Gå till innehåll

SPS + T5 fungerar!


Niclas

Rekommenderade inlägg

För mig är ett mer "bredare" och "kraftigare" växtsätt ett tecken på att ljuset räcker till. Vi får inte glömma att ljus är energi och väljer något som fotosynterar att växa på bredden så betyder det att energin räcker till på den nivån och man behöver inte "sträcka" sig upp för att komma i högre energinivåer. För mig verkar det ni beskriver helt tala för T5:or

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jo - så kan det vara - blått tränger ner längre (högre energi) men många kör ju med blått (20 000 K) i metalhalogen också så frågan är om det inte är något speciellt med T5 ljuset som våra tekniska beskrivningar inte kommer åt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar allt dig med, Svärd! Din burk är fin så det ska vi inte ta ifrån dig! Ledsen över att du fortfarande inte förstår vad jag menar...

Men jag fick dig faktiskt att skriva att du GILLADE dina T5...!!!!

Välkommen in i T5-världen - du har mycket roligt att upptäcka där! Vill du ha ett vitare rör - pröva Fauna Marins "Aquascience DUO" som är en blandning av deras vita 15.000k rör och deras blårör! Fler rör i olika kelvintal och av olika tillverkare kommer!

(Å jag måste erkänna att jag faktiskt har en gammal VOX AC50 i garderoben fast jag inte använder den...)

Jag har faktiskt beställt 2st Fauna Marin Duo för att testa och se hur ljuset blir. så det kommer att bli ett Duo och ett ATI aqua blue och ett ATI aqua blue spezial.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är ett ännu ett vackert T5 kar med förhållandevis klen belysning bara 5 * 39 Watt. Akvariet är 100x50x50 cm

Ja akvariet är ju belyst med respektabla 195 Watt T5-ljus på en burk på 250L. Inte ens 1W/L och kommer ändå undan med fina koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det speciella med T5 ljuset är att toppen i det blå området är bredare.

Och i andra hand den diffusare strålningen. Toppen för fotosynteskänsligheten är ju ganska smal för flera symbiosalgarter och en hel del MH har den blå toppen på "fel" våglängd.

Intressant, det här tror jag på. Skulle ju i såfall betyda att om man kombinerar MH med T5 skulle sträva efter lägre kelvintal på MH och höga på T5 för att få önskad effekt.

Kan det samma egenskap hos t5 kontra Mh som stimulerar klorofyllen så färgerna framträder bättre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har vi två saker i en.

Det ena är hur vi uppfattar ljus. Vi har ganska dålig särskiljning mellan färgerna i vårt seende så "datorn" får göra mycket av jobbet med att få fram valörer i färgen. Det är därför vi kan se en gul färg på bildskärmen som inte finns. Man blandar grönt och rött ljus i skärmen och det ser vi som gult. Men det kan ju vara en ljuskälla som är enbart gul också som vi ser som gul.

Vi antar att vi har en korall som ser gul ut och som bara reflekterar ett smalt band i det gula området. Belyser vi den med i huvudsak grönt ljus så ser den ut att vara mörkare gul.

Nu tar vi en annan korall som också ser gul ut i vitt ljus men denna reflekterar röd + grön. Belyser vi denna med samma ljuskälla = i huvudsak grön så ser den rent grön ut.

Hur vi uppfattar färger beror alltså på ljuskälla, vad föremålet reflekterar och "datorn".

"Datorn" i sin tur är självprogrammerande. Hjärnan ställer om sig snabbt efter olika färgtemperatur och har dessutom autokorrigering på det vi tittar medvetet på. Dessutom vänjer vi oss vid olika ljus så att efter ett tag med saltvatten vill de flesta ha ett mycket blåare ljus än de som har guldfisk och röda svärdbärare.

Den andra saken är att ljuskällan behöver avge ljus av den/de våglängder som de ljuskänsliga ämnena i fotosyntesen tar upp och använder till korallens tillväxt.

Dessutom är det trevligt om ljuset innehåller våglängder som reflekteras så att korallen inte ser helt svart ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...