Gå till innehåll

Start av saltvattenakvarium!


andreassofus

Rekommenderade inlägg

skrev du på tyska då?? ja kan svenska ja, det är det enda ;)

får åka hem till "hultis" igen så hjälper han mig nog med rör delen.

ska söka lite på sumpar så får ja se om jag hittar nåt smidigt

Stockholmare är oftast bättre på Svenska än tyska så jag valde att konversera på svenska! ;) Det var det jag menade med att jag inte har erfarenhet av tyska siter då jag betalar lite extra för servicen om det nu är dyrare vilket jag inte undersökt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 153
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

tänkte att jag skulle ringa och beställa mitt akvarium idag.

hur stor ska jag göra kammaren? och hur hög ska den vara?

sen vet jag inte hur stora hål det ska vara? ska ja borra ett 25mm och ett 32mm?

hur nära varann kan man borra hålen?

behöver hjälp nu så ja kan beställa karet nån gång :)

är det något mer ja ska tänka på innan jag ringer och beställer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de som bygger/säljer akvariet borde kunna hjälpa till med information vad som behövs för en överrinningskammare mm av ett akvarium i den storleken du beställer.

här är svar på rör diameter och storlek på överrinningskammaren, som du kan räkna med om du vet vilken pump/cirkulation du ska ha:

http://reefcentral.com/calc/drain.php

gällande avstånd mellan hålen så hade jag haft minst 5cm

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan ja göra kammaren 15x15cm?

sen tänkte jag göra hålen i 43mm och 34mm med minst 5cm mellanrum.

blir detta bra?

jag ringde till glasmästaren och frågade och han visste inte riktigt så han ville att ja skulle ge exakta mått på allting.

hur hög ska kammaren vara?

Det är många faktorer som påvärkar detta. Jag tycker du ska ta det lugnt och resonera dig fram till svaret för ingen kan svara så där rakt upp och ner.

Njut av livet och denna underbara hobby. Det bästa tipset du kan ta åt dig är att så fort du känner frustration så låt det ta några dagar extra det kännar du på i längden!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, visste inte att det hade så mycket att säga till om hur hög kammaren va. vill du ge ett exempel?

svårt att inte köpa massa saker när man väl har pengar och kan lägga på karet..

jag kan nämligen inte spara mina pengar, så jag måste köpa nåt för dom så jag inte bara slösar bort dom.

därför tänkte jag att det kunde vara bra att beställa det här karet så jag kommer igång nångång :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, visste inte att det hade så mycket att säga till om hur hög kammaren va. vill du ge ett exempel?

svårt att inte köpa massa saker när man väl har pengar och kan lägga på karet..

jag kan nämligen inte spara mina pengar, så jag måste köpa nåt för dom så jag inte bara slösar bort dom.

därför tänkte jag att det kunde vara bra att beställa det här karet så jag kommer igång nångång :)

Ex. Gå kammaren från bptten eller är det bara en låda vid ytan? Kommer lådan vara mitt i karet och kunna ta in vatten från alla sidor typ som Fiend har löst sitt.

Dock måste vattnet kunna rinna någonstans utan att det blir översvämning om kammen blir igensatt!

EDIT: Gör en skiss och lägg upp här som förslag så får du konstruktiva förslag samt att du förstår ditt eget kar sedan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aah, det var en bättre förklaring.. nu är jag med.

då ska ja inte bygga den i cm under kanten :)

överdelen som ska va över karet kommer ju gå ner nån centimeter eller så, så att man inte ser vattenytan, så kammaren kommer ju bli ca 4-5cm från kanten då.

ni får ursäkta alla dumma frågor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur hög du vill:) ,, skämt och sido,, det finns massa olika varianter på detta, ska du köpa en kam färdig i butik? Förrdelen med dom är att man limmar fast en del i ytavrinningen och sedan trycker i kammen, alltså kammen är lös och kan justeras i höjdled. Hur hög kammen är spelar mindre roll just nu,,, ta kammaren 2 cm under den nivå du tänkt ha i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...