GustavF Postat 5 oktober 2006 Postat 5 oktober 2006 Fick trevligt besök av adddonic och Victoria alldeles nyss och upptäckte då att min flakväxande Montipora såg helvissen ut och den såg bra ut igår. Som tur är tog jag lite kort igår också så nedan kommer före och efter bilder:Någon som vågar sig på en gissning om vad som hänt? Huden verkar bara lösas upp till en vit gegga. Skall bryta loss de delar som ser bra ut nu och se om de klarar sig. Citera
wrang Postat 5 oktober 2006 Postat 5 oktober 2006 Kan du flytta den kanske kan vara nått med de andra korallerna som står bervid/på den som fått den att tappa gnistanTråkigt att se men grymt fina bilder iallafall Citera
GustavF Postat 5 oktober 2006 Författare Postat 5 oktober 2006 Ja det var ju lite tur i oturen att jag råkade ha bra bilddokumentation. Den har länge nuddat Xenian så det känns lite konstigt att den bara skulle förlora kriget sådär plötsligt, men det kanske kan hända. Sen löser den ju inte upp sig just där det är kontakt heller. Nä.. nu måste jag nog gå och bryta lite Citera
Hultis Postat 5 oktober 2006 Postat 5 oktober 2006 oj! går det verkligen så fort för sps:er om det är något som är fel?kan tyvärr inte hjälpa dig nåt för det kan väl knappast vara någon vatten parameter som slängt iväg så på ett dygn så den skulle ta så mycket skada? Citera
fiend Postat 5 oktober 2006 Postat 5 oktober 2006 Tror bestämt att något exakt hände för Jorgas här på forumet. Över en dag så förvandlades hans korall helt vit. Samma typ av korall (och färg tror jag?).mvh Fredrik Citera
GustavF Postat 5 oktober 2006 Författare Postat 5 oktober 2006 Har nu fraggat på den och på de angripna platserna var även skeletten helt poröst och smulades lätt sänder mellan fingrarna. Där det inte var vitt var skelettet fortfarande hårt. Citera
Magnus Postat 5 oktober 2006 Postat 5 oktober 2006 Mina flakmontiporor blir så där när nitratet blir för lågt. Då tillsätter jag lite kaliumnitrat så tar de sig igen. Citera
adddo Postat 5 oktober 2006 Postat 5 oktober 2006 Kan ha varit min dåliga andedräkt oxå.Tror nog att den delen som blir kvar tar sig bra i dit fina kar! Citera
GustavF Postat 5 oktober 2006 Författare Postat 5 oktober 2006 Mitt nitrat har iofs sjunkit på sistone, men jag uppmäter fortfarande lite även om det är <=1. Så näringsbrist kanske kan vara något? Citera
acuario Postat 5 oktober 2006 Postat 5 oktober 2006 Tror jag inte. Hur har du det med Ph.temp mm? har du någon elak korall i närheten som t.ex blåskoral & galaxea Citera
Magnus Postat 6 oktober 2006 Postat 6 oktober 2006 Mitt nitrat har iofs sjunkit på sistone, men jag uppmäter fortfarande lite även om det är <=1. Så näringsbrist kanske kan vara något?En SNABB minskning av nitratvärdet ner till den nivån ger den effekten! Citera
GustavF Postat 6 oktober 2006 Författare Postat 6 oktober 2006 En liten uppdatering:Ursprungskolonin är nu helt vit och av fragmenten som jag bröt loss är 1 helt död, 2 visar tecken på sjukdom och en ser än så länge ok ut. Min intillsittande Millepora är också drabbad och kan räknas som helt körd. Bitarna med Xenia som satt intill är också döda.Av detta kan man nog dra några slutsatser iaf:1. Det beror inte på närings- eller spårämnesbrist. Koraller av samma typ i andra änden av akvariet ser nämligen helt oberörda ut.2. Angreppet beror troligen på någon bakterie eller ett virus. Detta tror jag eftersom det tycks smitta till intilliggande kolonier.Utbrottet skulle kunna vara stressrelaterat. Tänkbara orsaker skulle då kunna vara kemisk krigsföring med intilligande koraller (Xenia, Millepora) eller att jag doserade Calcium, Magnesium, Buffer och spårämnen i förrgår. Man skulle kunna tänka sig att förändringen av vattenvärden eller någon olöst kristall som landat på korallen skulle kunna stressa.Har ni några tankar? Citera
gesi Postat 6 oktober 2006 Postat 6 oktober 2006 kan det inte vara något virus som angrep den inifrån (skelettet) och därför har du inte upptäckt den tidigare förrän den visade sig ytligt..och då gick det fort..?läste något häromdan om just virus/bakterie som anrgiper inifrån och äter sig utåt..tråkigt..koraller är inte billiga.. Citera
