Gå till innehåll

375 liter av Marko 'DaTrucka'


DaTrucka

Rekommenderade inlägg

  • Svar 580
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Bild nio ser ut till att vara en tricolor. A. valida eller liknande.

/Hellman

Jag har också varit inne på A. valida, men denna har bara två färger vad jag sett, mörklila skelett och gröna polyper.

Kollar man bilder på nätet så finns det ju en del färgvarianter på dom, så det är inte helt omöjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjusigt! Bra tillväxt! Har du någon som noppar på M confusan? Är inte så mycket polyper ute på den senare bilden!

Jo det växer så det knakar, tom koraller som jag upplevt som lågsamväxande har tagit rejäl fart nu.

Har fått justera ballingen två gånger den senaste månaden, det verkar som det får bli en justering snart igen.

Inget noppande vad jag sett. Sedan jag fick upp dom nya reflektorerna så har PE minskat på samtliga koraller, och färgerna kryper fram mer och mer.

Så ni som har T5 utan måsvingar, skaffa det!

Härliga bilder Marko!

Tackar, det är väl det bästa jag kan åstadkomma med den kameran.

Det är ju snart jul igen, då får man väl se till så tomten är snäll mot mig med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Idag blev det en liten tur till en välkänd butik i Lerum.

Fick med mig ett gäng nassariussnäckor, som jag såg i typ 15 sekunder innan dom grävde ner sig i sanden, men det är ju där dom gör nytta.

En Naso lituratus, Pictichromis diadema, och en Synchiropus stellatus ("bright red" scooter blenny) fick ett nytt hem hos mig med.

UV-C har gått i en månad nu och kommer göra det i minst en månad till, så jag hoppas att det håller tillbaka den eventuella pricken lite.

Lite nytt foder och lite salt blev det med.

Bilder kommer väl förhoppningsvis imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DaTrucka va du till göran det var jag ochså med några polare som precis startat salt så dom skulle handla lite levande. Själv så vart det 2st clowner(nemo) samt en mandarin och 3st puttsarräkor denna gång var et du som hade barnen med dig?

Nä, jag hade inte barnen med mig idag.

Däremot kom det in ett gäng folk i källaren när Göran var i hugget med håven efter mina firrar. Kan det ha varit vid 12-13 tiden kanske. Tippar på att det var ni.

Mötte oxå några i dörren när jag var på väg ut med frigolitlådorna, dom hade barn med sig om jag inte minns fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja vi va där vid den tiden men vi hade inga barn med oss idag det va gött att få vara där utan barn men vi va nere och göran rotade runt i karen för fullt.

Jag tyckte jag såg en jag kände igen du har varit hos länström och hos han på orust glömt vad han heter det är ju jag som bor utanför strömstad och har ett 1000liters kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja vi va där vid den tiden men vi hade inga barn med oss idag det va gött att få vara där utan barn men vi va nere och göran rotade runt i karen för fullt.

Jag tyckte jag såg en jag kände igen du har varit hos länström och hos han på orust glömt vad han heter det är ju jag som bor utanför strömstad och har ett 1000liters kar.

Då var det säkert ni som var i källaren samtidigt. Jag gick upp i stort sett inom minuten när det kom in mer folk där, kanske därför det inte blev något "tjöt".

Ja jag har varit hos Ländström flera ggr, dock aldrig på träff.

Har heller aldrig varit på Orust på träff.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok jag har för mig att jag träffat dig på någon trätt kanske en träff hos wrang men men kanske träffas på någon annan träff skall kanske till träffen 6dec hos moose ellr vad hans nick va sorry om jag skrivit fel.

Ja, hos wrang kan det ha varit. Jag var på hans senaste träff.

Har planer på att åka till moose med, får hoppas man kan denna gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten rättelse om dagens inköp, det verkar som det är en N. elegans istället för lituratus. Den kröp fram ur sin gömma nyss och jag fick en bra koll på den. Dom är ju ganska lika. Men jag lika nöjd ändå, den beter på bra av algerna redan nu.

då har du hittat en ögonsten ! en underbart vacker fisk

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

äter nason som den skall?? den ser mager ut?

