Gå till innehåll

Start av saltvattenakvarium!


andreassofus

Rekommenderade inlägg

hej!

Jag är helt ny på detta med saltvatten och behöver nu massa hjälp :)

jag har läst lite i trådarna här och varit inne i ett par affärer som har saltvattenkar och har blivit otroligt sugen på o skaffa mig ett eget.

jag har bara sötvatten nu. 400l malawi och 160l fisksoppa.

och nu till mina frågor.

blir det lagom att börja med ett ca 200l kar?

Vad bör/ska jag köpa för teknik?

Vad ska jag ha för sten och koraller anemoner när jag är nybörjare?

måste man ha ett sumpakvarium? och bör jag ha det när jag är en okunnig nybörjare?

vad får man räkna med för pris ca inklusive allt utom själva karet , ,såsom sten koraller anemoner??

det blev väldigt många frågor men jag hoppas att någon kan hjälpa mig med något i alla fall

mvh Andreas Christensen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 153
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Nu är jag också nybörjare, så ta detta med en nypa salt.

Man brukar väl säga ju större dessto bättre, men det blir också mycket dyrare, 200l tror jag inte är för litet att börja med, vad hade du tänkt dig för fiskar och koraller osv?

Saltvatten kräver kraftig cirkulation, 10 ggr akvariets volym är minimum, men gärna mer.

Skummare behöver du för att rena vattnet.

Ljus är lite beroende på vad du ska ha för koraller och liknande, men glöm bort t8 lysrör och kolla på t5 och metallhalogen.

10% av akvariets volym i vikt är ett minimum för hur mycket levande sten man ska ha, gärna mer där också.

Alltså har du ett 200l kar så är 20 kg levande sten minimum.

När det gäller koraller så är mjukkoraller lättare än stenkoraller.

Anemoner är lite trixigare och kräver ett akvarium med bra balans.

Sump är inget måste, men det underlättar ju + att du kan dölja teknisk utrustning.

Pris är nog olika beroende på vad du köper och ifall det är nytt eller begagnat, men räkna med att det blir dyrare än du först tänkt dig, men det är det värt;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej martin och tack för ditt svar!

jag har tänkt att köpa MH istället för t5 för jag har fått för mig att mh är bättre och ger finare ljus?

och skummare har jag kollat ¨på som klarar akvarium upp till 250l vet inte vad det var för märke eller om den va bra, men den kostade 1250kr ny.

varför använder man egentligen sumpakvarium? inte bara för att gömma all teknik väl?

sen har jag läst att man ska ha ytavrinnare,, vad är det bra för?

en salthaltsmätare är väl ett måste?

vad gäller fiskar och koraller och sånt har jag ingen aning om vad jag vill ha.. vet egentligen inte vad skillnaden är mellan mjuk koraller och anemoner och alla olika saker :) det enda jag vet är att jag vill ha någon typ av mjuk sak som rör sig ;) om det nu är anemon eller mjuk korall eller något annat vet jag inte.

sen har jag sett att en del/alla använder ett uvc filter. det har jag ett 11w som jag inte anväder alls nu. funkar det i så fall?

jag vill ha ett akvarium som har kristallklart vatten och med mycket koraller eller vad det är i olika färger. och inte bara ett kar med LS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har tänkt att köpa MH istället för t5 för jag har fått för mig att mh är bättre och ger finare ljus?

Är det så? Jag tycker du ska kolla p några akvarier och sen gissa vad de har för belysning. Något du får med MH och inte lysrör är "glittret".

och skummare har jag kollat ¨på som klarar akvarium upp till 250l vet inte vad det var för märke eller om den va bra, men den kostade 1250kr ny.

Då ska du köra på den.

varför använder man egentligen sumpakvarium? inte bara för att gömma all teknik väl?

Det är en av anledningarna. Dessutom för då störrevattenvolym i ditt system vilket ger ett stabilare akvarium.

sen har jag läst att man ska ha ytavrinnare,, vad är det bra för?

