Gå till innehåll

Ny fisk...vita prick igen..


Jonne

Rekommenderade inlägg

Så fort jag köper en ny fisk får hela akvariet vita prick...Även dom gamla fiskarna , men dom nya dör efter 2-3 dagar, medan dom gammla blir friska...

Alla värden är kanon...(Har UV 25 W....För stark genom strömning? 1450L/tim)

vad är problemet?? vad göra??

Snälla kom med tips.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör karet utan fiskar i 4-8veckor, under tiden kan du köra fiskarna du har i en karantänskar under 2 veckor med kopparmedicinering (kanske SeaChems Cuppramine?, skall ge bra resultat även med känsligare arter såsom kirurger etc...efter kopparkuren är klar skall du ta bort kopparn från vattnet med vattenbyten + aktivtkol.

Pga att bakteriekulturerna dör under kopparmedicineringen, var beredd att byta vatten varannan-vartredje dag.

Ha som regel att karantänhålla alla nyinköpta fiskar under 1-2 veckor. Många här tror jag slarvar faktiskt med detta... Hur bra går det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Desto saktare flöde genom uv´t, desto bättre "effekt"! Har du annars uvc insuget från bottnen? Är uvc röret för gammalt (värkningslöst)?

Vad är det för fiskart/-er? Svåra/känsliga?

Inte riktigt sant, om man kollar på pentair så rekomenderar dom 5000L per timme i ett 40W uv. Nu är det ju inte så för alla uv men har han ett lifeguard så har han helt säkert för taskig cirkulation igenom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte riktigt sant, om man kollar på pentair så rekomenderar dom 5000L per timme i ett 40W uv. Nu är det ju inte så för alla uv men har han ett lifeguard så har han helt säkert för taskig cirkulation igenom

Varför skulle ett allt för långsamt flöde genom ett UV vara dåligt på något sätt? Det enda jag kan tänka mig är att vattnet exponeras längre tid för UV-ljus, vilket är väl ett sätt att öka effekten...?

Nackdelen med för lite flöde, kan jag tänka mig, är väl förhöjd temperatur på röret och en förkortad livslängd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför skulle ett allt för långsamt flöde genom ett UV vara dåligt på något sätt? Det enda jag kan tänka mig är att vattnet exponeras längre tid för UV-ljus, vilket är väl ett sätt att öka effekten...?

Nackdelen med för lite flöde, kan jag tänka mig, är väl förhöjd temperatur på röret och en förkortad livslängd.

Säger inte att alla uv fungerar så men på lifeguard så skall man ha ett högre flöde. Enligt killen som saluför dom hade det att göra med att man kör igenom mer vattenmängd å exponerar mindre men fler gånger. Tror inte pentair sätter ut rekomenderat flöde på 5700L på ett 40W för att lura alla. Men som sagt det beror helt på vilket uv man har

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blir inte klok på Lifeguard och deras flöden. Glad i hågen så köpte jag ett 40W Lifeguard. fick en smärre shock när jag skruvade i sär den. Damm UV.. Inte alls som Deltech där det är en smal passage mellan höljet och röret.

I dag har jag ett damm uv på 55w för en tusenlapp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du säker på att 5000l inte är max flöde som filtret klarar?

Det där med att exponera flera gånger är nog riktigt tveksamt, eftersom det finns "expertis" som påstår att parasiterna snarare kan bli resistenta istället om dom inte dödas på första försöket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blir inte klok på Lifeguard och deras flöden. Glad i hågen så köpte jag ett 40W Lifeguard. fick en smärre shock när jag skruvade i sär den. Damm UV.. Inte alls som Deltech där det är en smal passage mellan höljet och röret.

I dag har jag ett damm uv på 55w för en tusenlapp.

