Gå till innehåll

Döende Montipora


Rekommenderade inlägg

Fick trevligt besök av adddonic och Victoria alldeles nyss och upptäckte då att min flakväxande Montipora såg helvissen ut och den såg bra ut igår. Som tur är tog jag lite kort igår också så nedan kommer före och efter bilder:

salt-048.jpg

salt-088.jpg

Någon som vågar sig på en gissning om vad som hänt? Huden verkar bara lösas upp till en vit gegga. Skall bryta loss de delar som ser bra ut nu och se om de klarar sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det var ju lite tur i oturen att jag råkade ha bra bilddokumentation. Den har länge nuddat Xenian så det känns lite konstigt att den bara skulle förlora kriget sådär plötsligt, men det kanske kan hända. Sen löser den ju inte upp sig just där det är kontakt heller. Nä.. nu måste jag nog gå och bryta lite

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten uppdatering:

Ursprungskolonin är nu helt vit och av fragmenten som jag bröt loss är 1 helt död, 2 visar tecken på sjukdom och en ser än så länge ok ut. Min intillsittande Millepora är också drabbad och kan räknas som helt körd. Bitarna med Xenia som satt intill är också döda.

Av detta kan man nog dra några slutsatser iaf:

1. Det beror inte på närings- eller spårämnesbrist. Koraller av samma typ i andra änden av akvariet ser nämligen helt oberörda ut.

2. Angreppet beror troligen på någon bakterie eller ett virus. Detta tror jag eftersom det tycks smitta till intilliggande kolonier.

Utbrottet skulle kunna vara stressrelaterat. Tänkbara orsaker skulle då kunna vara kemisk krigsföring med intilligande koraller (Xenia, Millepora) eller att jag doserade Calcium, Magnesium, Buffer och spårämnen i förrgår. Man skulle kunna tänka sig att förändringen av vattenvärden eller någon olöst kristall som landat på korallen skulle kunna stressa.

Har ni några tankar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan det inte vara något virus som angrep den inifrån (skelettet) och därför har du inte upptäckt den tidigare förrän den visade sig ytligt..och då gick det fort..?

läste något häromdan om just virus/bakterie som anrgiper inifrån och äter sig utåt..

tråkigt..koraller är inte billiga..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror bestämt att något exakt hände för Jorgas här på forumet. Över en dag så förvandlades hans korall helt vit. Samma typ av korall (och färg tror jag?).

mvh Fredrik

Det mystiska för mig var att endast den lilafärgade montiporan vitnade och den oranga som är likadan som den på bilden inte visade några som helst symtom på blekning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten uppdatering: Alla bitar av montipora är kritvita utom en enda liten fraggbit. Milleporan blev helt upplöst och avlägsnades. All Xenia på den sidan av akvariet ser hängig ut och några har "smält", men Xenian på andra sidan burken ser fullständigt oberörd ut än så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm...träkigt att höra Gustaf. Min Xenia som jag fick av dig har växt till sig, tyvärr så blev det ett bakslag tidiare i veckan då det blev strömavbrott och min jordfelsbrytare löste. Resultatet var att en del av Xenian dog pga temperaturen sjönk till 24 grader. Men nu ser det bättre ut igen, så du får väl komma och ta en fragg om din dör helt och hållet.

/PP

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Än så länge har jag massor med Xenia och jag håller förstås tummarna att den överlever. Av hela populationen är det väldigt lite som dött.

Tråkigt att det drabbar ditt kar som var så vackert. Om xenian går har jag ny till dig så den behöver du inte oroa dig för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är verkligen inte något att gråta över än. 2 små stenkorallsfraggar och lite Xenia som jag har massor av. Skulle det sprida sig ännu mer skulle jag dock kunna bli lite ledsen, men så långt hoppas vi att det inte går. Men tack allihopa för era snälla omtankar. Jag håller tråden uppdaterad den närmaste veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Hmm hur gick det spred den sig, och var det någon bit av montiporan som klarade sig ?

Är det fortfarande ingen som vet anledningen ?

Verkar som om samma sak drabbat min stora koloni.... hoppas inte att hela korallen försvinner då det är min största korall.. undrar dock vad det är som orsakat detta ?

alla andra koraller mår bra och själva montipora korallen har vuxit riktigt mycket på sista tiden.. men rätt var det va så har den börjat vittra sönder..

Vore tacksamm för alla råd.

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att jag fick upp Ca till normal nivå har den och allt annat mått bra och vuxit rätt ordentligt.

Jag tror att jag råkat överdosera spårämnen eller gått för fort fram,

Började med en fjärde del av den doseringen som rekomenderas till mitt akvarium.

började me detta för kanske en vecka sen.kört med FM ultra organic och ultra power trace Iodine,boric.

Både innehåller ju Jod och Kalium,när jag läser ett utav gustavs inlägg så ser jag att även han buffrat med spårämnen.. tycker det låter som om detta är orsaken.. eller ?

frågan är ska jag börja byta vatten ?

köra igång med aktivt kol osv eller är dessa bara stressframkallande ?

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...