Gå till innehåll

Start av saltvattenakvarium!


andreassofus

Rekommenderade inlägg

  • Svar 153
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag skulle lägga dom extra pengarna på ny sten för att få microfaunan i den färska stenen! Sen får man oftast en massa roliga djur med i Ny sten som kanske man inte får i begagnad sten! Men det e ju en smaksak och en penga fråga! Och sen köpa av sånna man vet har bra sten! Bengt har massa fin levande sten...tror det va från bali!

Köpte min första sten på Hercules zoo...den va oki men har sett nu att det finns en hel del glasrosor och bubbelalger på stenen som man inte vill ha på deras sten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du känner/kan lita på personen som säljer beg sten och du på något sätt vet att den är bra så kör på! ls är ju som bekant rätt dyrt i butik. köp beg (men inte av vem som helst, hur som helst) och komplettera sen med "färsk" sten för att boosta microfaunan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du känner/kan lita på personen som säljer beg sten och du på något sätt vet att den är bra så kör på! ls är ju som bekant rätt dyrt i butik. köp beg (men inte av vem som helst, hur som helst) och komplettera sen med "färsk" sten för att boosta microfaunan.

eftersom jag inte känner någon som säljer beg sten så kan det bli lite svårt.

så det får nog bli ny sten ändå då.

hur transporterar man ca 30kg sten typ 35mil?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så nu närmar det sig löning och då kan jag börja köpa lite saker till mitt projekt.

ska börja men att beställa karet av Jagefeldts Glasmästeri i lysekil.

sen tänkte jag köpa material till bänken som ska byggas.

sedan får jag se om jag hittar ett sumpakvarium, och om jag får råd den här månaden så köper jag all pvc.

det borde väl vara ganska vettigt att köpa dom här sakerna först eller?

sen nästa månad tänkte jag köpa skummare i alla fall, knaske ljuset oxå och cirkulationen, men det kommer som sagt i slutet på januari.

någon som vet förresten på ett ungefär vad all pvc kommer gå på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Andreas!

Sugen på att få fart på det hela nu?;) Om du letar sump rekomenderar jag dig att leta lite på blocket. Beganade kar är ju nästa gratis. Jag köpte min sump för 150 kr och då var det ändå i de måtten jag sökte.

Vad PVC kostar är olika. Några skickar efter från Tyskland för de säger det är billigare. Har inte gjort det själv så jag kan inte uttala mig. Men för att få en uppfattning av priserna kan du kolla här http://www.shop.carlen.biz/ . Dom skickar också inom Sverige.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej ! skojar du?? det kliar i fingrarna på mig :) det är det enda jag går och tänker på hela dagarna :)

jepp, ja ska kolla på blocket, men då får ja ju limma dit en massa glasskivor själv och ha mig..

vet inte hur man gör det, och ska ja va helt ärlig förstår jag mig inte på det där med sumpen och varför man ska ha olika fack och så.

jag har tittat lite på den sidan som du länkade till men jag vet ju inte riktigt vad för olika rör och kranar och böjar och allt sånt jag behöver.

det är ju en djungel det där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den där djungeln du pratar om känner jag igen. Jag var nog minst lika :snurrig: som du känner dig. Det var det som var deras grej. Jag skickade in en skiss till dem och de föreslog hur jag skulle lösa det hela inklusive dimensioner. Vi gjorde det till en diskusion och då tog de fram vilka artiklar jag behöve och sen köpte jag det. Det du behöver tänka ut är hur du vill ha det i stort.

Vad det gäller sumpen är det en viktig del i system tycker jag. Du behöver inte göra sumpen avanscerad men jag skulle rekomendera att ha minst ett teknikfack, bubbelfälla samt fack för återmatning. Det är inte svårt att limma i silikon om limmningen inte syns.

Sök på sumpar här på guiden samt läs de artiklar som finns om sumpar. Det finns minst 2 som är super.

Fråga sen på!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...