Gå till innehåll

Akvariebyggarproblem femtioelva...


Datate

Rekommenderade inlägg

Så hade man då byggt klart bänken och när den stod på golvet med sumpen innuti så var skivan 100% rak i alla lädder.

Nu står karet på plats med plexiskiva i bottnen, 20mm friggoskiva under karet och ca 20L osmosvatten i.

Vad märker man då? Jo...bänken står inte rakt!!!

Mäter jag skivan som karet står på så tycks bakkanten vara ca 3-5mm högre än framkanten. Bottenskivan verkar dock rak förutom vänster bakre hörn som tycks vara 2mm högre än resterande...trots att skivar som karet står på var till synes helt rak utan karet på.

Av någon anledning tycks inte skivan ligga 100% mot sidoskivorna. Kanske var inte bakskivan 100% rak och sådeles inte låter skivan ligga helt tajt mot sidor och ramverk. Kan få in ett papper i vänster bakkant mellan sido/bakskivan och skivan som karet står på.

Verkar med andra ord vara bänken som inte är 100% rak utan verkar slå fel nån mm här å där. Detta medans underlaget tycks vara rakt.

Att bänken inte är 100% rak tycker jag verkar naturligt då det lär vara fullkommligt omöjligt att få till ett 100%igt bygge utan expertkunskaper.

Frågan som jag dividerar om i mitt huvud är om 20mm friggoskivan kommer ta upp ev felaktigheter, samtidigt som golv och bänk anpassar sig med tiden. Har inte vågat fylla mera vatten ännu, men det hela kanske sätter sig med mera vikt? Skall ju ändå belastas med kanske 4-500kg till.

Vad ska man göra? Skall man fylla karet med kanske 20-40L om dagen och se hur det artar sig, eller skall man börja om å plocka ner allt igen med allt jobb det innebär med att skruva isär och skära upp silikon osv som bänken är byggd med...

Snälla...hjälp! Vet varken ut eller in....detta projktet börjar bli rätt frustrerande nu...:ledsen:

MVH /Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Så hade man då byggt klart bänken och när den stod på golvet med sumpen innuti så var skivan 100% rak i alla lädder.

Nu står karet på plats med plexiskiva i bottnen, 20mm friggoskiva under karet och ca 20L osmosvatten i.

Vad märker man då? Jo...bänken står inte rakt!!!"

-> Står bänken på samma plats som när den var rak med enbart sumpen?

Gör den det och den 'bågnar' 3-5mm med akvarie + 20l vatten skulle jag inte vilja fylla upp utan kollat upp det närmare...

Men står den ej på samma ställe kan det vara golvet som är ojämnt.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Har du sammanfogat bänken med silicon? Inte skruvat ihop bänken?

Nu vet jag inte hur den ser ut, men försök ta reda på vad det är som gör att bänken glappar lite här och var. Ett glapp mellan t.ex höger och vänster sida, eller framkant och bakkant på några mm gör inget. Mitt 450 stod med 2cm slagsida då jag fyllde upp det i förra lägenheten pga att golvet lutade. Störande med en lutande vattenyta, men jag orkade inte bry mig då :)

Så länge som det inte lutar åt något håll på motsatta hörnen. T.ex att bakre vänster hörn och främre höger hörn är olika så det blir spänningar där..

Ta reda på vart problemet ligger och om möjligt, köp en riktigt tjock limträskiva/bänkskiva och lägg på er befintliga skiva, eller försök stadga upp med ett stabilare ramverk under.

Det är farligt om skivan "bångnar" och börjar svikta och akvariet t.ex. hänger i luften på något ställe.

Har du några bilder på bygget?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte jag kollade så mkt. Erik och Jörgen stod så mkt ivägen =/

bastards..... :skrattar:

burken står på en arbetsbänk i hobbyrummet på 10mm frigolitskiva och lutar ca. 4cm åt vänster. rätt knepig vattenyta. men det är ju bara en templösning. nu blev det lite offtopic, åter till ämnet.

Plocka fram vattenpass och måttband.. kolla bänken i alla riktningar, kryssmät den också. Sen tar du en kraftig karl (minst 95+ kg) som kan klänga runt på bänken medans du mäter och kollar med vattenpasset för att se hur/var det brakar iväg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I gamla lägenheter med trägolv där golvet sviktar verkar det nästan som ett måste med justerbara fötter.

Mitt bygge blir lite knepigt på grund av att det är ett 320L hörn med böjd front. Jag gjorde en skiss av min möbel och gick till en firma som gör montrar till events och mässor. Det var faktiskt inte alls så dyrt, 2500:- tog dom för möbeln. Då ingick hela möbeln med:

Böjda luckor under/över akvariumet

Justerbara fötter

Stomme med tre hyllor (sumpen, akvariumet & en hylla för annat)

Upphängning för MH lampan

Ett tips för den lite "lata", eller om man vill ha en lite mer komplicerad lösning är att ta kontakt med en liknande firma. De behöver tydligen inte bli så dyrt.

Tänk på vad din tid kostar, vad du kan & vad materialet kostar?

De på firman berättade att de hade gjort en monter med två 3000L akvarier nere i Tyskland för länge sedan. Vet ni vad dom gjorde med akvarierna när mässan var över?

KRASH!!!! De slog sönder dem eftersom de inte hade tid eller skulle tjäna någonting på att sälja dem, jag blev helt paff när de berättade det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det golvet som ger vika för tyngden?

Om kåken är av äldre snitt kan det vara helt avgörande då golven alltid tenderar till att luta "inåt". Är det 70-tals stil på kåken kan det vara gjort på bottenplatta direkt mot marken, som i sin tur har isoleringen på ovansidan och flytande golv ovanpå...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag pratat med olika akvariebyggare så ska man inte använda så tjock frigolit som 50mm!

En av anledningarna kan vara att om man senare ändrar något i karet, typ en sten flyttas till andra sidan så kan sättningsskador uppstå. Givetvis skulle detta kunna uppstå med en tunnare skiva också, men en tjockre skiva har ju egenskapen att tryckas ihop mer och ändrar man då viktfördelningen i karet så kan sprickan uppkomma lättare med en tjock skiva.

Deras råd har varit max 20mm.

Vet inte om jag har något rätt, men för mig käns det logiskt.

MVH Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det stämmer, man ska ej ha för tjock frigolit pga av det som Richard nämnde. 10mm i bygghandeln typ Bauhaus räcker.

Frigoliten hjälper inte bara till mot fördela ojämheter/belastning i akvarariet. Är bra för skyda mot punktbelastningar som tex grus mm man råkat få under akvariet när det sattes på plats. Finns exempel på de som byggt egen bänk (utan frigolit) som började läcka då möbeln "satt sig" och skruvar tryckts upp tillräckligt för ligga mot glaset och få det att spricka.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall svara på några av frågorna.

Karet är ett möbelkar jag modifierat lite för att få in sumpen i det. Vår tråd om det finns här:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=13172

Har lite svårt å avgöra om karet står i våg från "hörn till hörn" då sidorna ev inte är exakt 100% lika höga.

Hela möbeln inkl. skivan som karet står på är av 20mm melanin med plastfilm på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...