Gå till innehåll

Start av 112 liters skönhet


Malta

Rekommenderade inlägg

Tack för svaren!

Men tror ni att nitrittoppen har varit eller är på väg? Stenarna låg hos Stig 1 vecka och 2 veckor hos mig och det verkar som om nitrithalten dalar nedåt, men nitrathalten verkar öka.

Stenarna har ändrats ytan ser mycket annorlunda ut efter 2 veckor, ser ut som små porer och annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 187
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Om nitrithalten minskar så betyder det att du har bakterier i gång. Hur mycket är det nu?

Ofta sjunker nitrithalten till noll på ett par dagar bara när den väl börjat sjunka så nu börjar det bli dags att planera för djur. Hur går det med belysningen?

När nitriten är nere i noll behöver du börja mata. Har du inga djur bör du ändå lägga i någon kvadratcentimeter torrfoderflinga om dagen för att hålla i gång bakterierna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag försökte få tag på Hans förra veckan angående belysning men han svarade inte. Såjag prövar imorgon och jag ska ta mig fasen få tag i honom.

Senast tror jag den låg på 0 till 0.01 ppm. Jag blåser ofta med pumpen på stenarna för det är väldigt mycket slam som fortfarande sitter fast på stenarna sedan Malmö.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej då var belsyningen på beställning och bör anlända om 7 dagar eller så, om jag har tur :D.

4x24 Aqualight, 3x10000k och 1x25000k T5, tog jag. Hoppas det duger, det är verkligen mycket kul att köpa nya grejjor, det ger verkligen en kick, synd för mig att det är den sista delen jag behöver beställa :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej då var belsyningen på beställning och bör anlända om 7 dagar eller så, om jag har tur :D.

4x24 Aqualight, 3x10000k och 1x25000k T5, tog jag. Hoppas det duger, det är verkligen mycket kul att köpa nya grejjor, det ger verkligen en kick, synd för mig att det är den sista delen jag behöver beställa :/

Roligt att höra!, vilket märke/modell köpte du?

Du behöver inte oroa dig, man vill bara ha mer och mer prylar till karet, så det är nog inte slut på handlandet ännu! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt att höra!, vilket märke/modell köpte du?

Du behöver inte oroa dig, man vill bara ha mer och mer prylar till karet, så det är nog inte slut på handlandet ännu! ;)

Jag skrev märket men: Aqualight (http://aqualight.de/shopbilder/435_T5-600-1.jpg + http://www.aqualight.de/shop/showprod.php?id=435〈=2&PHPSESSID=4754563f1faecf8578c5fb750522b5e7)

Jo det är verkligen trevligt att bränna pengar :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Skummaren har börjat skumma! En glad nyhet !! Dock efter jag tömt lite skum från skummarkoppen slutade den skumma och skummet försvann :(. Har iakttagit massor av räkor, den lilla räkan jag såg för 3 veckor sedan har förökat sig och har bland annat ömsat skal och är också ute och vandrar med sin stora familj :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag märkte jag av att träsyrestenen var förbrukade, det kom knappt några bubblor från den, jag bytte mot en ny och direkt uppkom 2 cm skum!

Jag har iakttagigt i princip hur många räkor som helst som är ute och vandrar i olika familjer. De har även hittat sig in i ytavrinningsfacket där det finns kanske 4-5 st räkor.

Hoppas jag får hem armaturen imorgon, har ni några förslag på hur länge jag kan ha den på i början eller ska jag köra samma antal timmar hela tiden direkt från början? Inkörningen är ju färdig nu, 4 veckor har akvariet stått mörkt.

Imorgon ska jag hur som helst mäta alla värden jag kan, och mata in dessa i olika diagram som beskriver de olika halternas utveckling under inkörningsperioden :)

GOD JUL ALLIHOPA! Det är kanske lite tidigt att säga men det går väl bra :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Stig!

Nej jag har matat kanske 3 ggr denna vecka, jag tycker det finns mycket smuts på stenarna som kanske borde räcka som näring? Det kommer att bli hur kul som helst att iaktta vilka nya organismer som kommer att bildas när belysningen kommer igång :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig: Nej belysningen har inte kommit ännu, men jag tänkte när jag hämtar den kunde jag även kanske få lite xenia och någon tubrosnigel av Hans. Kör med 1 lysrör änsålänge.

Pimo: Då jag skrev till dig var nitrithalten 0.05 men när jag kom hem för att mäta den och se efter om den minskat var den 0 igen !! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Belysningen har inte kommit ännu :(. Men jag har kört med 1 lysrör så länge, så det blev en riktig mjukstart för akvariet. Jag är uppe i 4 timmar nu per dag :). Algerna växer väldigt långsamt men de har ökat i antal.

