Gå till innehåll

Tester med olika substrat


Clownen

Rekommenderade inlägg

Jag hittade den här artikeln som jämför olika typer av sands förmåga att hantera ammoniak dvs bryta ned ammoniak, nitriter och nitrater som tillsattes i experimentet.

De kategorier som testas är Deep Sea Bed (DSB) och system med plenum (Jaubert) i olika djup samt sand med olika storlek.

http://www.advancedaquarist.com/2005/6/aafeature/view?searchterm=rob%20toonen

Enligt detta experiment som gjordes under en månads tid verkar det fungera lika bra med eller utan plenum (DSB kontra Jaubert).

Grövre sand (2mm) och tunnare sand (0,2mm) var lika bra på att hantera nitrat (låga nivåer), ammoniak (omätbara) och nitrit (omätbara) men det skilde när det kom till mängden fosfat i vattnet. Här hade den grövre sanden ett värde på drygt 0,3 mg/L mot ett omätbart resultat för sanden med små partiklar.

Skillnaderna mellan DSB (9cm) och en tunn sea bed (2,5cm) var inte stora. Jag tror eventuellt en månad är för kort tid för att göra en rättvis bedömning här.

De som utförde testerna är överens om att fler experiment behöver genomföras för att kunna dra mer tillförlitliga slutsatser.

Hur stora slutsatser tycker ni man kan dra från detta?

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra experiment.

Funderar på om fosfat värdena bara beror på accumulation dock. Logik, små partiklar större yta som microskale partikulär organiskt avfall kan fastna på. Fosfaten frigörs inte på en gång. Alternativt att fosfaten binds i biomassa, bakterier, på samma ytor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart är det bättre med längre tester men om man bortser från krascher och deras uppkomst (inte experimentets syfte) räcker inte fyra månader för att t.e.x kunna dra flera slutsatser vad gäller en jämförelse av näringsexporten/hur effektivt sanden omvandlar ammoniak till nitrit/nitrat? Nivåerna på nitrit och ammoniak går i experimentet ner till noll efter 14 respektive 21 dagar och förblir sedan på noll under hela testperioden. Eller menar du Lasse att relevansen i dessa hänseenden är lika med noll tack vare den begränsade tidsrymden?

Är det sannolikt att en sadbädd med finkornig sand som i testet verkar ge en betydligt större effekt på fosfatnivåerna efter fyra månader skulle se helt annorlunda ut i förhållande till grovkornig efter ett år? Det tvivlar jag faktiskt på utan tror i så fall att felmarginalen orsakas av andra variabler i testet.

Sanden verkar ju ha en betydande effekt vad gäller neutraliseringen av ammoniak och nitriter vilket även är fallet med levande sten. Personligen trodde jag inte att sanden skulle vara så effektiv på så kort tid men om man utgår från det här exemplet verkar sanden kunna vara ett effektivt komplement till LS även under inkörningen. Att fin sand påverkar fosfater betydligt bättre än sand på 2mm trodde jag inte heller även om jag hade velat se en kurva för utvecklingen av fosfater längs en tidsaxel.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...