Håller med dig fullt ut Men den gör jobbet å det tror jag deltec gör med skulle jag köpa ett nytt uv skulle det bli ett deltec för dels är dom smidiga å sen blir man inte ruinerad när man skall byta lampa. Ang deras flöden så är det inte samma på dom nya 40w å dom äldre högre flöden på deras äldre modeller

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonne, är du säker på att din vattenkvalité är ok?

Det där med att nya firrar dör och gamla överlever, kan mycket väl bero på att dom gamla är "härdade" medan dom nya stressade firrarna inte klarar "din" vattenkvalité.

Men det kan ju förstås vara fiskarna som är risiga när du köper dom?!

Är ditt UV ordentligt rengjort och med fräscha rör?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tog mig friheten och samlade ihop några inlägg ur några andra trådar du haft Jonne för att vi lättare tillsammans ska kunna hitta orsaken till dina problem.

Har sedan ca 3 veckor startat ett 340 liters kar!! 90 kg Levande sten...Har nu fått täckande brun alger på stenen...

vad göra? bara vänta eller nåt annat?,

Tack på förhand för tipset..

Det betyder med andra ord att ditt akvarium varit igång sedan början av Augusti 2006.

Brunalger i detta läget är inget att oroa sig för.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=12733

Halloj på er!! Ny här..och nybörjare med salt..

men Mitt problem med min a gula kiriurger (5 st), clowner (4st) , algätare jag inte kan namnet på nu...DOM åker o kliar sig på LV o 2 st mjukkoraller jag har hela tiden..Började i går...Clownerna tycker jag har lite ihopsatta stjärtfenor..ser lite grumliga ut!!

Sjukdom???

Har haft i gång mitt kar 6 veckor nu..350 L. 90 kg LV.Uv 25w, skummare..

Temp 26,3.. sänk med en fläkt..legat på 27,5-29 grader innan...

samt...Rejält med grönalger på glaset..tar bara 12 timmar så är dom gröna..vad göra???blir tokig fönsterputsare...

Salt 1021

Nitrit 0

Nitrat 25

Ph 8,5

Kh 9,6

P04 0,03

Ammonium 0,25

Tacksam för svar eller synpunkter på mina värden...

Jo glömde..Fick vita prick för 1 vecka sedan..men gick bort efter 2 -3 dagar då jag köpte 25W UV!!

Detta inlägg är tre veckor sedan. Här är värdena inte så bra och symptomen du beskriver på fisken är tydliga tecken på detta. Personligen tycker jag att du varit för snabb efter start av dit kar med att sätta i så många fiskar. Grönalger i detta skedet är helt normalt.

Halloj igen...Tack för era tidigare svar..kanon sida detta för en Nybörjare som mig...

MEN!! Fick som sagt vita prick på alla fiskar för ca 10 dagar sedan....men Köpte UV 25 W för 7- dagar sedan...allt försvann på 2 dagar på fiskarna...Men nu Har Vit bröstade Girurgen fått mängder...Säkert 50 st per sida på fisken...

Vad göra??? Tips... Varför återkommer detta o så starkt..??

Vitbröstade kirurger är kända för att lätt få prick. Ditt kar är inte moget för så känsliga fiskar.

Jag tycker du ska vänta med att köpa fler fiskar. Låt akvariet mogna i några månader tills det är helt stabilt. Sedan kan du göra ett nytt försök. Men det är bara vad jag tycker.

Ditt UV är säkert helt OK, men den hjälper inte fullt ut vid dåliga vattenvärden. I ett väl inkört stabilt akvarium med bra vattenvärden är ett UV helt överflödigt tycker jag. Det kan man slå på när man introducerar ny fisk eventuellt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, troligtvis utlöser sjudomarna i första hand pga stress i någon form. Vid transport, introduktion i karet så utsätts fiskarna för extra mycket stress. Har man också problem med vattenvärdena så blir det inte bättre direkt. Så mitt råd är att du kollar upp ammoniak,nitrit och KH (kanske phosfat också). Rätt KH är viktigt, så du inte får svängningar i ph-värdet.

