fiend Postat 12 oktober 2006 Postat 12 oktober 2006 Har ett antal koraller som just nu går i karantän mot plattmask. (tror tom dem syns på en del bilder).Har inte börjat sötvattensdoppa dem än, men det kommer.En del koraller tror jag är samma som på andra bilder, men vet inte riktigt Har några fler också.Ha förutseende att en del bilder är riktigt kassa. Det är svårt ta kort långt in i ett litet kar )=1. Sinularia2. Sinularia3. Sinularia4. Sinularia5. Sinularia6. lobophyton 7. ricordhea florida8. Sarcophyton? 9. sacrophyton.10. Sinularia11. Zoanthus eller Parazoanthus12. sinularia dura13. Sinularia14. Sinularia15. SinulariaMvh Fredrik Citera
Ahab Postat 12 oktober 2006 Postat 12 oktober 2006 Bara nyfiken är 2:an hård eller mjuk. 1= Sinularia Citera
artemia Postat 12 oktober 2006 Postat 12 oktober 2006 7. RicordiaMin Ricordia som är ljusare, syns om du kollar mina bilder. Din har fin färg! Citera
GustavF Postat 12 oktober 2006 Postat 12 oktober 2006 9:an och kanske 8:an, Sarcophyton? 11:a = Zoanthus eller Parazoanthus. Sen tycker jag flera av de andra bilderna ser ut som olika sorters Sinularia. Citera
Dave Postat 12 oktober 2006 Postat 12 oktober 2006 vad de än heter så fragga alla utom 9:an o skicka till mig imorgon. Tar du Mastercard? Dave Citera
DaTrucka Postat 12 oktober 2006 Postat 12 oktober 2006 vad de än heter så fragga alla utom 9:an o skicka till mig imorgon. Tar du Mastercard? DaveTydligen inte mastercard... Visa då?? Citera
fiend Postat 12 oktober 2006 Författare Postat 12 oktober 2006 Redigerade mitt första inlägg nu =)Någon som har nån ide om övriga koraller?Här fraggas det inget än.. ska ha ned dem i mitt kar först. Och dessutom är det plattmask på en del. Vill ni ha med det? Citera
Tedb Postat 12 oktober 2006 Postat 12 oktober 2006 nr 1 absolut en sinularianr 2 sinularia som mår dåligtnr 3 sinularia som mår lite bättre än nr 2nr 4 sinularia som mår bättre än 2 men sämre än 3nr 5 sinularia som inte mår branr 6 lobophyton som inte mår branr 7 ricordhea floridanr 8 sarcophyton som inte mår 100nr 9 inte fullt utslagen sarcophytonnr 10 sinularia som inte mår branr 11 zoanthus sp.nr 12 sinularia dura hjälp den att ömsa litenr 13 14 och 15 sinularia i olika skickde e vad jag tror men skicka bilder på när dina "sinularia" slågit ut å mår bättre så kanske jag kan ändra mej. Men jag tror inte det. Citera
GustavF Postat 12 oktober 2006 Postat 12 oktober 2006 lol... då hade jag inte så fel om att flera av de andra såg ut att vara Simularia iaf Citera
fiend Postat 12 oktober 2006 Författare Postat 12 oktober 2006 Tedb: Några bra tips på hur jag ska få mina koraller att må bättre där dem är? Citera
Tedb Postat 12 oktober 2006 Postat 12 oktober 2006 Har du flyttat runt dom mycke osv. cirkulation ??? finns de medicin mot dina parasiter i karet kan dom ju reagera på det med. Tror de hela blir bättre när de kommer på plats i ditt stora kar å dom får stadga sej lite. Annars får du rådfråga våran super mjukis Jaken. Citera
fiend Postat 12 oktober 2006 Författare Postat 12 oktober 2006 Tedb: Dem har gått i ett "inte alltför välskött" akvarie. Jag flyttade dit dem i förrgår. Det är inga mediciner än i akvariet.Helt nytt och inkört vatten, en pump och nu är det 1 lysrörsramp där. vid fototillfället var det dock 29.5 grader i vattnet. Tror att 2 st 120cm T5ramper med vardera 2 st lysrör höjde tempen rätt så friskt i akvariet :/ Citera
Capote Postat 12 oktober 2006 Postat 12 oktober 2006 Här kommer mina gissningar, tycker det är svårare när de inte är utslagna. Samma förslag som flera andra gjort i tråden. 1: Cladiella om den är mycket mjuk. Har den struktur är det en Sinuaria.2: Sinularia med samma reservation som 13: Sinularia4: Sinularia/Caldiella känn på den då är det enkelt.5: Sinularia6: Sinularia7: Ricordea8: Sarcophyton9: Sarcophyton10: Sinularia11:Zoanthus12:Sinularia kanske dura.13: Sinularia14: Svår kan vara en Sinularia om den inte är "mjuk" i så fall en Cladiella eller Lemnalia. 15: Sinularia.Det blir mycket enklare för dig att skilja dem åt när de slår ut för då kan man id'a dem på polyp, hur mjuka de är, om de har polyper på stjälken etc. Citera
Tedb Postat 12 oktober 2006 Postat 12 oktober 2006 lol... då hade jag inte så fel om att flera av de andra såg ut att vara Simularia iaf Hehehe ja fast där kan faktist vara nån cladiella men som dom ser ut nu så får man nog gissa på sinularia faktist. Citera
Tedb Postat 12 oktober 2006 Postat 12 oktober 2006 Här kommer mina gissningar, tycker det är svårare när de inte är utslagna. Samma förslag som flera andra gjort i tråden. 1: Cladiella om den är mycket mjuk. Har den struktur är det en Sinuaria.2: Sinularia med samma reservation som 13: Sinularia4: Sinularia/Caldiella känn på den då är det enkelt.5: Sinularia6: Sinularia7: Ricordea8: Sarcophyton9: Sarcophyton10: Sinularia11:Zoanthus12:Sinularia kanske dura.13: Sinularia14: Svår kan vara en Sinularia om den inte är "mjuk" i så fall en Cladiella eller Lemnalia. 15: Sinularia.Det blir mycket enklare för dig att skilja dem åt när de slår ut för då kan man id'a dem på polyp, hur mjuka de är, om de har polyper på stjälken etc.se där ja nån mer som tror på cladiellaär 14 lemnalia ska den vara riktigt hård om den är såpass hopdragen Citera
Capote Postat 12 oktober 2006 Postat 12 oktober 2006 Håller med om invändningen på 14, men skulle också lätt se det om man såg några polyper.Blev så tjatigt med så mycket Sinularia Citera
Tedb Postat 12 oktober 2006 Postat 12 oktober 2006 Håller med om invändningen på 14, men skulle också lätt se det om man såg några polyper.Blev så tjatigt med så mycket Sinularia hahaha ja men dom blir fina sen Citera
ramq Postat 13 oktober 2006 Postat 13 oktober 2006 Din ricordea kommer att lysa upp väldigt fint med Osram 67:or kan jag lova.I mitt 105L med för närvarande bara 20W PowerGlo ser den inte mycket ut för världen, men i 1920L-burken "glöder" den väldigt fint... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.