2006 Dela Postat 14 november 2006 dom är fina,fick dom med stenen,men tyvärr ser man dom bara på natten,duktiga algätare Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JMAONE Postat 14 november 2006 Dela Postat 14 november 2006 Jo jag fick själv med dem med stenen.. har haft över 50 st. tror de förökade sig själv ett tag...Fram rutan ser alltid lite lustig ut nattetid, eller hur.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 14 november 2006 Dela Postat 14 november 2006 helt klart,är det dom stora svarta du har? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JMAONE Postat 14 november 2006 Dela Postat 14 november 2006 helt klart,är det dom stora svarta du har?Stora, det vet jag inte.. de är ca 5 cm långa.. Svarta och med den "vita skölden"...Länkade in en bild... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 14 november 2006 Dela Postat 14 november 2006 japp,samma:) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ingvar Hellmalm Postat 14 november 2006 Dela Postat 14 november 2006 Vis ex av Cyprea är karnivorer andra inte, testa gärna de är ju lätta att plocka upp.Den stora svartya sjögurkan är absolut inte den bästa ( blir upp till 1m) Det fins många mindre arter. t.ex en brun med ljusa sträck. Tyvärr är det i ett revkar så att de allra flesta sjögurkor svälter och blir långsamt mindre och mindre, men om man har tillräckligt med fisk så frodas de. Man måste välja art efter akvarium vissa filtrerar bara slam andra fint grus och andra dammsuger stenarna och slutligen så är vissa filterare. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 15 november 2006 Dela Postat 15 november 2006 Jimmys kar slogs ut helt av en sjögurka..Ska se om jag hittar länken.Ett kar slås ut av en anemon också... och mjukkoraller... och gud-vet-vad.Det är frågan om att bygga smart och riskfritt för individerna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 15 november 2006 Dela Postat 15 november 2006 Sjöharar då ? (kanske problem med att de svälter)men hur bra är de på t.ex äta detrius och rengöra sand, eller gillar de bara alger o så ?Om salarias är en gräsklippa så är sjöhararna rena rama skördetröskorna. Gruffiga och långt i från intelligenta och skiter rätt bra, men otroligt effektiva mot trådalger. Det är mig veterligen deras enda föda.När trådalgerna är slut så blir det tyvärr matbris, som du säger... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 15 november 2006 Dela Postat 15 november 2006 Jag skulle vara försiktig med sjögurkor i alla fall..Vet att Jimmy har full koll på sin burk.https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6657 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 15 november 2006 Dela Postat 15 november 2006 Det var inte bara Jimmy som fick karet kraschat i fjol med sjögurka + streampump. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 15 november 2006 Dela Postat 15 november 2006 men var går dom in,rakt i utbåset? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 15 november 2006 Dela Postat 15 november 2006 Nej de fastnar på insuget som suger så hårt att huden på en sjögurka eller anemon ger med sig. Insugsytan är alldeles för liten enligt min mening. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.