Scooby_doo Postat 30 november 2006 Dela Postat 30 november 2006 jag har gett fryst spenat, funkade bra.mer,, tja, kan försöka plocka av algerna på stenen i mitten med handen, och ser ut som där är en del på bakrutan med. om du tar bakrutan med skrapa hade jag gjort det precis innan du byter vatten så du kan få med en del då, alternativt sätta i en pump med filter på som fångar upp algerna som lossnar.~Henrik Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rasmus Postat 1 december 2006 Författare Dela Postat 1 december 2006 några mer comments om hur det ser ut? Uppskattar både dålig och bra kritik så.. give me your best shot Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 2 december 2006 Dela Postat 2 december 2006 Spenat är inte bra som huvudmat för fiskar. Innehåller för mycket oxalsyra och järn och för litet fett. Detsamma gäller broccoli. Men som kör igångfoder för att få fiskar att börja äta kan de vara OK. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rasmus Postat 2 december 2006 Författare Dela Postat 2 december 2006 Spenat är inte bra som huvudmat för fiskar. Innehåller för mycket oxalsyra och järn och för litet fett. Detsamma gäller broccoli. Men som kör igångfoder för att få fiskar att börja äta kan de vara OK.Vad ska man köra med sen om man vill variera kosten? jag matar varje dag med något flingfoder som uppskattas, och artemia.Några gånger i veckan brukar jag ge dom nori alger.ska väl vara lite variation på det hela? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 2 december 2006 Dela Postat 2 december 2006 Mysis är inte heller illa. Räkrom när man ätit räkor är också uppskattat.Musselkött är också bra ibland. Hos mig är det i stort sett bara Chromisen som tar torrfoder.Har jag tillräckligt många Banggaiyngel i ett kar kan de också ta torrfoder bara för att hindra att den bredvid skall få biten men det är nödfoder. Allt frysfoder är godare. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rasmus Postat 3 december 2006 Författare Dela Postat 3 december 2006 Ok, var kan man köpa mysis? vanliga djuraffärer? typ djurmagasinet som jag har i jkpg? räkmix, är det något bra? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 3 december 2006 Dela Postat 3 december 2006 Ja olika frysfoder brukar finnas i vanlig akvarieaffär.Räkmix för malawiciklider är inte så bra för saltvattensfisk eftersom det är ett speciellt magert foder för sötvattensfiskar som är halvt vegetarianer. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rasmus Postat 3 december 2006 Författare Dela Postat 3 december 2006 Var kan jag köpa räkmix för mina firrar? Är det saltvattensaffärer? gbg eller linköping för mig? jobbigt att åka 15 mil för att köpa lite räkmix Tack för svar Stig.Förresten, blir det någon träff i växjö? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rasmus Postat 18 januari 2007 Författare Dela Postat 18 januari 2007 Hello alla, hoppas att man kan få lite halv snabba svar från er.Hade tänkt mig en tripp ner till Göteborg imorgon och inhandla lite djur. hade tänkt några räkor då jag har börjat få lite glasrosor och sen någon fisk, gärna som håller sanden ren och fin. kanske att stjöstjärna är bästa alternativet men skulle gärna vilja ha någon firre. kanske även ska köpa en kirurg, ni som läste min tråd ang. min naso vet ju hur det slutade, vill ogärna att detta ska hända igen. funderar på en hepatus. är det speglar som gäller för att inte min gula ska bli mördarfisk ala rambostyle igen?något som man bör tänka på när det gäller räkorna?Tack för svar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
cutekid Postat 18 januari 2007 Dela Postat 18 januari 2007 En pepparmintsräka är klockren på att käka glasrosor. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rasmus Postat 18 januari 2007 Författare Dela Postat 18 januari 2007 En pepparmintsräka är klockren på att käka glasrosor.ja, det var någon form av sådan räka jag hade tänkt mig.. men man ska väl ha några st har jag hört? 3-4 st? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 18 januari 2007 Dela Postat 18 januari 2007 Lysmata Wurdemanni heter den.. jag hade 1 i mitt 100l kar, han rensade hela burke på glasrosor. så kanske 2-3st. i ditt fall? dom är ju inte speciellt roliga invånare annars, mest aktiva på natten eller när det vankas mat. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rasmus Postat 18 januari 2007 Författare Dela Postat 18 januari 2007 kan man blanda dom med ex. putsarräkor?tips på fisk för att göra sanden fin? