Gå till innehåll

Start av saltvattenakvarium!


andreassofus

Rekommenderade inlägg

  • Svar 153
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

nej strömmen tänker ja inte på. det får kosta de det vill. tänker mest på vad som blir bäst och vad som är nödvändigt..

ja ska i alla fall ha nån MH för ja vill ha glitter,, så då kanske 2x250w skulle funka ganska bra då? ger de något blå lila ljus då? eller ger MH bara vitt ljus?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok.. men är det nödvändigt att ha 2x250w MH + 2st actinicrör tillexempel? räcker det inte med 2x150w mh om man ska kompletera med lysrör? tänker mest på min ekonomi och vad ja måste ha för att kunna köra igång , och vad som krävs för att mina kommande mjuk koraller behöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2x150W kan funka utmärkt beroende på vad du skall ha. Om akvariet blir 60 högt så får du göra avkall på att ha realtivt ljuskrävande koraller längre ned på ett annat sätt än om du har 2x250W. Men om du mest vill ha koraller som inte är så ljuskrävande så finns det väl inget riktigt behov av 2x250W så då kan du spara de pengarna. Så om du vet vad du vill ha för levande blir det enklare att se vad som är bäst. Oavsett vilket så tycker jag att ljuset blir trevligare med ett par extra T5:or.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2x150W kan funka utmärkt beroende på vad du skall ha. Om akvariet blir 60 högt så får du göra avkall på att ha realtivt ljuskrävande koraller längre ned på ett annat sätt än om du har 2x250W. Men om du mest vill ha koraller som inte är så ljuskrävande så finns det väl inget riktigt behov av 2x250W så då kan du spara de pengarna. Så om du vet vad du vill ha för levande blir det enklare att se vad som är bäst. Oavsett vilket så tycker jag att ljuset blir trevligare med ett par extra T5:or.

eftersom jag är nybörjare tänker jag inte skaffa så svåra koraller, och som jag har fattar det så kräver dom svåra korallerna mer ljus?

hade tänkt mig en del lätta mjuk koraller och levande sten och ett par lätta fiskar och nån räka kanske så småningom.. inte så jätteviktigt med så mycket fisk och mängder anemoner o stenkoraller o svampar o så.

jag ska börja väldigt lugnt med allt sånt för o se hur allt funkar med saltvatten.

låter det som en bra ide?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

hallå !! tänkte att jag skulle beställa mitt kubakvarium nu från www.globefish.nu

dom ska få borra hål i botten åt mig och bygga kammaren.

nu undrar jag hur stora hålen ska vara? tänkte ha två st hål i kammaren. har förstått att man brukar borra två olika storlekar. ett hål som går ner till sumpen och ett till returen..

någon som kan säga vilken dimension jag ska ha?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har nu börjat funderat lite på ljuset till min kub. har tänkt att ha en 250w mh och en ramp med 2st osram 67.

sen har jag tv st frågor om detta.

en st 250w mh och en ljusramp tar ju ganska mycket plats. får detta plats över kub som är 65cm åt alla håll?

osram 67, finns det till sånna små ramper som jag ska ha? och var köper man sånna lysrör?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hallå !! tänkte att jag skulle beställa mitt kubakvarium nu från www.globefish.nu

dom ska få borra hål i botten åt mig och bygga kammaren.

nu undrar jag hur stora hålen ska vara? tänkte ha två st hål i kammaren. har förstått att man brukar borra två olika storlekar. ett hål som går ner till sumpen och ett till returen..

någon som kan säga vilken dimension jag ska ha?

Hej Andreas,

kolla här för dimension då det beroe på vilken pump du har:

http://reefcentral.com/calc/drain.php

Gällande hål som behövs borras, är det beroende på vilekn dimension du väljer på rören från uträkningarna ovan.

20mm rör 27mm hål

25mm rör 34mm hål

32mm rör 43mm hål

40mm rör 55mm hål

50mm rör 64mm hål

63mm rör 75mm hål

OBS - kolla rekommendationerna för den genomföring du köper då det kan variera från märke/modell.

Annars borde de på Globefish kunna hjälpa dig.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Jag har hört väldigt varierande åsikter om Newjet, både gott och ont. Däremot har jag själv väldigt fin erfarenhet av dom billiga Maxijet, så 2-4st Maxijet 1000 hade fungerat finfint.

Alternativt om du går en annan väg och väljer 2st Tunze Nanostream... Valen är många.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok.. tack för dit svar.. har läst nå¨t ställe i nån bok att man bör ha 1w ljus/liter vatten.. kan de stämma?

i så fall skulle det ju räcka med 2x150w MH

men får man det där lite blåa ljuset med metallhalogen, eller måste man kompletera med blåa lysrör då?

/Andreas

Hej Andreas!

Jag gillar det där blåa ljuset och kör 2x150 w MH 20000K och 2 st blåa t8rör

Jag gillar ljuset, jag vill gärna ha det där blåa :)

Men smaken är som baken..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Andreas!

Jag gillar det där blåa ljuset och kör 2x150 w MH 20000K och 2 st blåa t8rör

Jag gillar ljuset, jag vill gärna ha det där blåa :)

Men smaken är som baken..

eftersom jag ska ha en kub som är 65cm så tar 2st 150w MH för stor plats, så jag kör på 1st 250w mh och en armatur med 2st lysrör, helst osram 67 om det finns i den storleken.

någon som vet om det finns osram 67 som är 65cm max?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...