Gå till innehåll

Bajsätare!


adddo

Rekommenderade inlägg

Vad är enligt er mening de absolut bästa detriusätarna?

Har hört att Nassariussniglar ska vara förtjusta i andra djurs skit o överblivna matrester?

Finns de några fler, bättre?

Har en svart ormsjöstjärna, den gör väl sitt, men tycker inte den e så effektiv.. fin o rolig, men men

Berätta gärna om era rengörare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ormsjöstjärnor ska väl vara bra, finns ju många olika sorter, är nog bra att blanda lite olika. Jag har en svart och två brunrandiga, men skulle gärna skaffa fler. I boken "reef secrets planerar Fosså och Nilsen massvis med ormsjöstjärnor i deras biotop-förslag, 50st i ett 1500l kar och 15-20 i ett 450l kar, så nog kan man ha några stycken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har 2 nassarius, riktigt effektiva och roliga små krabater :)

röjer upp det mesta som kommer i sin väg.. sen är dom jäkligt roliga att kolla på när dom bökar runt i sanden och man bara ser toppen på skalen och deras "periskop" :)

Hej Magnus

Räcker två ex för att göra en skillnad?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Magnus

Räcker två ex för att göra en skillnad?

Mvh

Peter

i mitt lilla 105l gjorde två stycken skillnad.

Ok Magnus, men frågan som då kommer upp för mej är om Nassarius kräver en sandbädd? eller om det funkar med BB.. ?

jag fick info från butiken att den sorten jag har inte "kräver" sandbänd, men helst ska man ha några cm dom kan böka runt i.

dom större nassarius, typ "tiger" verkar inte överleva utan sandbädd så jag antar att problemet omfattar även dom mindre på sikt.

mina får väl räknas till dom "mindre", har haft dem i kanske ett halvår med ca 0.5-3cm sand. dom verkar då trivas bra än så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Så som "tiger" nassariusarna gräver ner i sandbotten tror jag dom inte är att rekomendera till kar med DSB,

Men.. Sjögurkor då ?

är inte de effektiva skitätare iallfall bäst i min mening på att göra rent sand.

Ingen som kan rekomendera något annat än nassarius ?

M.v.h

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sjögurkor, likt den vi har i offentliga 1920L akvariet är finfina (om än långsamma) på att äta rent sanden. Dom fungerar dock bäst på c:a 1-3mm (och finare) då sanden går genom magen... Kommer ut finfina pellets bakom dom. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jimmys kar slogs ut helt av en sjögurka..

Ska se om jag hittar länken.

Joo även mitt kar tog stryk av en sjögurka som fastnat i ett pumpinsug..

Men jag tror att det är viktigt att man är vaksam och har aktivt kol hemma, det fungerar riktigt effektivt vid fall där sjögurkor släppt gifter.

Och att man har ett ordentligt insugsskydd på pumparna.

Det är även bra om man köper gurkor i mindre storlek, då det sägs att de större oftast har hunnit samlat på sig mer gifter.

Annars verkar de ju helschyssta :)

Sjöharar då ? (kanske problem med att de svälter)

men hur bra är de på t.ex äta detrius och rengöra sand, eller gillar de bara alger o så ?

mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cyprea tigris är ingen skitätare men allätare visa ex. äter även koraller om det saknas alger. Jag har haft många (mkt snygga) genom åren. De bästa och effekrivaste skit ätarna är utan jämförelse sjögurkor. Jag har haft många under åren och den äldsta är 10 år nu när jag slutade och mår fortfarande bra hos sin nye ägare. Jag har dock aldrig försökt mala dom i pumparna. Om man gör en så galen installation att detta går så kan man ju även mala annat som också är giftigt (t.ex. många mjukkoraller) och ta död på annat.

Turbelle Steamers mal inga djur!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm ok, känns ju dumt att köpa en snäcka som kan ge sig på framtida koraller, har du råkat ut för att dom ätit koraller?

Funderar på det här med sjögurkor.

Är det bara ifall dom "mals" i pumpar dom kan förgifta hela karet eller räcker det med att dom dör och ligger kvar i karet några timmar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm ok, känns ju dumt att köpa en snäcka som kan ge sig på framtida koraller, har du råkat ut för att dom ätit koraller?

Funderar på det här med sjögurkor.

Är det bara ifall dom "mals" i pumpar dom kan förgifta hela karet eller räcker det med att dom dör och ligger kvar i karet några timmar?

Jag har hört att det inte har hänt något ifall de dör en naturlig, ej våldsam,död. Beror nog på viken art det gäller. Enligt min erfarenhet så är inte sjögurkorna speciellt bra på att "städa". Jag har den vanliga svarta kattskitsvarianten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...