Gå till innehåll

T8 - vilka rör rekomenderas?


Robert Lennqvist

Rekommenderade inlägg

Har försökt att hitta info om Osram 67. Fick fram något ur en katalog på Osrams hemsida om att det är ett blått rör. Stämmer det?

Jag skulle kunna tänka mig att ha ett blått rör och det andra mer vitt. Är det något Osram rör som är vitt som rekomenderas?

Vet att jag en gång i tiden (för läääänge) körde med rör som hette Philips TLD96. Hade 4 såna rör och kompletterade med ett actinicrör. Är TLD96orna nått som är gångbart även idag eller finns det andra som är bättre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska man bara köra blåa rör om man har MH ?

Inget powerglo eller annat rör som tar fram färgerna i fiskarna förrutom det knallblåa?

Hela fördelen med MH:s vida spektrum är just att det är ett naturligt ljus, till skillnad från lysrören som kan vara rätt begränsade. Rätt eller fel?

Jag tror du får göra som jag, besöka ett antal personer och passa på när man är där och fråga om ljuskällor och annan teknik. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har försökt att hitta info om Osram 67. Fick fram något ur en katalog på Osrams hemsida om att det är ett blått rör. Stämmer det?

Stämmer.

Jag skulle kunna tänka mig att ha ett blått rör och det andra mer vitt. Är det något Osram rör som är vitt som rekomenderas?

Jag har ett Osramrör som komplement till ett actinicrör hemma i Juwel-akvariet. Vill minnas att det heter "54" och ger ett väldigt vitt ljus, måste däremot dubbelkolla detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har försökt att hitta info om Osram 67. Fick fram något ur en katalog på Osrams hemsida om att det är ett blått rör. Stämmer det?

Jag skulle kunna tänka mig att ha ett blått rör och det andra mer vitt. Är det något Osram rör som är vitt som rekomenderas?

Vet att jag en gång i tiden (för läääänge) körde med rör som hette Philips TLD96. Hade 4 såna rör och kompletterade med ett actinicrör. Är TLD96orna nått som är gångbart även idag eller finns det andra som är bättre?

TLD-96 finns fortfarande och det är på 6500K, osram har ett ännu mera vitt rör på 8000k som heter 880 skywhite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett Osramrör som komplement till ett actinicrör hemma i Juwel-akvariet. Vill minnas att det heter "54" och ger ett väldigt vitt ljus, måste däremot dubbelkolla detta.

Sorry, Philips TLD 36W/54 i framkant. Verkar ge ett väldigt vitt och "äkta" sken samtidigt som det har den där skärpan i tonen. Svårt att säga med ett tomt akvarium. :smiley24:

I bakkant sitter ett Coralife Actinic 03 Blue 36W. Blått, väldigt blått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där dök det upp en gammal bekant. Philips 40w 54 hade jag i mitt saltkar på 70 talet.

När de smalare (T8) lysrören dök upp föll det i glömska. De nya lysrören hade högre ljusutbyte drog mindre ström och färgåtergivningen var bättre.

Nu har jag googlat en liten stund och fått fram att det tydligen har börjat tillverkas i en Philipsfabrik på Taiwan och exporteras till USA. Fast nu är det i T8 teknik och 36w i stället för 40.

Jag misstänker att det är det gamla lyspulvret som används och därmed är nog inte verkningsgrad och färgåtergivning särskilt mycket bättre än förr.

Det skall vara på 6200 K.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror jag vill ha två rör på runt 10 000k. Min MH-lampa ger inte tillräckligt bra spridning i hela karet när jag sänkt ner den så långt som jag vill ha den. Så jag har ett lysrör på var sida om MH:n. MH lampan är på 14 000k så jag tror att jag får tillräckligt med blåljus från den. Men det är ju svårt att veta innan jag testat med nya rör förstås.

Ett alternativ är ju att jag moddar MH-armaturen. Funderar på att strippa den helt och använda ballast, tänddon och lamphållare och sedan beställa en reflektor från den där engelska webbutiken (kommer inte ihåg namnet).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man bara kör med lysrör, vad för rör rekomenderas då?

Vitt med blått, t.ex. 10000K med 18000K. Hälften av varje är en smaksak.

Vad gäller fabrikat så finns det så otroligt många tycken och smak. Allra bäst är det om du kan besöka en välsorterad butik som kör med olika rör så ser du skillnaden.

T.ex. JR hade två olika armaturer och rör över sitt stenkorall-kar och där såg man verkligen skillnad mellan Fauna Marin och vad-det-var-för-märke, mest intensitet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...