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pimo Postat 18 januari 2007 Dela Postat 18 januari 2007 https://www.saltvattensguiden.se//index.php?option=com_content&task=view&id=80&Itemid=32Duktig fisk på att sila sand Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rasmus Postat 18 januari 2007 Författare Dela Postat 18 januari 2007 oh tack! men jag har ingen "fin" sand, alltså inte storleken av vad man hittar i storleken utan korallsand.. lite grövre.. kanske det är okej ändå? har du något mer tips? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rasmus Postat 20 januari 2007 Författare Dela Postat 20 januari 2007 hujja, nu är jag hemma och den blev varken räka eller fisk som gör rent i sanden. det blev 3 st LS som ska bli en revpelare i mitten av karet med hjälp av lite lim. ska kasta bort den stenen som är eftersom den bara ställer till problem. sen blev det en palettkirurg som jag håller på att acklamatisera just nu. hoppas den gula lämnar honom i fred.japp, det va trevligt i gbg! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Firren Postat 20 januari 2007 Dela Postat 20 januari 2007 Hur ska du angripa glasrosorna nudå?Det är otroligt svårt att manuellt ta bort dom då dom oftast går sönder och blir till flera små glasrosor. Bästa är väl pepparmintsräkor en rostratus eller Joes-juice eller andra kemiska bekämpningsmedel. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rasmus Postat 20 januari 2007 Författare Dela Postat 20 januari 2007 Hur ska du angripa glasrosorna nudå?Det är otroligt svårt att manuellt ta bort dom då dom oftast går sönder och blir till flera små glasrosor. Bästa är väl pepparmintsräkor en rostratus eller Joes-juice eller andra kemiska bekämpningsmedel.Anledningen egentligen var väl att jag inte hittade några pepparmintsräkor, bara andra räkor. och jag kommer väl antagligen att inhandla mig några räkor nästa gång jag åker ner till gbg förutsatt att pepparmintsräkorna finns inne då Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tedb Postat 20 januari 2007 Dela Postat 20 januari 2007 Det fanns Wurdemandi inne. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rasmus Postat 20 januari 2007 Författare Dela Postat 20 januari 2007 wudemandi = pepparmintsräka? i guess, jag och wrang gick och kollade, men hittade ingen... bara massa andra coolingar. eller jo.. förresten! va dum jag är, det fanns ju i ytavrinningsboxen på mittenkaret va? :S Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rasmus Postat 20 januari 2007 Författare Dela Postat 20 januari 2007 Testade att la i stenarna nu till pelaren, och det visade sig att vara perfect match.. behövde inte limma. dom stenarna rör sig inte, men man behöver säkert limmet någon annan gång. bra att ha! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rasmus Postat 20 januari 2007 Författare Dela Postat 20 januari 2007 en liten bild, tagen med mobben så.men är rätt nöjd, eller vad säger ni? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Firren Postat 20 januari 2007 Dela Postat 20 januari 2007 Snyggt! Gillar ditt kar mycket mer nu!Var det svårt att fixa pelaren? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rasmus Postat 20 januari 2007 Författare Dela Postat 20 januari 2007 tack! nej, det var inte svårt.. tog 5 min typ.jag hade ju köpt lim som jag använda till att limma fast dom tre stenarna i varandra, men det visade sig att jag kunde kila fast dom i varandra så att dom ändå stod stadigt. den förra stenen som jag hade i mitten va också fin, lite annorlunda men hade bara massa problem med den, bryopsis och massvis av glasrosor. så nu är den borta och denna pelare ersätte stenen väntar bara på att få släppa i min palett nu med. har droppat i vatten i hinken nu i 1 ½ timma. fick med mig ett plastnät som jag tänkte ha honom i någon timma innan han får simma ut i karet. så får min gula och han bekanta sig lite på avstånd först Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rasmus Postat 21 januari 2007 Författare Dela Postat 21 januari 2007 nu har det gått ett dygn ca. för min palett i sitt nya hem.riktig kvalitetsfisk! åt och stoppade i sig första gången jag provade mata. är helt utfärgad och väldigt aktiv, var gömd på förmiddagen men sen när han väl tittade fram så håller han sig framme. den gula är på han en del och gruffar, hoppas inte det blir som sist.dessa två fiskar ska jag hålla under uppsikt, märker jag att det blir värre så... i med speglar och mörklägga.tjo Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.