Gå till innehåll

Start av 112 liters skönhet


Malta

Rekommenderade inlägg

  • Svar 187
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hur mycket fosfatmedel ska man ha i en strumpa, och hur länge håller det när det väl är inne i vattnet? Behöver man alltid köra med fosfatmedel så länge man har ett akvarium eller är det bara i början?

Lite olika beroende på fabrikat, bara o följa instruktionen på flaskan, normalt sett börjar man med lite mindre än rekommenderat för att sedan ha i lite mer när man byter tills man kommer till den rekommenderade mängden, men allt det står på behållarens "doserings" del.

I början får man nog byta med ett par veckors intervall, men när man sedan har 0 stabilt i värde brukar det räcka med var 5-6:e vecka.

Jag kör med mitt konstant.. Men det råder ju delade meningar om det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen kan man tänka på att i en strumpa så blir det inte samma genomströmning som i en reaktor. Alltså det är i princip bara det yttre lagret av fosfatremovern i strumpan som används effektivt, det inre används inte optimalt eftersom vattnet inte strömmar "genom" det som det gör i en reaktor där fosfatmedlet i princip svävar.

Därför kan man ta lite mer än den rekommenderade dosen till en strumpa, inte för att jag tror att det behövs men kan vara ett tips om värdet inte sjunker tillräckligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack adddo för tipsen!

Nu är har jag mätt temperaturen och den svävar runt 24.9 och 25.2 C. Men jag har lite problem med salthalten jag har hält i 2.825 kg + 4dl salt i 94.8 liter vatten typ, men innan jag hällde i de 4 dl mätte jag salthalt till 1.024 sedan slänge jag i 1dl för att sedan 1 h senare komma hem och mäta salthalten 1.021 typ. Men jag får väl skaffa en bättre mätare, den där vippan suger ju.

Stig tyckte jag borde hälla i 3 kg salt men jag vågade inte så jag prövade med 2.825 kg :D

Någon ide typ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Malta?? vad är ditt akvarium gjort i för material??och hur långt upp går ytavrinningen jämnfört med akvariet???

Jadu, helt vanligt fönsterglas, 6mm och 8mm botten. ytavrinning tror jag är 5cm från ytan (dvs. från akvariets högsta kant), men jag tycker det blev ett för stort glapp. Men det blir nog stiligt till slut eller vad tror du :P

Rapportering från idag (22-nov 2006, 17:41) :

Temperatur: 25.0 till 25.4C

Salthalt: +1.024

Rätt så klart vatten men fortfarande lite mjölkigt.

Rensade rutorna idag från kalkrester.

Satte på ett filter på den ena pumpen för att suga upp lite skit och partiklar, får se om det är klarare vatten imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var stenen i, la ner 14 kg levande plus ett par (7 kg kanske) död levande sten. Efter ett tag när jag slog på belysningen för att iaktta djurlivet såg jag följande:

4-6 olika sorters räkor

1 snigel (0.5 cm diameter, beige, med svarta ränder)

2 olika rörmaskar (Stigs: brun stam med blå krona, stenens: vit stam med brun krona)

Lila alger

Gröna alger

Beige alger

Jag mätte även nitrithalten för att se hur halten utvecklas under inkörningens gång: 0-0.025 ppm.

Nu är akvariet förstås släckt och står väldigt mörkt (se den mörka bilden).

Här är bliderna tagna änsålänge (bilderna togs då vattnet ej hunnit klarna):

post-2698-14468913375836_thumb.jpg

post-2698-14468913375994_thumb.jpg

post-2698-14468913376157_thumb.jpg

post-2698-14468913376314_thumb.jpg

post-2698-1446891337647_thumb.jpg

post-2698-14468913376698_thumb.jpg

post-2698-14468913376845_thumb.jpg

post-2698-14468913377134_thumb.jpg

post-2698-14468913377305_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det avdunstar vatten sjunker det i ytavrinningsfacket.

Men skummaren behöer konstant nivå.

Jo jag vet att vattnet sjunker där ;)

Men jag trodde inte skummaren behövde konstant nivå, vore ju annars bra för skummaren att få ytvatten.

Det skulle kanske gå om jag hela tiden fyller på vatten, men det vrkar som om cirkulationen i facket inte är tillräcklig ändå.

jag bara undrade, tänkte på svärds lösning han hade i sitt 200l kar, där skummarens pump satt i ytavrinningsfacket och utloppet brevid facket.. så att det cirkulerade på det viset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser fint ut så här långt Peter! Var har du hittat plastnätet till ytavrinningen?

Jag fick en bit av Stig, det fungerar skitbra. Fråga Stig vad han har fått tag i det.

Nu har jag även möblerat om ett par stenar, men jag vet inte om det blev något snyggare, men vi får väl se. Ska posta de nya bilderna snart.

Mätte pH igår, pH blev lila ehh.. lila? superbasiskt eller fungerar inte pH-test för sötvatten i saltvatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ingen som vet vad det är för grön alge på bild 5, bilden uppifrån.

Mätte nitrathalten igår till 12.5mg/l, kan det stämma att halten ökat från 0 till 12.5 mg/l på 4 dagar?

Salthalten råkade överstiga 1.025 tror jag, fast jag litar inte på mätaren, men jag spädde med lite osmosvatten i alla fall. Vad händer när salthalten är för hög och vilket värde klassas som för högt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med de djur du har än så länge tål de åtminstone 1.028, antagligen ännu mer.

Du kan kolla nitrattesten på ett ungefär.

Blanda till en liter saltvatten med en rågad matsked akvariesalt och kolla att det löst sig riktigt. Gör en nitrattest och kola att det visar noll. Ta sedan en salifert milliliter

doseringsspruta för någon test. Ta sedan flytande blomstergödning från mamma? i sprutan. Innehåller den 5% kväve så är det 22% nitrat. 0,1 ml av denna motsvarar 45 mg nitrat/liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Coolt igår mätte jag ett par värden mha. av de nya testerna jag köpte av Hans.

Men när jag mätte iakttog jag ett par underliga organismer som satt på stenarna. Jag antar att det var 2 olika sorters svampdjur.

1a: Liknad mögel (grå) , 3-4 mm högs skikt samt med svarta rör/maskar på botten av skiktet.

2a: Vit/genomskinliga blåsor i form av en platt boll. tjocklek 3-5 mm.

Någon som kan vara snäll att försöka att kanske klura ut vad det är jag har sett?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har flyttat på stenen till höger, står nu lådrätt upp. Under stenen fann jag den vita musslan med vågigt skal. Det mekaniska filtret är nu borttaget och ersatt med behållare för Aquaphos. Skummaren skummar inte, men det beror på att jag körde med mekaniskt filter första veckan?

post-2698-14468913409069_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha idag mätte jag vattenvärden. Det verka som om nitrathalten har ökat och nitrithalten har minskat. Jag lade för en vecka sedan lite fosfatmedel i en strumpa och tryckte in den i en filterbehållare som jag satte på min cirkulationspump. Idag tog jag ut den och hängde den fritt. Nu har jag inga medkaniska filter eller andra konstigheter.

Tror ni att strumpan jag hade i pumpen sög upp så mycket smuts så att skummaren in skummar? Efter 2 veckor skummar inte skummaren :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...