Om man har ytavrinning får du bort vattnet som liugger på ytan. Anledningen är att det samlas mycket skit där vilken du vill bli av med.

en salthaltsmätare är väl ett måste?

Ja. Du behöver dessutom fler tester.

sen har jag sett att en del/alla använder ett uvc filter. det har jag ett 11w som jag inte anväder alls nu. funkar det i så fall?

Om det är för saltvattensakvarium låter det som det passar din storlek på akvarium

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej sillen!

det är de där glittret jag vill ha,, tycker det är väldigt fint, ser mer levande ut på nåt sätt.

uvc filter är inte till saltvatten.. hade det när jag hade discus.

sen om jag ska ha ett sumpakvarie, då måste man borra hål i akvariet väl?

har kommit så långt nu att jag vet att jag måste köpa

*skummare

*MH

*ytavrinnare

*cirkulationspumpar

*salthaltsmätare + andra tester

är det något annat som jag måste ha när det gäller tekniken?

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

välkommen till Saltvattensguiden Andreas!

Det viktigaste! Skynda långsamt och läs, läs och läs på ännu mera innan du kör igång! En renodlad saltvattensbok är att rekomendera. Det finns många sätt att driva ett saltkar på. Visst, många av oss kör på liknande sätt men endå är alla "system" unika.

Återigen, skynda långsamt... det vinner man på i längden i den här hobbyn.

Och du "planerandet" är det roligast, och det tar aldirg slut ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

uvc filter är inte till saltvatten.. hade det när jag hade discus.

Njae.. Det är allt en hel del som kör det i sina saltkar också.. Det finns ju även frisimmande bakterier här.. Kanske inte ett måste under uppstarten men en bra grej att ha när man tex. får vita prick på sina känsliga kirurger..

sen om jag ska ha ett sumpakvarie, då måste man borra hål i akvariet väl?

Om du söker på överrinning så kommer du att se ett fiffigt system för folk som inte gillar att borra i sina kar..

Sump är inte ett måste men det är smidigt och karet blir mer stilrent..

har kommit så långt nu att jag vet att jag måste köpa

*skummare

*MH

*ytavrinnare

*cirkulationspumpar

*salthaltsmätare + andra tester

är det något annat som jag måste ha när det gäller tekniken?

Jag hade ändrat om lite i listan..

steg 1. Tester, Saltmätare, Salt och cirkulationspumpart

steg 2. skummare

steg 3. LS..

steg 4. Belysning. Stenen skall gå in och karet skall mogna innan du skall på med belysningen i vilket fall..

Sedan kan du ju börja labba med ytavrinning och sump om du känner för det.

Nu får jag väl säkerligen pisk för nått jag har glömt.. Och sist men inte minst.. Detta är ju bara mitt tycke.. Uppfattning får man bilda sig från flera mänikskors tankar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej och tack för era svar!

Det här är absolut inget jag kommer att skynda på och impulsköpa.. har ändå inte råd att köpa allt samtidigt.

aha man ska alltså inte sätta igång med belysningen med en gång. bra att veta.

jag vet inte om jag vill ha sumpakvarium nu i början heller och jag vill/vågar absolut inte börra borra hål i botten på mitt akvarium :)

vad för tester ska jag köpa? funkar det med vanliga powerhead som cirkulationspumpar?

självklart ska ja läsa böcker.. tänkte jag skulle gå till bibblan idag och kolla om dom har någon bok, sen ska ja läsa här på saltvattenguiden också.

sen när det gäller uvc filtret är det ju bra att det går att använda den jag har, på sparar jag ju dom pengarna i alla fall ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ju redan fattat de med läsandet som ett viktig del. Jag hade varit så drastisk så jag skulle säga att steg 1 efter att du bestämt dig är att köpa en bra bok. Jag rekomenderar https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=73&sort=2&cat=3&page=1 . Den är en bra grund som tar upp det mesta och om du läser den och ställer frågor på det du inte fattar så kommer du snabbt få bättre kunskap.

