Gå till innehåll

Start av 112 liters skönhet


Malta

Rekommenderade inlägg

Haha ingen fara, det är bara kul att folk engagerar sig. Kan du ge mig något tips blir det ju bra ännu bättre :D

Ingår lysrör till denna armatur för 179 euro? http://www.aquapro2000.de/Lightning.41/T5_lamps.84/ATI_Lighting.289/ATI_Sunpower_new____.406/ATI_Sunpower_4x24_Watt_T5.2380.html?osCsid=ec43a4eb5a04791716d112da3623cd7c

tyvärr kan jag inte hjälpa dig ang armaturen för jag kan inte ett smack tyska! men det är väl inte särskilt vanligt att det ingår lysrör för alla kunder har ju olika smak om lysrör och det skulle bli oändligt många kombinationer för dom att tillfredställa kundernas krav på uppsättning ljus. så för deras enkelhetsskull skulle jag tippa på att dom säljes separat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 187
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hur mycket cirkulation blev det?? Jag har cirka 8000 i mitt 112 liters :) Tunze streamer i ena hörnet..

Fan ge dig, 8000l/h !! :P Är inte det lite djurplågeri haha :)

Nej det blev 2x1100l/h. Räcker gott och väl för mig som nybörjarutrustning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt ända orosmoment är hur jag ska få tag på ls, men det ordnar sig nog, jag bör ha min 11.2 kg.

Jag har inte tänkt att lägga flera hundra kronor per kg på ls, jag har helt enkelt inte råd.

Men än sålänge är det väl bara att vänta på utrustningen :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt ända orosmoment är hur jag ska få tag på ls, men det ordnar sig nog, jag bör ha min 11.2 kg.

Jag har inte tänkt att lägga flera hundra kronor per kg på ls, jag har helt enkelt inte råd.

Men än sålänge är det väl bara att vänta på utrustningen :(

Nu verkar det som jag har lite ls på gång, men frågan är hur förvarar jag ls om jag inte vill starta akvariumet, låt säga att jag saknar belysning änsålänge.

Termostat, pump har jag, salt och osmosvatten enkelt fixat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen, nu var d et ett tag sedan!

Men nu kom den lilla utrustning jag beställde, 2xpump, skummare och luftpump. Har LS pågång, osmosvatten måste jag prata med Stig.

Snart är det igång !! jippppeee!! :P

Belysning ska jag väl beställa så snart det andra är på plats.

Stig: Jag ringer dig på onsdag i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen, nu var d et ett tag sedan!

Men nu kom den lilla utrustning jag beställde, 2xpump, skummare och luftpump. Har LS pågång, osmosvatten måste jag prata med Stig.

Snart är det igång !! jippppeee!! :P

Belysning ska jag väl beställa så snart det andra är på plats.

Stig: Jag ringer dig på onsdag i alla fall.

här är en bild typ:

post-2698-14468913344182_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dåså, då har jag inhandlat 14 kg levande sten och kanske 10 kilio död levande sten. Jag ska snart fixa bilder på karet med utrustning och vatten och så men först ska jag bara limma dit ett par grejjor pch tvätta gruset lite mer och koppla ihop skummaren typ och blanda vattnet så klart!

Förhoppningsvis är stenen i karet nästa helg! Sedan denna vecka måste jag beställa fosfatmedel och köpa en strumpa, efter allt detta är det ska att söka efter en armatur av något slag, om jag inte hittar en beg. blir det en ATI från tyskland.

Fan då är det snart dax att börja skriva sönder sig, har bara börjat skirva lite i rapporten, men jag har dock läst snart hela Saltvattensguiden för nybörjaren.

MVH /PETer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

!!!!!!!!!!!!!

HEJ !!!!!!!!!!!

NU VAR DET IGÅNG !!!!!!!!

Slängde i salt, vatten, utrustning. Temperatur inställd på 25C hoppas jag änsålänge ligger det på 23C salthalt 1.021 då jag senast mätte men de låg det en massa salt på botten. Jag tycker det ser lovande ut, ska beställa fosfatmedel imorgon hoppas jag och sedan får jag se hur det blir med belsyningen. Stenen kommer nog i i helgen 14kg resten får ju inte plats :P

HÄR ÄR DE EFTERLÄNGTADE BILDERNA!!!:

post-2698-14468913361944_thumb.jpg

post-2698-14468913362126_thumb.jpg

post-2698-14468913362519_thumb.jpg

post-2698-14468913362713_thumb.jpg

post-2698-14468913362886_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på en sak.. returröret eller vad det nu är som sticker ut från ytavrinningsboxen, det är vanliga VPrör som man drar elledningar i?

Är det "säkra" rör att använda i saltvatten? :)

Jepp direkt från akvariekällarn, han använder den typ av rör i alla sina akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag litar på Stigs inlägg om VP-rör. Det är inte giftigt eller så men det kanske kommer att växa alger i det, men eftersom jag inte har ljus över just det röret bör det väl inte bli några problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...