Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

har skurit bort ett par glasremsor från burken som inte satt där jag ville ha dem.. fick bort 99% av silikonet med rakblad, men det är fortfarande lite rester kvar.

hur får man bort det? kemiskt ren bensin, aceton (eller dyl) och gnugga elller?

Postat

Har hört besin, men jag har aldrig testat.

Finns något "specialmedel" som ska vara till för rengöring av akvarier när dom ska limmas om. Dock är det nog som med andra "specialprodukter", det finns alltid ett vanligt och billigare alternativ som fungerar precis lika bra.

Hör med en glasmästare.

Postat

Jag körde med kemist ren bensin och det fungerade väl sådär. Det gick inte och bara gnugga bort siliconet med bensinen men däremot blev siliconet mycket lösare så då kunde man lätt skrapa lite med nageln/rakbladet och få bort allt. Hoppas jag fick bort allt i alla fall, jag har inte hunnit haft på det nya siliconet ännu.

Postat

Stigs variant med suddgummi funkar super.. Gjorde så på mitt akvarium och blev klart nöjd med resultatet.. Tanten var mindre nöjd eftersom vi numera inte har några suddgummi hemma.. Men vem löser korsord i dagens läge ändå ? ;)

Postat

Ännu mer effektivt än suggummi är pimpstensmjöl används även av proffs för polering av glas. Jag köpte mitt lager på Kuntzes i Stockholm för många år sedan, vet dock ionte om firman finns kvar då jag är avflyttad till Skåne.

Vid användning så räcker det att fukta fingre lite och doppa i mjölet och försiktigt gnugga allt försvinner direkt!

Postat

Jag provade en silicon- remover, casco (eller möjligen bostik) från coop byggmarknad.

tyckte det funkade sisådär, men det kändes å andra sidan som om tuben var lite gammal.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...