Gå till innehåll

Start av saltvattenakvarium!


andreassofus

Rekommenderade inlägg

  • Svar 153
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

fördelen med ha vattnet långt ner är att få plats med den volym som man har i sista facket i sumpen där returpumpen är. Det är den extra vattenvolym man måste ha plats med vid start av pumparna efter matning, strömavbrott eller ngt problem med vattnet att rinner ner till sumpen.

nackdelen är att du får mindre vattenvolym och vattenytan syns om du ej bygger en huv som går ner över sidorna.

för avstånden mellan hålen så räcker det med 5cm, se bara till att där är plats för en T-böj på en durso standpipe om du ska ha det. så T-böjen ej kommer ta emot en vägg på boxen eller annat rör.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

finns olika sätt:

man kan sätta en brytare med nivåvakt som bryter strömmen till pumpen om den går över en viss nivå. Eller se till att ytavrinningen är 'effektiv' och kommer igång direkt, eller ha låg nivå i ytavrinningen så det utrymmet fylls först, ger dock porlande ljud om det är mer än ca 5cm fallhöjd.

T-böjens storlek är beroende på villen diameter du har på den, och hur du placerar den förhållande till de andra rören mm. men brukar funka bra att krångla dit den.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inte att bygga en kammare som är lägre än 5cm under vattenytan, utan menar att man kan sänka nivån i ytavrinningskärlet om man vill. är som en sluten kammare, ju mindre vatten där, desto mer får plats om det skulle 'svämma över'. alltså ytavrinningsboxen och sista kammaren i sumpen med returpumpen står i relation med varandra

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo jag kom och tänka på deet där med osmosvatten.. jag har förstått att det är väldigt bra att ha.. MEN hur är det att koppla in en sådan i en lägenhet?

var ska man koppla in den och hur kopplar man in den?

tror jag har läst nåt ställe att man inte ska koppla in den så att det kan komma varmvatten i den,, utan att koppla in den där man ska koppla in tvättmaskinen, stämmer detta?

och om man redan har en tvättmaskin så att den kopplingen är upptagen då?

någon som kan förklara lite, hittade inget här när jag sökte på "osmos"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Andreas!

Har du lyckats räta ut något frågetecken ännu. Tror det då du nu byter frågeställning. Brukar vara så att ett frågetecken blir utropstecken plus 10 nya frågetecken. Visst är hobbyn kul!:ler: Utmaningar hela tiden.

Du ska koppla in osmosen på ett tvättmaskinsuttag. Finns andra lösningar men det kräver att kopplingen klarar att vara utsatt för tryck. Om man inte har ett uttag ledigt går det med hjälp av rörmokare sätta ditt ett nytt.

Jag kör själv med kallvatten då jag har lärt mig att det är kallvatten som gäller. Minns inte riktigt varför. Sen innan jag låter vattnet komma ner i karet blen det levande låter jag de vara i en tunna under 24 timmar och i tunnan är det en cirkulationspump och doppvärmare. Första fyllningen går bra att göra i karet direkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det står vilken temperatur man ska ha på osmosen, men generellt kopplar man den på kallvattnet ej varm fö det kan förstöra hela osmosen. kan koppla in den fast röret är 'upptaget' genom sätta en t-kopling. själv kopplar jag in den på dushslangen, jag skruvar av dush handtaget, och kopplar in osmosen där.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sillen har rätt, bäst är om du kan koppla osmosen direkt på kallvatten röret med t-koppling och kran.

Om ej dushslangen skulle spricka så slits plastgängor mm i längden när man skruvar dit och tar bort handtaget. Samt kan vara bra att kunna dusha samtidigt som man gör osmosvatten ;)

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Andreas!

Har du lyckats räta ut något frågetecken ännu. Tror det då du nu byter frågeställning. Brukar vara så att ett frågetecken blir utropstecken plus 10 nya frågetecken. Visst är hobbyn kul!:ler: Utmaningar hela tiden.

Du ska koppla in osmosen på ett tvättmaskinsuttag. Finns andra lösningar men det kräver att kopplingen klarar att vara utsatt för tryck. Om man inte har ett uttag ledigt går det med hjälp av rörmokare sätta ditt ett nytt.

