Gå till innehåll

Ny fisk...vita prick igen..


Jonne

Rekommenderade inlägg

Om dina mätresultat stämmer, så känns det väl som att ditt kar inte är tillräckligt inkört/har för lite biomassa(Ls eller motsvarande)

Om du kan mäta nitrit och ammonia så är din denitrifieringsprocess inte tillräckligt effektiv, framför allt inte för att hysa kirurger. hur pass stora vattenbyten gör du och hur ofta.

jag tror att ett bra tips är vattenbyten och att "boosta" din bakteriekultur nya bakterier och bakterienäring.

Har 95 kg LS på 375 liter...Mitt Nirat i kväll är på 50-75...Men har inte varit så högt..säkert pga av ett par döda fiskar jag inte kommer åt i LS.... Nitrit 25....allt annat som tidigare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om dina mätresultat stämmer, så känns det väl som att ditt kar inte är tillräckligt inkört/har för lite biomassa(Ls eller motsvarande)

Om du kan mäta nitrit och ammonia så är din denitrifieringsprocess inte tillräckligt effektiv, framför allt inte för att hysa kirurger. hur pass stora vattenbyten gör du och hur ofta.

jag tror att ett bra tips är vattenbyten och att "boosta" din bakteriekultur nya bakterier och bakterienäring.

Glömde vattenbyten...Byter ca 75 L /mån..... samt att jag har " boostat" nästan varje dag med 25 ml....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför belastade du karet så hårt när du fotfarande hade mätbara ammonium halter?

Se till att göra några stora vattenbyten nu + tillsats av bakteriekulturer. Försök att komma åt de döda fiskarna även om det betyder att riva i LS:n det kan bara bli värre om du INTE river.

Sedan försök att få någon vänlig själ att hjälpa dig karantänera fiskar som lever än, för de kräver mycket vård/omsorg för att återhämta sig (om ens) nu.

Den vita "hinnan" du ser är förmodligen Oodynium (Velvet) den är extremt dödlig då den attackerar gälar som till följd leder till en plågsam död.

Du säger att du har "boostat" -nästan- varje dag med 25ml av vad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte riktigt sant, om man kollar på pentair så rekomenderar dom 5000L per timme i ett 40W uv. Nu är det ju inte så för alla uv men har han ett lifeguard så har han helt säkert för taskig cirkulation igenom

John, du hart fel där. Långsammare flöde=bättre effekt. Detta är visat, du kan läsa om de i sprungs senaste bok./Jonas Roman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonne! jag tror de beror på att akvariet inte är moget ännu. De tar minst ett halvår innan man kan introducera lite känsligare fiskar, särskilt Acanturus arterna är känsliga o bör unvikas de första 6 mån.

Uv ljuset funkar nog men jag tror du ska minska genomströmningshastigheten.

Min erfarenhet är att du hittar nästan aldrig ngr mätbara orsaker till vita prick. Du kan ha perfekta värden på de som går att mäta, men du får vita prick ändå. De finns inga garantier tyvärr.

Detta med karantän som skrivs i tråden löser inte problemet helt. Parasiterna finns i huvukdaret i alla fall, o de är när fisken blir stressad som dess immunförsvar sätts ner, o angrips av parasiten. En så kallad opportunistisk infektion, dvs paratiserna finns alltid där ,men skadar inte de välmående fiskarna./Jonas Roman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För 13 timmar sedan nitrat = 5, nitrit =0,1.

För 9 timmar sedan nitrat = 50-75 nitrit = 25

Orimliga förändringar!

MVH Lasse

om det inte är något skrivfel så måste det väll va fel på testerna, finns väll knappast något som kan höja nitrat/nitrit så mycket på så pass kort tid.

Även om det ligger ett par döda fiskar och ruttnar bland LSn så kan det väll inte skapa en sån svängning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men Lasse! Det tretton timmar gamla inlägget är ju ett citat från ett inlägg för TRE veckor sedan.

På tre veckor borde det ju hända en hel del i ett kar med döda fiskar som ligger och ruttnar. (Kanske inte hela tiden men ändå).

De såg jag inte - ursäkta

Men det är nog galet ändå för om vi räknar med att det har gått upp med ca 50 ppm (NO3) =>11 mg litern som kväve. Detta gånger 300 liter är 3300 mg = 3,3 gram. Kväveinnehåll i fisk ca 2,5 % ger död fisk på ca 132 gram vid fullständig nedbrytning - motsvarar kanske matning med 500 gram våtfoder eller ca 200 gram torrfoder i verkligheten. Tror inte på det.

Och nitrit på 25 - då är nog det mesta dött

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och nitrit på 25 - då är nog det mesta dött

MVH Lasse

Jag tror 25 är ett slavtryck på tangentbordet från Jonne´s sida.

Det ska antagligen vara 0,25 då salifert bara mäter upp till 4.

Lasse den här killen har ju startat upp ganska mycket enligt "din metod". Dag ett sten, dag två fisk osv. Kan du inte försöka guida killen i hamn nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tar mig nog inte på mig detta eftersom jag iosf startar snabbt med att få igång nitrifikationen med e n fisk men jag har understryket att man skall ha lite matning samt att jag flera gånger påpekat att det också bygger mycket på filterteknik. Har man följt mina trådar så ser man att mer än en fisk inte kommer i förrän efter ca 2 månader och att man aldrig får övermata och att man skall ha in andra djur som är i balans med matningen (snäckor och dylikt). Allting bygger på biologisk balans mellan input och output.