Jodå, den gör inget annat än äter. Går och noppar i algerna hela dagarna.

Den är ungefär lika liten som mina chromisar (5-6 cm)så den är ju fortfarande en bebis.

Bara den fortsätter äta som den ska så lär den bli fet o fin inom ett par veckor. Såg den ta ett par pellets idag med. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Lite värden bara.

Fått öka på ballingen med jämna mellanrum sedan jag uppgraderade lyset, tippar jag ligger på ~120ml/dygn nu.

salt 1.025

Kh 6.0, lite låg för min smak, får buffra upp den manuellt till runt 8.

Ca 400

Mg 1350

No3 0 , har aldrig varit så lågt innan. Känns bra. Salifert visar ofärgat.

Allt växer på så det kankar. M confusa framförallt, den växer säkert 1cm i diameter i månaden.

Nason har snart gjort rent från makroalgerna, men den tar gladeligen pellets och frysfoder.

Webkameran är uppe igen, får se hur länge det håller denna gång.

Våran hemsida är borttagen så numer ligger webkameran i "roten".

Så ni som lagt kameran som favorit (för det har ni väl ;) ) får ändra adressen till http://salnet.no-ip.org.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

tjingeling!

tack för senast allt har gått fint måste jag säga med fraggarna jag fick med mig. sps har "tjocknat" till igen och ser ut att ha det fint även om jag tycker att det verkar vara lite få polyper framme. även sarcophytonen hade polyperna redan ute efter natten doch är den ganska grå i färgen fortfarande men måste väll vara ett gott tecken att den har fler och fler polyper framme. har doch ej satt sig ordentligt på stenen som jag satte den på men jag ger det ett tag till annars får jag väll byta ställe på den. annars bubblar det på fint som vanligt.

allt går fint med ditt kar kan jag tänka mig.

det såg mycekt fint ut sist och firrarna såg fina ut.

tänkte kolla med dig vartifrån du beställer dina grejer till balling.

tog ditt tips och läste igenom det som var skrivet i artikeln om balling och det e ju helt klart nått jag måste testa på, det och med tanke på hur bra tillväxt du har fått i ditt kar. kanske kan beställa en omgång tillsammans om du ska beställa snart annars tar gärna sidan som du beställer på.

ha det gött så ses vi på söndag om du fortfarande kommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjingeling!

tack för senast allt har gått fint måste jag säga med fraggarna jag fick med mig. sps har "tjocknat" till igen och ser ut att ha det fint även om jag tycker att det verkar vara lite få polyper framme. även sarcophytonen hade polyperna redan ute efter natten doch är den ganska grå i färgen fortfarande men måste väll vara ett gott tecken att den har fler och fler polyper framme. har doch ej satt sig ordentligt på stenen som jag satte den på men jag ger det ett tag till annars får jag väll byta ställe på den. annars bubblar det på fint som vanligt.

allt går fint med ditt kar kan jag tänka mig.

det såg mycekt fint ut sist och firrarna såg fina ut.

tänkte kolla med dig vartifrån du beställer dina grejer till balling.

tog ditt tips och läste igenom det som var skrivet i artikeln om balling och det e ju helt klart nått jag måste testa på, det och med tanke på hur bra tillväxt du har fått i ditt kar. kanske kan beställa en omgång tillsammans om du ska beställa snart annars tar gärna sidan som du beställer på.

ha det gött så ses vi på söndag om du fortfarande kommer.

Ja det var trevligt att tjöta över en kopp.

Acroporan har sällan polyper ute dagtid, nattetid kan man se dom ibland.

Sacron kan ta ett par-tre veckor på sig att fästa.

Balling kemikalierna beställer jag otast från MrUtzek, tycker dom har snabb och bra service. Det finns fler som har på storpack.

Brukar beställa Ca och bikarbonat i 4Kg förpackningar, NaCl-fritt salt och Mg i 1Kg.

Har ganska nyligen beställt så jag kommer inte beställa något på ett halvår eller så.

Jådå jag kommer på söndag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...