Jag kör själv med kallvatten då jag har lärt mig att det är kallvatten som gäller. Minns inte riktigt varför. Sen innan jag låter vattnet komma ner i karet blen det levande låter jag de vara i en tunna under 24 timmar och i tunnan är det en cirkulationspump och doppvärmare. Första fyllningen går bra att göra i karet direkt.

helt rätt :D börjar förstå lite nu, men som du säger ploppa det ju upp 100 andra grejer som jag inte hade tänkt på förut :)

så om jag köper en sådan T koppling så kommer osmosen passa direkt där på alltså?

en tunna kan jag väl skaffa mig, men den blir nog inte större än 25l eller nåt.

sen tänkte jag på hur ni andra gör. för mig blir det ju så att jag får fylla i hinkar , sen bära bort det till akvariet och fylla i för hand.. eller finns det smidigare sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

troligtvis behöver du en konverterare mellan t-kopplingen och osmosen, då de ej har samma koppling, finns hos vvs handlare.

finns många olika varianter på byta vatten:

köp 25 l dunk med 'kork', minst 2st, en som du förbereder saltvattnet minst 1 dygn innan med osmos + salt, och en som du har för tömma ut vattnet med. märk dem med tushpenna utanpå så du vet hur mkt vatten ska ut/i.

när du tömmer ut vatten med hävert försök få med skräp mm, och när du fyller på kan du fylla från dunken med nya vattnet i sumpen om du har det, och låta returpumpen pumpa upp vattnet så slipper du kanske stå på en stol om du har högt akvarium för kunna häla över kanten.

gällande påfyllning efter avdusntning:

det lyxigaste är osmospåfyllning av dunstat vatten direkt från osmosen till akvariet om man har möjlighet att koppla in det. annars kan man ha pump+nivåvakt+dunk under/bredvid som gör samma sak men måste fyllas på.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, då får ja fixa de hos en vvs handlare då.. det du pratar om med att märka up på dunken vad som ska i och ur,, är det läldigt noga menar du exakt decilitern hur mycket man ska hälla i eller vad menar du?

jag ska ha sump så jag kan ju fylla i sumpen då istället som du säger. och fylla på avdunstat vatten så får det nog bli manuellt för någon nivå vakt har jag inte tänkt på.. kanske kommer längre fram. inte så snyggt med en dunk ståendes heller.

och en sak till, dunken som står med osmosvatten i minst ett dygn.. måste det vara värmare och cirkulation i den, ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dunken du nu pratar om är nog den jag menar vid byta av vatten.- Den måste du ha cirkulation i minst för annars kommer inte saltet blanda sig.

Jag kom på lite senare varför du inte ska sätta osmosen på en blandare. Är det olika tryck på kall och varmvatten kommer det eventuelt tryckas vatten i fel riktning i systemet. Bor du i fastighet med flera användare (lägenheter) kommer fastighetsskötaren jaga dig. Bor du i villa blir det bara fel och eventuellt dyrt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok då är ju inte en dunk att rekomendera då, för där får jag ju inte ner en pump..

fattar ja rätt nu. jag har en behållare på tex. 25l i där kommer det att finnas osmosvatten som har producerats. och det vattnet kan ja använda att fylla på avdunstat vatten med.

och ska jag tex. göra ett vattenbyte så ska jag använda saltvatten som jag har tillberett i en annan dunk med cirkulation och salt i som har stått minst ett dygn.

är detta rätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:smiley20:

Att du inte använder saltvatten utan osmosvatten för ersätta det avdunstade är för när vattnet avdunstar så är det ju inget salt med i vattenångan. Tillsätter du då saltvatten öker ju mängden salt i karet och densiteten ökar.

Byter du vatten följer saltet med då saltet är blandat i det flytande vattnet!

ok då är ju inte en dunk att rekomendera då, för där får jag ju inte ner en pump..

fattar ja rätt nu. jag har en behållare på tex. 25l i där kommer det att finnas osmosvatten som har producerats. och det vattnet kan ja använda att fylla på avdunstat vatten med.

och ska jag tex. göra ett vattenbyte så ska jag använda saltvatten som jag har tillberett i en annan dunk med cirkulation och salt i som har stått minst ett dygn.

är detta rätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...