Men om jag nu hade råkat i en situation som denna så skulle jag

1: Stoppa matningen och plocka ur dödfisken.

2. byta mycket vatten - 50 - 100 liter direkt och sedan kanske 50 liter var tredje dag. Om osmostillgången är begränsande skulle jag inte tveka att ta kranvatten - förutsatt att det är normalt kommunalt dricksvatten

3. I med ett skumgummifilter typ Eheim kraftpaket och stoppa i bakterier varje dag.

4. Stoppa UVC:et.

5. Köra skummaren (om det finns en) så hårt som möjligt. Ta bort ev. tillsatser (vodka och dylikt).

Nitriten (oavsett 2,5 eller 25) måste bort och då är det via nitrifikation som är den enda vägen ut så den måste förstärkas ordentligt.Erfarehetsmässigt så låter den sig inte "spädas" ut om produktionen av den kvarstår.

Nitraten tar man sedan hand om via vattenbyte men ingen mat innan nitriten är under kontroll. Kraftpaketet och bakterietillsättningarna har en nyckel roll för att snabbt få ner den. Jag hade koncentrerat mig helt på nitritmätningen och helt struntat i nitraten. Det är nitriten (och ammoniaken) som dödar för tillfället. Nitritmätningsmetoderna är också (jämfört med nitrat metoderna) relativt tillförlitlig.

Fisken som är sjukdomsangripen är en annan sak. Jag hade nog snabbt gjort en värdering vad som har chans att klara sig och tagit bort det andra till ett behandlingskar eller i värsta fall till fiskhimmeln. Jag skulle nog inte i detta fall sänka salthalten men det är en bedömningsfråga.

Förloppet som verkar ske i Jonnes akvarium verkar för mig vara ett resultat av ett akvarium som inte är i biologisk balans och då räcker inte tekniska prylar till. Skillnaden mellan dig och mig Jaken är nog bara den att jag betonar att grundbalansen skall man försöka att få så tidigt och snabbt som möjligt och inte begränsa olika ämnes input - ämnen som vi inte vet riktigt vad de spelar för roll i biosystemet som helet. Istället får ekosystemet i akvariet sköta detta.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse den här killen har ju startat upp ganska mycket enligt "din metod". Dag ett sten, dag två fisk osv.

jo visst men Lasse har ju en enorm kunskap om vattenkemi mm och det är väll därför det funkar för han.

Detta sättet är inget bra tillvägargångs sätt för en total nybörjare (tycker inte jag iaf).

Men håller inte riktigt med att han ska sluta med matningen helt, men skära ner på den rejält låter som en bra idé.

Mvh Michael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men håller inte riktigt med att han ska sluta med matningen helt, men skära ner på den rejält låter som en bra idé.

Mvh Michael

Se det så här Michael: Svältdöden tar längre tid än nitritdöden. Det är enormt viktigt att sluta med matningen helt annars får du en nyproduktion av nitrit igen som förvärrar hela situtationen. När nitriten gått ner till 0 börjar man försiktigt att mata.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För 13 timmar sedan nitrat = 5, nitrit =0,1.

För 9 timmar sedan nitrat = 50-75 nitrit = 25

Orimliga förändringar!

MVH Lasse

Halloj! Kollade det med mina avskrivna värden...du har rätt...

Det ska vara Nitrat 5... Nitrit 0,1

Idag har jag Nitirit 0,3

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De såg jag inte - ursäkta

Men det är nog galet ändå för om vi räknar med att det har gått upp med ca 50 ppm (NO3) =>11 mg litern som kväve. Detta gånger 300 liter är 3300 mg = 3,3 gram. Kväveinnehåll i fisk ca 2,5 % ger död fisk på ca 132 gram vid fullständig nedbrytning - motsvarar kanske matning med 500 gram våtfoder eller ca 200 gram torrfoder i verkligheten. Tror inte på det.

Och nitrit på 25 - då är nog det mesta dött

MVH Lasse

Halloj Igen....Måste säga till alla er..Att jag är mycket tacksam för era inlägg...

MEN!! Inga fiskar som dött har legat mer än 7-8 timmar i karet innan jag tagit upp dom...

Och ang värden...och olika inlägg jag gjort så stämmer svängningarna... hade nitrat på 75, nitrit på 0,3..av vad????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror 25 är ett slavtryck på tangentbordet från Jonne´s sida.

Det ska antagligen vara 0,25 då salifert bara mäter upp till 4.

Lasse den här killen har ju startat upp ganska mycket enligt "din metod". Dag ett sten, dag två fisk osv. Kan du inte försöka guida killen i hamn nu?

Tack...0,25 ska det vara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Halloj igen...Bara säga att allt är bra nu..köpte nya fiskar på prov...allt funkar kanon....*L'

Men till alla dessa problem....som varit hemska...Och ORSAKEN TILL ALLT!!!

Jo Jag Köpte ett nytt UV....Det andra va bara 1 mån gammalt, båda på 25 W...

Det visade sig att den galmla tog in lite fukt ...Så det har varit ström(Volt) i akvarievattnet...F-n!!!!!!

Böt UV, o det tog 24 timmar O ALLT BLEV Bättre........

Otroligt va?? Man söker efter olika vattenvärden mm, så är det en ström förande Uv!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...