Gå till innehåll

Glas Tjockleken?


Danne_b

Rekommenderade inlägg

Tror man brukar köra runt 10mm upp till 50cm höjd på burken, och sen 12mm över det..

Vet inte vilka riktlinjer man brukar ha för längden på en burk,... Men rent allmänt på volymen brukar det väl vara 8mm upp till ~250-300liter , 10mm för ~300-400 liter, sen 12mm över det..

Är inte 100% på detta :D men ungefär så har jag förstått det brukar vara.

Någon får gärna rätta mig om är helt ute och cyklar..

Min burk är 100x60x60 och i 10mm, lite klent tror jag men men ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack till er alla! Men jag menade något i klassen 10 m (bredd) x 2 m (djup) x 1.8 m (höjd) ;)

Mvh

Men ett akvarium på 36 tusen liter är nog glastjocklek det minsta problemet du kommer ha.

Du har nog inte seriöst tänkt igenom det projektet tror jag.

Jag tror du landar på x antal miljoner kronor innan det är en enda fisk i det akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men ett akvarium på 36 tusen liter är nog glastjocklek det minsta problemet du kommer ha.

Du har nog inte seriöst tänkt igenom det projektet tror jag.

Jag tror du landar på x antal miljoner kronor innan det är en enda fisk i det akvariet.

Hehe... No offence, men jag väntade på att någon skulle säga något liknande ;)

Jag är en person som planerar allt i förväg, VÄLDIGT långt i förväg... Har planer på att bygga ett hus och tänkte räkna lite på hur mycket drömakvariet skulle kosta. PS 30 000 liter skulle det vara. de extra 30 cm i höjden skulle vara där pga cirkulationen och vågorna =)

Sen vet jag sjävfallet att det skulle bli svindyrt. Men bygger man resten av huset lite budgetaktigt kanske det skulle kunna gå...

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om glas passar sig riktigt till en sång tjocklek. Skulle nog kikat på akryl

Anledningen till att jag frågade var just pga funderingar kring om det ens skulle vara värt det. Dvs: skulle tjockleken på glaset (för framrutan måste väl ändå vara i glas?) vara så tjock så att man knappt skulle kunna få det snyggt? Kort sagt, bortsett från allt annat, är det mission impossible?

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Stig. Ska läsa det så fort jag skrivit detta inlägg.

Roligt nog började det hela (startet av första saltkaret dvs) med något jag kallade "en liten beräkning bara för att se vad det hela skulle hamna på" ;)

Menar nu inte att jag ska börja planera ett bygge eller liknande, vill endast se om det är möjligt. Och det verkade logiskt att börja med akvariet.

Förresten, vad tror ni andra om tenecor? Vad skulle ni rekommendera till framrutan? Low Iron glas, kanske? Som sagt så undrar jag för tillfället endast om det är möjligt att få det snyggt pga tjockleken på framrutan. Ska man ha 20 cm tjockt glas och bli tvungen att investera en mindre förmögenhet och endast kunna ha stora hajar pga att det inte går att se igenom glaset så är det nog lika bra att ge upp drömmen redan nu = p

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Stig. Ska läsa det så fort jag skrivit detta inlägg.

Roligt nog började det hela (startet av första saltkaret dvs) med något jag kallade "en liten beräkning bara för att se vad det hela skulle hamna på" ;)

Menar nu inte att jag ska börja planera ett bygge eller liknande, vill endast se om det är möjligt. Och det verkade logiskt att börja med akvariet.

Förresten, vad tror ni andra om tenecor? Vad skulle ni rekommendera till framrutan? Low Iron glas, kanske? Som sagt så undrar jag för tillfället endast om det är möjligt att få det snyggt pga tjockleken på framrutan. Ska man ha 20 cm tjockt glas och bli tvungen att investera en mindre förmögenhet och endast kunna ha stora hajar pga att det inte går att se igenom glaset så är det nog lika bra att ge upp drömmen redan nu = p

Mvh

Varför skulle du inte kunna se igenom glaset bara för det är 20 cm. Lamellglas finns också.?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför skulle du inte kunna se igenom glaset bara för det är 20 cm. Lamellglas finns också.?

