Gå till innehåll

Att svälta dina koraller med skummare


Dave

Rekommenderade inlägg

Har testat den senaste veckan att på morgonen (jag jobbar natt så jag kommer hem vid sju) stänga av skummaren (aquamedic biolflotor) och ge angiven mängd phytoplankton från Grotech. Sen när jag vaknar vid ca 1300 så sätter jag på skummaren igen.

Vad har jag då märkt? jo mina koraller är nu mer utslagna; längre tid och men de är större framförallt. Mina fraggar har synligen växt mer på en vecka än tidigare! Har vattenvärden på 0 phos, 0 nitrit och < 1 i nitrat.

Nästa vecka ska jag testa och bara stänga av skummaren, dock tror jag nog inte det blir något större skillnad men att ha igång skummaren och ge planktonen samtidigt: det gör bara att skummaren gör sitt jobb o renar vattnet från smuts; och bra saker. Så för att få en bra balans mellan nutrition och smuts så kanske man skulle automatisera detta, stänga av skummaren på morgonen och samtidigt ha en pump som pumpar i plankton. Intressant och testa.

Någon som gjort som jag? eller gör som jag?

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

intressant, för nattetid så brukar skummaren ge ta mer "skit" från vattnet men det är oftast då som många koraller e utslagna. Dock måste man nog köra in sin skummare först ett par veckor innan man börjar med detta, annars blir det kanske svårt att få igång reningen under de relativt få timmar den går.

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På mjukkoraller märkte jag också en kraftig tillväxtökning på när jag matade med phytoplankton.

Låter som en mycket bra idé att tillsätta plankton, du kommer märka skillnad inte bara på dina mjukkoraller utan också på hela karet, det finns många småkryp som gärna vill ha plankton.

Körde själv plankton i 6månader och märkte bara positivt av det, karet såg verkligen ut att gilla det.

Hade nog haft på skummaren på natten istället för på dagen, syrenivån kan annars bli farligt låg under natten.

Mvh Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då testar jag att bara köra den på natten. Jag har redan en pump som cirkulerar vattnet vid ytan som syresätter akvariet.

Min tanke var att man smutsar ner karet extra mycket på dagen när man matar fiskarna.

japp, fiskarna smutsar ner mest på dagen, läste någonstans att 70% av fisksmutsen utsöndrar fisken och 30% av fisksmutsen är det som den skiter ut och detta sker främst på dagen, det mesta av det timmarna efter matning.

ungefär som vi människor :)

som jag fattat det är "fisksmutsen" ammonium som skummaren är bra på att lufta ur karet innan det hinner bli tex nitrat.

Men fisksmutsen är ju näring för både koraller och för alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har testat den senaste veckan att på morgonen (jag jobbar natt så jag kommer hem vid sju) stänga av skummaren (aquamedic biolflotor) och ge angiven mängd phytoplankton från Grotech. Sen när jag vaknar vid ca 1300 så sätter jag på skummaren igen.

Vad har jag då märkt? jo mina koraller är nu mer utslagna; längre tid och men de är större framförallt. Mina fraggar har synligen växt mer på en vecka än tidigare! Har vattenvärden på 0 phos, 0 nitrit och < 1 i nitrat.

Nästa vecka ska jag testa och bara stänga av skummaren, dock tror jag nog inte det blir något större skillnad men att ha igång skummaren och ge planktonen samtidigt: det gör bara att skummaren gör sitt jobb o renar vattnet från smuts; och bra saker. Så för att få en bra balans mellan nutrition och smuts så kanske man skulle automatisera detta, stänga av skummaren på morgonen och samtidigt ha en pump som pumpar i plankton. Intressant och testa.

Någon som gjort som jag? eller gör som jag?

Dave

Kul att fler och fler upptäcker fördelarna med att mata med plankton. Jag matar ju med levande zoo och har skummaren avstängd under tiden jag matar plus ett antal timmar efteråt. Detta för att plankton inte skall skummas bort. Jag matar automatiskt med pump. Jag tycker att man skall mata när korallerna är ordentligt utslagna och framförallt några timmar efter att det varit mörkt beroende på de olika arternas fångstbeteende.

Jag har polyper på undersidan av acroporor och har också sett en av mina äldsta LPS en ananskorall har fått polyper på undersidan. Det måste bero på planktontillförseln. Det som inte käkats upp under ett antal timmar och inte hittat stilla platser skummar jag bort. Hela burken kryllar av smått nu när jag lyser med ficklampa på natten också i vattnet finns massor med smått trots skummning.

Jag skummar nu 16 timmar per dygn. Jag är ju förvisso en skummarförespråkare, tycker det var en av de bästa inventionerna i den här hobbyn när den kom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det sådan plankton man kan köpa på flaska som du kör med sickboy ?

Har funderart på att testa detta på flaska så skulle vara kul att veta :)

mvh Emil

Japp! Grotech heter det märket jag har (hade) ska köpa nytt snart. Idag återigen en otrolig mängd utslagna koraller som står o vajar. Blir att skaffa pump som sköter tillförsel o en tidsmanick till som stänger av skummaren ett par timmar!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är inte mycket jobb med levande phyto, jag odlar två arter som jag ger till karet samt zooplankton. Jag har kört utan skummare i snart två månader och märker många positiva förändringar med mer utslagna koraller och större polyper. Jag har fått bättre färger på korallerna sedan jag slutade skumma och har inga problem med mina vattenvärden. Jag har fått en drastisk ökning av copepods och maskar (nyttodjur) också (märkte det idag när jag flyttade karet och byggde min aquascape jäklar vad det kliar i fingrarna :) ). Detta är bara de iaktagelser jag kunnat göra och det är inte troligt att det skulle fungera på samma sätt i alla kar. Senare kommer jag att ha på skummaren vid behov.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag har tillsatt phytoplankton är det mest brunalger som ökat i storlek. Ingen annan som märkt samma "fenomen"?

Nej men jag ska kolla extra noga efter detta. Vad jag hört så konkkurerar levande phyto med andra alger (om de inte skummas bort direkt förstås). Hur mycket ger du? Vad använder du för gödning? Hur länge väntar du efter gödningen innan du tillsätter det i burken?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tillsatt typ ett kryddmått eller mindre med torkat "PhytoPlan". Jag försöker spruta lite av detta på min "Carnation coral" ibland, men det mesta av det sprids vidare i karet..

Nu kör jag med levande och vet inte hur mycket ett kryddmått torkat är eller hur det påverkar vattnet eller om det är en större risk att "död" phyto kan ställa till med problem eftersom det kanske ruttnar snabbare i vattnet i motsats till levande som ofta lever tills dess det fångas av koraller/musslor/skummare etc (osäker dock). Själv kör jag ca 1L/vecka och har inte märkt av några brunalger.

Verkar som fler börjar få upp ögonen för levande föda vilket jag tycker är väldigt positivt. Det är också bra om fler börjar eftersom man då lätt kan få tag på det om en kultur skulle krascha eller byta olika arter. De flesta som har provat verkar få märkbara positiva effekter på koraller. Zooplankton är ju dessutom en nödvändighet för att odla t.ex. clownfiskar vilket är en bonus om man skulle vilja börja med odling av dessa.

Min filosofi är att återskapa så naturliga förutsättningar för mitt rev som möjligt på biologisk väg och jag är övertygad om att zoo och phytoplankton är det bästa man kan ge sina koraller.

Själv tycker jag odlingen är en rolig del av hobbyn.

Testa och se skillnaden!

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...