GustavF Postat 6 oktober 2006 Författare Postat 6 oktober 2006 Som tur är så var just de här korallerna billiga. Xenian = gratis och de andra två fraggarna gav jag 75:- st för så om inte mer dör så kommer jag ganska billigt undan, men en erfarenhet rikare. Citera
jorgas Postat 7 oktober 2006 Postat 7 oktober 2006 Tror bestämt att något exakt hände för Jorgas här på forumet. Över en dag så förvandlades hans korall helt vit. Samma typ av korall (och färg tror jag?).mvh FredrikDet mystiska för mig var att endast den lilafärgade montiporan vitnade och den oranga som är likadan som den på bilden inte visade några som helst symtom på blekning. Citera
GustavF Postat 7 oktober 2006 Författare Postat 7 oktober 2006 En liten uppdatering: Alla bitar av montipora är kritvita utom en enda liten fraggbit. Milleporan blev helt upplöst och avlägsnades. All Xenia på den sidan av akvariet ser hängig ut och några har "smält", men Xenian på andra sidan burken ser fullständigt oberörd ut än så länge. Citera
Halogen Postat 7 oktober 2006 Postat 7 oktober 2006 Hmm...träkigt att höra Gustaf. Min Xenia som jag fick av dig har växt till sig, tyvärr så blev det ett bakslag tidiare i veckan då det blev strömavbrott och min jordfelsbrytare löste. Resultatet var att en del av Xenian dog pga temperaturen sjönk till 24 grader. Men nu ser det bättre ut igen, så du får väl komma och ta en fragg om din dör helt och hållet./PP Citera
GustavF Postat 7 oktober 2006 Författare Postat 7 oktober 2006 Än så länge har jag massor med Xenia och jag håller förstås tummarna att den överlever. Av hela populationen är det väldigt lite som dött. Citera
Sillen Postat 7 oktober 2006 Postat 7 oktober 2006 Än så länge har jag massor med Xenia och jag håller förstås tummarna att den överlever. Av hela populationen är det väldigt lite som dött.Tråkigt att det drabbar ditt kar som var så vackert. Om xenian går har jag ny till dig så den behöver du inte oroa dig för. Citera
adddo Postat 7 oktober 2006 Postat 7 oktober 2006 Fan va trist Gustav, hoppas verkligen att det tar sig! Citera
GustavF Postat 7 oktober 2006 Författare Postat 7 oktober 2006 Det är verkligen inte något att gråta över än. 2 små stenkorallsfraggar och lite Xenia som jag har massor av. Skulle det sprida sig ännu mer skulle jag dock kunna bli lite ledsen, men så långt hoppas vi att det inte går. Men tack allihopa för era snälla omtankar. Jag håller tråden uppdaterad den närmaste veckan. Citera
Sunny Postat 9 april 2007 Postat 9 april 2007 Hmm hur gick det spred den sig, och var det någon bit av montiporan som klarade sig ?Är det fortfarande ingen som vet anledningen ? Verkar som om samma sak drabbat min stora koloni.... hoppas inte att hela korallen försvinner då det är min största korall.. undrar dock vad det är som orsakat detta ? alla andra koraller mår bra och själva montipora korallen har vuxit riktigt mycket på sista tiden.. men rätt var det va så har den börjat vittra sönder..Vore tacksamm för alla råd.Mvh,Sunny Citera
Sunny Postat 9 april 2007 Postat 9 april 2007 Även en Millepora ser ut att vika sig... fortfarande ingen som har en anning ? det går verkligen undan... Citera
Jaken Postat 9 april 2007 Postat 9 april 2007 Hur mår den här korallen nu Sunny?https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=15780 Fick du ordning på dina Ca-värden? Citera
Sunny Postat 9 april 2007 Postat 9 april 2007 Efter att jag fick upp Ca till normal nivå har den och allt annat mått bra och vuxit rätt ordentligt.Jag tror att jag råkat överdosera spårämnen eller gått för fort fram,Började med en fjärde del av den doseringen som rekomenderas till mitt akvarium.började me detta för kanske en vecka sen.kört med FM ultra organic och ultra power trace Iodine,boric.Både innehåller ju Jod och Kalium,när jag läser ett utav gustavs inlägg så ser jag att även han buffrat med spårämnen.. tycker det låter som om detta är orsaken.. eller ?frågan är ska jag börja byta vatten ?köra igång med aktivt kol osv eller är dessa bara stressframkallande ?Mvh,Sunny Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.