Till kirurger är det bra med gömställen och när du skopar i fisken så kan du köra utan eller med svag belysning den första tiden.

Fråga också i affären du köper, vilken salthalt dom har i karen. Lägre salthalt = mindre belastning och stress för fisken. Om du se

/ PP

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Desto saktare flöde genom uv´t, desto bättre "effekt"! Har du annars uvc insuget från bottnen? Är uvc röret för gammalt (värkningslöst)?

Vad är det för fiskart/-er? Svåra/känsliga?

Halloj! Har min insugspump 10 cm under ytan till Uv´n..För grundt???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, troligtvis utlöser sjudomarna i första hand pga stress i någon form. Vid transport, introduktion i karet så utsätts fiskarna för extra mycket stress. Har man också problem med vattenvärdena så blir det inte bättre direkt. Så mitt råd är att du kollar upp ammoniak,nitrit och KH (kanske phosfat också). Rätt KH är viktigt, så du inte får svängningar i ph-värdet.

Till kirurger är det bra med gömställen och när du skopar i fisken så kan du köra utan eller med svag belysning den första tiden.

Fråga också i affären du köper, vilken salthalt dom har i karen. Lägre salthalt = mindre belastning och stress för fisken. Om du se

/ PP

Mina Värden:

Temp 26, 7 , salt 1025, Nitrit 0,1 , Nitrat 5, Ph 8,3 , Kh 12,8 ,po4 0,1, ammoniak 0,25

vad tror du??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonne, är du säker på att din vattenkvalité är ok?

Det där med att nya firrar dör och gamla överlever, kan mycket väl bero på att dom gamla är "härdade" medan dom nya stressade firrarna inte klarar "din" vattenkvalité.

Men det kan ju förstås vara fiskarna som är risiga när du köper dom?!

Är ditt UV ordentligt rengjort och med fräscha rör?

Ang vattenkvaliten så har jag lagt ut mina värden här på detta forum....kolla in dom o se om du har nåt att säga till om...

Uv är bara 1 mån gammal.....Lite brun alger tror jag i rören...annars ok....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tog mig friheten och samlade ihop några inlägg ur några andra trådar du haft Jonne för att vi lättare tillsammans ska kunna hitta orsaken till dina problem.

Det betyder med andra ord att ditt akvarium varit igång sedan början av Augusti 2006.

Brunalger i detta läget är inget att oroa sig för.

Detta inlägg är tre veckor sedan. Här är värdena inte så bra och symptomen du beskriver på fisken är tydliga tecken på detta. Personligen tycker jag att du varit för snabb efter start av dit kar med att sätta i så många fiskar. Grönalger i detta skedet är helt normalt.

Vitbröstade kirurger är kända för att lätt få prick. Ditt kar är inte moget för så känsliga fiskar.

Jag tycker du ska vänta med att köpa fler fiskar. Låt akvariet mogna i några månader tills det är helt stabilt. Sedan kan du göra ett nytt försök. Men det är bara vad jag tycker.

Ditt UV är säkert helt OK, men den hjälper inte fullt ut vid dåliga vattenvärden. I ett väl inkört stabilt akvarium med bra vattenvärden är ett UV helt överflödigt tycker jag. Det kan man slå på när man introducerar ny fisk eventuellt.

Mycket tack för hjälpen...ska nu vänta minst 1 månad innan jag köper fisk igen...men alla koraller mor prima...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om dina mätresultat stämmer, så känns det väl som att ditt kar inte är tillräckligt inkört/har för lite biomassa(Ls eller motsvarande)

Om du kan mäta nitrit och ammonia så är din denitrifieringsprocess inte tillräckligt effektiv, framför allt inte för att hysa kirurger. hur pass stora vattenbyten gör du och hur ofta.

jag tror att ett bra tips är vattenbyten och att "boosta" din bakteriekultur nya bakterier och bakterienäring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...