Men jag har noterat att hårdheten kan var något låg. Går det att höja med bikarbonat?

dkH: 6.1

Alkanitet: 2.17 meq/l

pH: 8.0-8.3

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Coolt !!

Idag trodde jag att jag skulle få armaturen men så var icke fallet. Istället för mödan fick jag 2 xenia fraggar som innehöll en hel del konstiga djur, som levde runt omkring substratet. Hans har nog armaturen inne nästa vecka och då kommer nog xenian klara sig fint, just un kommer den nog att må skit. Satte den dock nära ytan vid ljuset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Coolt !!

Idag trodde jag att jag skulle få armaturen men så var icke fallet. Istället för mödan fick jag 2 xenia fraggar som innehöll en hel del konstiga djur, som levde runt omkring substratet. Hans har nog armaturen inne nästa vecka och då kommer nog xenian klara sig fint, just un kommer den nog att må skit. Satte den dock nära ytan vid ljuset.

Bifogar lite bilder, kamerna är inte så himla modern men.

Jag prövade även Stigs hemmagjorda skummare, och den fungerarde faktiskt ganska bra, tills syrestenen tog slut !! :P. Måste köpa en ny, just nu snurrare karet utan skummare. Kanske är dax att byta lite vatten med tanke på detta?

post-2698-14468913562468_thumb.jpg

post-2698-14468913562645_thumb.jpg

post-2698-14468913562798_thumb.jpg

post-2698-14468913562976_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man hitta ritning på skummaren här på guiden någonstans eller? Vart köper du syrestenen, vad heter den (märke) o vad kostar den samt hur länge räcker den? Ursäkta de många frågorna...

för övrigt - snyggt uppbyggt med stenarna i karet, ser jättebra ut!

Tack ppihlstrom, jag är själv nöjd med stenarna. När jag satte i korallen såg jag hur mycket plats det fanns, innan trodde jag att det fanns jättelite plats kvar. Men det kommer nog bli ganska snyggt med koraller överallt.

Ritning se medlem: stigigemla. Men den är bygg av pet-flaskor, i detta fall av märket ramlösa :)

Det är en vanliga träsyresten, bör väl finnas hos det flesta grosister, annars kanske du kan pröva att dra hem en beställning från PWSS. Märke: Sander. Kostnad 10-15 kr beroende på storlek. Hur längde den räcker, den räckte effektivt i 2 veckor tror jag sedan blev den för svag och de skummade ingenting, däremot Aquamedics syresten höll hela månaden och lite mer om jag inte minns fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag prövade även Stigs hemmagjorda skummare, och den fungerarde faktiskt ganska bra, tills syrestenen tog slut !! :P.

Ser ju jättenajs ut. Whatever works, som dom säger!

Jag är jättenyfiken på den där hållaren, ser ut att vara en AquaMedic-pryl som saknas till min filterbehållare. Någon som vet om man kan få tag på en sådan på något sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ju jättenajs ut. Whatever works, som dom säger!

Jag är jättenyfiken på den där hållaren, ser ut att vara en AquaMedic-pryl som saknas till min filterbehållare. Någon som vet om man kan få tag på en sådan på något sätt?

Hållaren är till en Aquamedic Midiflotor, jag fäste den andra skummaren med ett gummiband, kanske finns det någon pet-flaska som passar perfekt? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jiipppey aramturen är äntligen på plats, jag har ordnat 3 konfigurationer: Morgon och Kväll bara blåljus, mitt på dagen 2 blåljus, 1 halv blå/vit och 1 vit. Den tredje blir då 1 vit och 1 halv blå/vit. Se de 3 olika bilderna.

Jag fick en ny fragg också (Svampen på bilden så att säga :))! Någon som kan ge mig ett ID?

post-2698-14468913574445_thumb.jpg

post-2698-14468913574642_thumb.jpg

post-2698-14468913574825_thumb.jpg

post-2698-14468913575042_thumb.jpg

post-2698-14468913575247_thumb.jpg

post-2698-14468913575441_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 clown fiskar, ocellaris, levererade av Stig + en massa skivanemoner och annat coolt!!

Stjärnpolyp

Skivanemoner

Kolonianemon

Gul svamp

Bristleworms

Ormstjärnor

Ja ni förstår, tyvärr blev bilderna asfula men jag kan inte låta er vänta !! :P Fan det gick inte att ladda upp dem !! :( återkommer snarast!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...