MVH Lasse

Menade bara att det kanske skulle bli svårt att se detaljer osv. För tanken skulle i så fall vara att bygga ett schysst rev.

I ditt PM skrev du att ni i era små akvarier använder vanligt glas, hur "små" är små (litermässigt)? Och hur tjock är glaset där?

Sen undrar jag hur stor akvariet är där ni har en tjocklek på 27 cm?

Lamellglas? Vad är skillnaden mellan det och "vanligt" glas?

Hoppas att du har ork/tid att svara på alla frågor ;)

Marko: Omöjligt att säga ännu. Men en sak som är säker är att jag har stora drömmar =)

I slutändan kommer det nog att hänga på banken. Kommer att prata med dem när jag jobbat upp min lön lite, och se hur mycket jag kan få låna. Största anledningen till att jag överhuvudtaget vill bygga ett hus istället för att köpa ett färdigt är att jag då kan "anpassa" huset till karet. Snacka om att ha en skruv lös = p

Men som Jaken sa "Du har nog inte seriöst tänkt igenom det projektet tror jag."

Det här är bara några funderingar som ska ge mig en liten idé ang. hur det skulle bli, hur mycket det skulle kosta, och om det skulle vara värt det.

Sen är det klart att om det nu skulle bli av så skulle ni få komma och ta en titt

:-)

Mvh Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas verkligen det här blir av.

Tack. Som tur är är jag inte ensam. Jag har en vän som har exakt samma "dröm", även om hans chanser är större i att förverkliga detta. Kan sedan i parentes nämna att han håller på att starta en webbutik så han kommer ju att kunna köpa in allt från grossister vilket skulle reducera eventuella kostnader =)

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Menade bara att det kanske skulle bli svårt att se detaljer osv. För tanken skulle i så fall vara att bygga ett schysst rev.

I ditt PM skrev du att ni i era små akvarier använder vanligt glas, hur "små" är små (litermässigt)? Och hur tjock är glaset där?

Sen undrar jag hur stor akvariet är där ni har en tjocklek på 27 cm?

Lamellglas? Vad är skillnaden mellan det och "vanligt" glas?

Hoppas att du har ork/tid att svara på alla frågor ;)

Mvh Danne

Småakvarierna är från ett parhundra liter till ca 2000 liter. I de mindre sitter troligtvis 6:or och de större 10 eller 12:or. det är inte literinnehållet utan höjden och spännvidden som avgör tjockleken. Västkusten är på ca 600 kubik och höjd ca 5,5 m. Spännvidden är ca 30 m. Tjocklek 27 cm på akrylrutan. Oceanen är 1400 kubik - höjd ca 5 meter och spännvid ca 10 m - 17 cm tjock akrylruta. Ett så stort akvarium som du planerar bör du nog gjuta i betong och lämna flera öppningar för rutor. Ett tips är att inte göra det så högt - planera hellre ett stort djup innåt. anledning - kräver inte samma ljusstyrka för att nå ner till botten och sedan blir ett kar med ett ordentligt djup innåt heltenormt - speciellt om du planerar ett rev.

Lamell är två eller fler glas av mindre tjocklek som är limmade på varandra med en plastfilm mellan. Kan göras totalt sett tunnare.

Apropå detaljåtergivning med tjockare glas. Du kan aldrig avgöra ett glas tjocklek genom att titta rakt igenom - det skiljer ingenting.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack. Som tur är är jag inte ensam. Jag har en vän som har exakt samma "dröm", även om hans chanser är större i att förverkliga detta. Kan sedan i parentes nämna att han håller på att starta en webbutik så han kommer ju att kunna köpa in allt från grossister vilket skulle reducera eventuella kostnader =)

Mvh

Kör hårt o hälsa din kompis o göra likadant. Är de en riktig vän så ger han dej säkert bra priser med. Har en svag aning om att de finns ett japanskt företag som e duktiga på stora akryl akvarium men det vet nog Lasse mer om än mej. Posta bilder på varje steg i era projekt här. Hoppas på att få komma förbi å kika nångång.

Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...