Gå till innehåll

Start av saltvattenakvarium!


andreassofus

Rekommenderade inlägg

sillen, du har rätt, givetvis kommer jag att bestämma själv. tänkte mest om det var någon form som va direkt olämplig till saltvatten.

verkar som en bra ide att ja kollar upp sakerna som jag kan tänka mig, sedan frågar jag er som är duktigare om det funkar ihop vad gäller först och främst tekniken.

stämmer helt, det är de där glittret som jag är ute efter. och är inte jättenoga på att det ska va så extremt blått som jag har sett en del har, eller är det så blått på riktigt i vattnet kanske? i så fall kör jag oxå på de :) går väl att kombinera MH med blåa lysrör tillexempel.

Det går alldeles utmärkt att kombinera!

Glömde förut att säga att du ska kolla annonserna här på beg kar. Begagnade kar är svårsålda vilket gör att det finns till bra priser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 153
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

har kollat lite smått på kompletta paket men det är för mycke pengar att lägga ut samtidigt. jag har ju tänkt att samla på mig lite då och då, typ 1-2 saker vid varje löning + att jag kan ta lite pokervinster till de oxå.

eller förresten, menar du bara tomma kar? de kan ja ju köpa på en gång :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har ett par frågor, spelar det någon roll om man använder en utvändig eller invändig skummare?

sen har ja sett att en del har kylare till sina kar, är detta alltid nödvändigt?

mvh Andreas

det tror jag aldrig, skummare som skummare. samma princip fast invändig skummare tror jag används mest till möbel akvarium och liknande om jag inte är helt ute och cyklar??

kylare är inte dumt att ha men inget som är nödvändigt.. om man har det väldig varmt i lgh/huset på sommaren kan det vara en fördel då tempen i karet börjar stiga mot 30 och över det för då börjar det krisa sig för liven! alla hade nog haft en kylare hemma om dom inte hade kostat lika mycket som dom gör. jag hade haft en då iaf :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok.. ja ska ju ha sump så¨ då spelar de ingen roll nej.. sen tänkte ja på en annan sak.. skummarna är ju ganska stora.. så man måste ju ha ett sumpkar som är större/högre än skummaren eller? eller lägger man den ner eller behöver inte hela va under vatten?

ok, mitt 400l malawi blir väl typ 27 grader utan värmare på sommaren så det är nog ingen fara då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jeg er også nybegynner og har bestilt et akvarium på 80x80x60 cm.

Var ikke mulig og finne ferdigproduserte tanker med slike mål så jeg måtte spesialbestille dette.

Har ikke tenkt og starte med sump men har bestilt tanken med 3 hull på 35 mm.

Så har jeg muligheten senere.

Jeg ville ha et slikt kubekar fordi det gir meg mye større muligheter når jeg skal skape innredning.

Håper dere forstår Norsk

Wiggo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok.. ja ska ju ha sump så¨ då spelar de ingen roll nej.. sen tänkte ja på en annan sak.. skummarna är ju ganska stora.. så man måste ju ha ett sumpkar som är större/högre än skummaren eller? eller lägger man den ner eller behöver inte hela va under vatten?

ok, mitt 400l malawi blir väl typ 27 grader utan värmare på sommaren så det är nog ingen fara då?

Du kan jo gå for en hang on skummer!

Selv skal jeg ha en deltec mce 600 skummer,vil ikke oppta unødig plass inne i karet.

WIGGO

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej wiggo.. ja förstår norska, bor 6km från norska gränsen :)

jag ska oxå beställa ett kubakvarium som är 60x60x60. går det att borra hål i utan att använda dom menar du?? pluggar man igen hålen då bara?

hang on skummer är en skummare som man hängger utanför karet då antar ja? :) vet inte om ja vill ha de, tycker inte det är fint när man ser all utrustning.

ja ska läsa mycket för ja tycker det verkar lite svårt med sump, med slangar och rör och så.

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jeg skal henge min mot bakveggen,da syntes den ikke.

Ja man kan bare plugge hullene intil du ønsker og bruke dem,det kostet ikke mer enn 200 kroner ekstra for hullene.

Ville være dumt og ikke passe på når man alikevel skal bestille et custom builded kar.

wiggo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej igen!

jag har tänkt lite på hur ja ska bygga min bänk men ja tycker det verkar dsvårt.

vet inte riktigt om ja ska bygga in MH och övrig belysning eller hur man gör.

funkar det att bygga stommen med 2 tum 3 ,och plywood skiva som karet o sumpen ska stå på.

någon som kan komma med nåt tips eller till och med en ritning?

tacksam för alla svar. //Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kolla min tråd länkan nedan, lite bilder från bänkbygget.

kostad 1100kr på Optimera och då blev det material över.

körde med 19mm MDF och 2st reglar under, typ 75mm * 45mm, luckor med dämpningsmaterial och fäste med magnet.

funkar utan problem. det bär ca 400kg nu

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej!

här kommer en bild på en början på ett förslag.. jag har bara med lite av det som ska finnas med antagligen. det var de första som kom upp i huvvet när ja började tänka på hur det skulle se ut.

kom gärna med tips om vad och var alla saker ska sitta och var jag ska dra all pvc.

har inte ritat upp några pumpar eller nåt eftersom jag inte vet var det ska sitta.

sen när allt är klart kommer jag att klä in hela bänken med några snygga skivor och luckor fram så att ställningen inte syns, även lekablocken kommer att döljas.

lekablocken har jag bara för att jag vill få upp akvariet lite, aluställningarna brukar inte vara så höga tyvärr. både under och över blocken kommer jag att lägga skivor i något lämpligt träslag.

och klaga inte på min fina teckning ;)

http://img208.imageshack.us/my.php?image=saltakvariumks8.jpg

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...