Gå till innehåll

Gör din egen trassel-impeller liknande ATI Bubblemasters.


Jaken

Rekommenderade inlägg

Koldioxiddimma i sötvatten skapar man för att ge växter CO2, dvs kol. Utan koltillsats växer växter mycket långsammare. CO2-dimma gör man antingen genom att leda in CO2-tillförsel i insuget på pumpen, eller så placerar man en diffusor vid/under pumpens utblås.

Eftersom vi lite raskt klampade in på Co2 till sötvatten kan jag passa på att fråga; Blir det inte fasligt mycket bubblor i vattnet då? Hur snyggt blir det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det blir mycket bubblor, dock blir det ju inte någon dimma alls, utan just bara mycket pyttesmå bubblor i vattnet. Vad gäller estetiken så ligger ju skönheten i betraktarens ögon. Det är förresten väldigt få som provat mist på allvar i Sverige. För mig har det inte varit något distraherande alls, huvudsaken att växterna bubblar som galningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär ja nu skall jag testa med att bygga en egen.

Började med att skära bort de blad som satt på en AquaBee impeller med en mattkniv.

post-736-14468913259238_thumb.jpg

Själva plasten som blev kvar i mitten mäter 12mm och själva impellern var 40mm som orginal så tog fram min hålsåg men hadde bara 35mm så det får räcka som fästplatta för trasslet.

Borrade ut ifrån plexiglas detta 35mm bricka och körde upp mitten hålet till 12mm

post-736-14468913259438_thumb.jpg

Nu passade den bra på själva orginal impellern och var bara att trä över med lite våld för att den skulle sitta där fast/tajt.

post-736-14468913259591_thumb.jpg

Själva brickan satte jag över orginal impellern axeln och kunde fixera det även med den plast lagret som sitter på orginal impellern.

Klippte ut denna trasselmatta och klippte ett litet hål i mattan i mitten

post-736-1446891326053_thumb.jpg

och satte sedan över det hela för att testa

Skall borra upp lite fäst punkter för buntbanden och klippa ut en trasselmatta som får vara samma storlek som orginal impellern (40mm)

Återkommer som sagt med mer bilder i texten

post-736-14468913259783_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp kommer precis tillbaka från testet. Funkar över väntan grymt bättre än en orginal pinwheel impeller!

MEN

pumpen brummar bra MYCKET mer än innan så det gäller att utveckla lite mer.

Fick dra ut stripsen då de tog i "taket" eller insuget.

är inte så mycket lurv kvar men ändå så suger den mycket mer luft än innan. ströp jag för mycket på luften så fick den tuppjuck och svämmade över koppen.

Mer bubblor i reaktor delen.

funderar dock om trasslet är för stort och gör ett motstånd för pumpen å därfö låter den mer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade nog satsat på att använda cyanoakrylat i en jämn hinna över hela skivan och sedan klippa till den där mattan så den är exakt lika rund som skivan.

Detta förhindrar obalans av buntbanden.

Några borrade hål i skivan skulle kanske hjälpa till med kylningen. Var försiktig bara med att måtta ut EXAKT hålen, annars blir det lätt obalans och axel+impeller slits onödigt fort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill göra ett nytt försök testa denna metod:

Borra ett 6 mm hål i en liten bit plexi. Kolla om impellern passar skapligt i hålet. Är hålet för stort börja om med ett 4mm hål.

Sätt en skruv i hålet och lås den med en mutter och ev fjäderbricka. Obs: Inte låsbricka.

Sätt skruven i en borrmaskin och rotera skivan sakta med borrmaskinen. Gör en rits i skivan med en liten spik som motsvarar den storlek du vill ha på skivan. Ta loss skivan och såga till den till litet större än avsett. Sätt skivan i borrmaskinen och kör på högsta hastighet. Fila sakta med en vanlig träfil tills skivan är alldeles rund. Lägg ett fint sandpapper på bordet och kör borrmaskinen på hög hastighet.

när man kan slipa mikroskopiskt litet utan att skivan slår är den alldeles rund.

Gör detta riktigt sakta. Smälter plexit så är det nästan säkert att skivan blivit skev.

Provkör först impellern utan skiva - sedan med skiva och sedan skiva + trassel så ser du när obalansen kommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Här är en tråd till med flera trassel impellrar

Meshwheel friggin rocks on Gen-X 4100!!!!!Killen har gjort en egen kopia på Deltec AP1004 men med lite förbättringar bland annat Collection Cup Spraydown System.

Kan någon förklara för mig vad de menar när de pratar om "wetneck".

The wetneck really causes the foam to shoot up the neck and keeps the neck clean to boot. Aside from taking the top of the collection cup for a quick spray down once a week or so, I didn’t have to touch the skimmer for over a month and the thing kept skimming like a champ.

8543imb65age1.jpg

8543image2.jpg

Sedra9ktest003.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...