Gå till innehåll

Old Tank Syndrome


JMAONE

Rekommenderade inlägg

  • 6 år senare...

Hur är det med det här igentligen?

Min sten jag har i karet är nog säkerligen 7-8 år gammal. när kan man kalla ett kar för gammalt igentligen? Några nya rön ang detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där pratas det inte mycket om längre. Jag tror det beror på att många kör med järnbaserad fosfatremover som också tar upp en del spårämnen.

Genom att ballingmetoden blivit vanlig har många lite lägre pH vilket motverkar att fosfat och tungmetaller binds i den levande stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en kille som haft igång sitt rev i över 40 år.

Det är en stor tråd som delats flera gånger.

Mycket rolig läsning med en kille som kör lite mot normerna, med bla undergravelfilter

och bryr sig inte ett jota om nitratvärden mm, men det fungerar ju uppenbarligen alldeles lysande.

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1711320&highlight=40+years

Mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är alltså det som är hela tanken bokom old tank att stenen binder en massa fosfat och tungmetall. Och detta ium att man förr hade högre ph en vad vi brukar ha nu ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Old tank syndrome är lite av akvaristikens Fibromyalgi - svårt att ställa diagnos och ganska omtvistat.

Det talas oftast om 7års cykel, jag tror att vattenbyten och lite nya stenar då och då hjälper.

Det är ju dessutom vanligare med bra bakterietillsatser nu, vilket torde motverka monokulturer

Jag upplever också att det verkar ha minskat, det är sällan man hör talas om det längre - kanske minskad kalkvattensanvändning kan ha med saken att göra också - det binder ju fosfat och annat till substratet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min känsla när ja läser om detta på utländska forum (nämns inte alls här) är att i takt med att karet blir "gammalt" sjunker underhålls ivern och mät ivern.

Igensatta pumpar, för lite vattenbyte, skummare som gått ur tiden etc. tror jag är de största bovarna. Ihop med upplagrad mulm som surar ner karet och ger sneda vattenvärde.

Ändrat av LN21
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är väldigt facinerande.

Tack.

Har haft igång mitt ena kar snart 4 år nu, och jag har nog haft mer problem under det sista året, än de tre sammanlagda.. Men, ja, körde ett UV i 2.5 år utan att byta lampa, och rengöra... kan ju säga att det var cement i det när jag rengjorde det (och plockade bort det..)

Köper verkligen att, bara för att ett akvarium går bra i 2-3 år innebär inte det att man kommit över tröskeln, det kommer nya trösklar med äldre system..

Still learning..!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säkerligen ännu en bidragande faktor :)

Min känsla när ja läser om detta på utländska forum (nämns inte alls här) är att i takt med att karet blir "gammalt" sjunker underhålls ivern och mät ivern.

Igensatta pumpar, för lite vattenbyte, skummare som gått ur tiden etc. tror jag är de största bovarna. Ihop med upplagrad mulm som surar ner karet och ger sneda vattenvärde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo klart det är bidragande i starten köper man en massa nya pryttlar mäter och är noga. Sedan har kar rullat stabilt väldigt länge man tänker inte på om doserpump m är va den borde vara. Och nya bakterier då och då tror jag inte skadar alls.

Jag menar en polare har ett söt kar som nu snurrat i närmare 30år borde igentligen inte vara skillnad mellan salt och sött så länge man sköter om det?

Hur sköter folk sina kar när dom blivit "gamla" ?

Jag vet hur jag själv fungerar man får slå sig på fingrarna med äldre kar och rycka upp sig eller köpa något nytt till karet så man får en nytändning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...