Steg 2 tycker jag är att besöka någon som har ett kar. Detta för att få något att fästa alla tankar vid.

Över tiden ska du läsa och fråga här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja en bok har jag allt tänkt o köpa mig, har även vsrit på bibblan idag och lånat en akvariebok som handlar delvis om saltvatten. sen har jag ställt mig i kö på en bok som heter "saltvatten för nybörjare" (tror den hette så)

tyvärr så vet ja int om någon som har ett saltvattenkar, enda stället jag vet om är en affär i karlstad som säljer saltvatten. där va ja för några dagar sen och kolladem det var då ja bestämde mig helt för att försöka mig på de här med saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja såg de att det finns några i karlstad. nån kanske är vänlig o släpper in mig om ja kommer ;)

När jag började så gjorde jag en fråga i en tråd om någon skulle vilja visa upp sitt kar. Om du bodde här i närheten hade du varit välkommen men jag gissar att du inte gör det då jag inte vet vart Töckfors ligger ens. Jag fick ganska många som erbjöd sig att visa sitt kar. Tror de flesta är lite små stolta och inte har så månmga som är tillräckligt intreserade för att orka lyssna på allt man har att berätta. De har inte kommit till insikt vilket du har! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kanske ska göra de samma då :)

Finns det någon i Värmland som har saltvatten och vill visa upp kan ni gärna skrika till. Kommer mer än gärna på besök för att titta på era kar.

för dom som vill veta var Töcksfors ligger så ligger det 6km från norska gränsen. ca 10mil väst om karlstad. och 6,5mil från arvika och 2,5mil från Årjäng.

Jag kan ta med mig fikabröd ;)

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tänkte kolla lite smått på akvarium nu, men vet inte vad ja ska ha för något. tanken är att det ska vara på ca 200l men jag vet inte vad för form ja ska välja. kubakvarium eller "vanliga" eller långsmala. kom gärna med tips.

kom också gärna med tips på cirkulationspumpar till ett sådant kar.

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tänkte kolla lite smått på akvarium nu, men vet inte vad ja ska ha för något. tanken är att det ska vara på ca 200l men jag vet inte vad för form ja ska välja. kubakvarium eller "vanliga" eller långsmala. kom gärna med tips.

kom också gärna med tips på cirkulationspumpar till ett sådant kar.

/Andreas

Formen beror ju på vad du gillar, jag gillar kubformade kar och liknande, mitt bygge som har håller på med nu har måtten 60x80x60, och det tror jag att jag blir skitnöjd med.

Beror ju också lite på vad du ska ha för fiskar, små fiskar trivs väl inte särskillt bra i ett kort akvarium.

Sen läste jag någonstanns att man upplever akvarium med saltvatten som inte så djupa, så därför är det nog bra att skaffa ett hyfsat djupt kar!

Cirkulationspumpar har ju ingen mer funktion än att cirkulera vattnet, så alla pumpar funkar ju, fast sen finns det ju "lyxigare" varianter som tunze turbelle där du kan skapa vågrörelser och liknande med en kontrollenhet, men då kostar det mer!

Som sagt, jag är också nybörjare så tar mina råd med en nypa salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej pimo!

jag tycker oxå att det är ganska snyggt med ett kubakvarium. finns det att köpa färdigt i dom måtten som du har eller har du byggt själv.

antar att den är 620 bred o 60 hög och 80 djup då?

jo det med pumparna är kanske inte så nogamen ja vill inte köpa skit heller.

får kolla runt lite o se om jag hittar något bra.

vart på intrenet är det bra att köpa saltvattentillbehör?

jag har inte tänkt o köpa så stora fiskar och inte så många heller, vill ha mer mjuk koraller istället.

då har jag förstått att det är viktigt med bra ljus så ja köper metallhalogen istället för lysrör. bra ide???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även jag är nybörjare men jag skulle om jag var du bestämma vad du vill ha i ditt hem och vad som passar där. Då har du vilken form karet ska ha. Alla former gör sig i sina element och dert är ditt kar och hem.

