Gå till innehåll

Start av saltvattenakvarium!


andreassofus

Rekommenderade inlägg

hej!

Jag är helt ny på detta med saltvatten och behöver nu massa hjälp :)

jag har läst lite i trådarna här och varit inne i ett par affärer som har saltvattenkar och har blivit otroligt sugen på o skaffa mig ett eget.

jag har bara sötvatten nu. 400l malawi och 160l fisksoppa.

och nu till mina frågor.

blir det lagom att börja med ett ca 200l kar?

Vad bör/ska jag köpa för teknik?

Vad ska jag ha för sten och koraller anemoner när jag är nybörjare?

måste man ha ett sumpakvarium? och bör jag ha det när jag är en okunnig nybörjare?

vad får man räkna med för pris ca inklusive allt utom själva karet , ,såsom sten koraller anemoner??

det blev väldigt många frågor men jag hoppas att någon kan hjälpa mig med något i alla fall

mvh Andreas Christensen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 153
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Nu är jag också nybörjare, så ta detta med en nypa salt.

Man brukar väl säga ju större dessto bättre, men det blir också mycket dyrare, 200l tror jag inte är för litet att börja med, vad hade du tänkt dig för fiskar och koraller osv?

Saltvatten kräver kraftig cirkulation, 10 ggr akvariets volym är minimum, men gärna mer.

Skummare behöver du för att rena vattnet.

Ljus är lite beroende på vad du ska ha för koraller och liknande, men glöm bort t8 lysrör och kolla på t5 och metallhalogen.

10% av akvariets volym i vikt är ett minimum för hur mycket levande sten man ska ha, gärna mer där också.

Alltså har du ett 200l kar så är 20 kg levande sten minimum.

När det gäller koraller så är mjukkoraller lättare än stenkoraller.

Anemoner är lite trixigare och kräver ett akvarium med bra balans.

Sump är inget måste, men det underlättar ju + att du kan dölja teknisk utrustning.