Gå till innehåll

Döende Montipora


Rekommenderade inlägg

Hmm bra påminelse,jag doserar Ca(salifert vätska) i huvudakvariet framför en pump.. tänkte det har ju funkat än så länge... men med tanke på korallens storlek så fick den väl kanske för hög mängd av olöst ca ?

Korallen lever än idag,ser inte så glad ut dock.. frågan är kan man åtgärda detta på något vis ?

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har ej läst hela tråden, men beroende på hur ofta/mkt du bytar vatten idag så hade jag satsat på täta vattenbyten ett tag för se om det hjälper.

Fördelen är att du får in spårämnen i rätt proportion jämfört mot tillsätta flera olika ämnen och riskera ngn obalans då du tillsätter olika preparat som:

Ca, FM ultra organic, ultra power trace Iodine,boric.

Annan fördel är att du kan passa på får ut en del skräp från stenar, botten mm när du bytar vatten som kanske påverkar det problem du har.

~Henrik

Efter att jag fick upp Ca till normal nivå har den och allt annat mått bra och vuxit rätt ordentligt.

Jag tror att jag råkat överdosera spårämnen eller gått för fort fram,

Började med en fjärde del av den doseringen som rekomenderas till mitt akvarium.

började me detta för kanske en vecka sen.kört med FM ultra organic och ultra power trace Iodine,boric.

Både innehåller ju Jod och Kalium,när jag läser ett utav gustavs inlägg så ser jag att även han buffrat med spårämnen.. tycker det låter som om detta är orsaken.. eller ?

frågan är ska jag börja byta vatten ?

köra igång med aktivt kol osv eller är dessa bara stressframkallande ?

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korallen lever än idag och ser ut att må lite bättre men inte fullt lika välmående som den brukar vara.

Vattenkvaliten tror jag är ok byter vatten rätt ofta,eftersom jag inte fullt vet vilken orsaken till att den mår dåligt vill jag inte göra något som skulle stressa korallen mer.

Tror inte att det var överdoseringen av spårämnena utan dosering utav CA direkt i akvariet, i följd av att en mängd olöst koncentrat hamnat på korallerna,alternativt att saltchippat ner på korallen.

Aja får se hur det tar sig,hur går det med din Crille ? Välkommen tillbaka förresten.

MVh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korallen lever än idag och ser ut att må lite bättre men inte fullt lika välmående som den brukar vara.

Vattenkvaliten tror jag är ok byter vatten rätt ofta,eftersom jag inte fullt vet vilken orsaken till att den mår dåligt vill jag inte göra något som skulle stressa korallen mer.

Tror inte att det var överdoseringen av spårämnena utan dosering utav CA direkt i akvariet, i följd av att en mängd olöst koncentrat hamnat på korallerna,alternativt att saltchippat ner på korallen.

Aja får se hur det tar sig,hur går det med din Crille ? Välkommen tillbaka förresten.

MVh,

Sunny

tack sunny!!

jag har precis brytit av angripna partier, och har sötvattendoppat bitarna,ska limma dit dom imorgon,så får man se om dom klarar sig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten uppdatering,

Montiporan och alla dess fraggade bitar lever än.. lite som dog men tror det växer igen även milleporan fick en del dödvävnad men är även den på förbättringsväg så inga större förluster som tur var.

Hur gick det me din Crille ?

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tja,

Nu verkar det vara min tur att få ett likartat (samma?) problem.

Min stora flakväxande montipora väste in i en hydnopora, och ganska naturligt brände hydnoporan flakmontiporan. Jag bröt loss de vita partierna och trodde att allt var frid och fröjd. Trots det fortsatte vitnandet i kanten. Jag bröt loss allt vit ännu en gång, och denna gång med en 1 cm marginal med frisk vävnad. Trots detta fortsätter spridningen.

Bilderna nedan visar skillnaden mellan i förrgår och idag, dvs 2 dagars skillnad. Montiporan är 25 cm tvärs över längsta diametern. Vad ska jag göra? Ska jag drastiskt fragga ned den och se vilka flak som överlever?

Observera att det är tre vita partier på den andra bilden, där det mittersta partiet finns med även på första bilden. Detta mittre parti är inte vävnadsdöd, utan helt enkelt ett område som var skuggat av ett flak som tidigare låg ovanpå och skuggade från ljuset. Det är de två yttre partierna som växer, ca 1 cm per dag som mest.

post-1358-14468914120421_thumb.jpg

post-1358-14468914120595_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad är det för nåt som ligger uppe på korallen i bild nr 2? är den en liten fragg eller nåt?

Japp, det är en liten fragg av samma bruna montipora som syns till vänster på bilden. Jag har så trångt mellan mina koraller att allt bökande i karet nästan alltid resulterar i ofrivilligt fraggande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att tråden hålls vid liv, men är det någon som har inspel på mitt montiporaproblem tre inlägg bakåt (#34)?

Jag har läst någonstans att white band disease kan uppstå enligt din beskrivning.

EDIT: Jag hittade artikeln: http://www.advancedaquarist.com/issues/nov2003/aquarium.htm

The SPS corals would grow large, shade their base, and then catch white band disease.

Tveksamt om jag tror på det men det kanske kan vara en idé att söka vidare på för dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...