När du tror dig veta vad du vill ha för form går du till nästa steg och lägger ett förslag på vad du vill ha i det och det kan vara allt möjligt. Lägg ut det förslaget och fråga om det är genomförbart.

Vaf gäller MH eller lysrör är också en smaksak. Trodde du hade bestämt dig för att du ville ha "glittret" och då är det MH som gäller. Vad som är bäst ljus finns det många synpunkter på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej pimo!

jag tycker oxå att det är ganska snyggt med ett kubakvarium. finns det att köpa färdigt i dom måtten som du har eller har du byggt själv.

antar att den är 620 bred o 60 hög och 80 djup då?

jo det med pumparna är kanske inte så nogamen ja vill inte köpa skit heller.

får kolla runt lite o se om jag hittar något bra.

vart på intrenet är det bra att köpa saltvattentillbehör?

jag har inte tänkt o köpa så stora fiskar och inte så många heller, vill ha mer mjuk koraller istället.

då har jag förstått att det är viktigt med bra ljus så ja köper metallhalogen istället för lysrör. bra ide???

Jag har byggt mitt själv.

Det är 80 cm brett, 60 cm högt och 60 cm djupt.

Vet inte ifall det finns att köpa färdiga kuber, men hör med din glasmästare ifall han kanske kan bygga akvarium om du inte vill göra det själv.

Det där med internet vet jag inte riktigt, har bara beställt ifrån ett ställe, www.aquaristic.net och det var bra tycker jag, billigt, smidigt och prylarna kom efter ca 1-1,5 vecka.

Du har bestämmt dig för att köra utan sump?

Tycker du ska fundera igen isåfall, blir ju mycket snyggare när du inte måste ha massa utrustning i huvudkaret.

Jag har sump på det nya karet jag bygger, och jag tyckte inte det var någon svårhet bara man läste på lite om standpipes osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sillen, du har rätt, givetvis kommer jag att bestämma själv. tänkte mest om det var någon form som va direkt olämplig till saltvatten.

verkar som en bra ide att ja kollar upp sakerna som jag kan tänka mig, sedan frågar jag er som är duktigare om det funkar ihop vad gäller först och främst tekniken.

stämmer helt, det är de där glittret som jag är ute efter. och är inte jättenoga på att det ska va så extremt blått som jag har sett en del har, eller är det så blått på riktigt i vattnet kanske? i så fall kör jag oxå på de :) går väl att kombinera MH med blåa lysrör tillexempel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har byggt mitt själv.

Det är 80 cm brett, 60 cm högt och 60 cm djupt.

Vet inte ifall det finns att köpa färdiga kuber, men hör med din glasmästare ifall han kanske kan bygga akvarium om du inte vill göra det själv.

Det där med internet vet jag inte riktigt, har bara beställt ifrån ett ställe, www.aquaristic.net och det var bra tycker jag, billigt, smidigt och prylarna kom efter ca 1-1,5 vecka.

Du har bestämmt dig för att köra utan sump?

Tycker du ska fundera igen isåfall, blir ju mycket snyggare när du inte måste ha massa utrustning i huvudkaret.

Jag har sump på det nya karet jag bygger, och jag tyckte inte det var någon svårhet bara man läste på lite om standpipes osv.

ok, nej bygga själv kan jag inte göra och ja vågar inte testa heller. kan ju höra med en glasmästare. kan man lita på att dom får de tätt?

ska kolla upp den sidan, tack.

ja det kanske är bra o ha sump, tycker bara det vekar krångligt mn det kanske det inte är? men ja ville ju helst inte borra hål men man kanske är tvungen.

finns det något annas som sumpakvariet är bra till förutom att man sätter tekniken där + att akvarievolymen blir större?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...