Gå till innehåll

Fånga muräna med händerna?


petrol

Rekommenderade inlägg

Ja.. Ni hör att jag är slut på idéer.

Har en snäll stjärnmuräna som ska flytta till mitt lilla akvarium.

Jag har försökt med att locka in den i håven med mat och dyligt

(den lyckas att ta maten i håven utan att jag hinner ta den).

Funderar alvarligt på att ta den med händerna.

Vad tror ni? Om jag tar den som en orm, en hand bakom huvudet och en i om kroppen.

post-1039-14468913217303_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte du får grepp om den. Den är för hal och risken är att du klämmer sönder något. Jag fångade mina muränor som var av lite större modell med genom att lägga maten i en urna som jag sedan täckte utgången med håven på. Kanske funkar med en modell större av ev en flaska för en stjärnmuräna. De är ju inte rädda att simma in i hål för att jaga så den kommer säkert att simma in i flaskan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ähh.. Han var så försiktig att jag inte orkade vänta. Så jag lämnade flaskan i karet för att titta till den med jämna mellanrum. Sista gången så ser jag muränan vända inne i flaskan med magen full av mat. Får prova om en vecka igen när den är hungrig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DO IT!!! DO IT!!!

Vinslöv vart i helskotta ligger de, inte nära Uppsala antar jag. Annars skulle ja lätt låna polarens videokamera och kommit över som en riktig dokumentärfilmare.

GO STEVE!!!! (Steve=FD krokodiljägaren)

"Plödsligt i Vinslöv" en kult film som man inte får missa :ler:

riktiga "goingar". Flyttade hit för ca 2,5 årsedan och fått se några "live" hehe..

Vinslöv ligger mellan Kristianstad och Hässleholm.

Seriöst: Muränan är lite halvtam så jag tänkte att det kunde gå. Är lite rädd att få ta i hårt för det är ett muskelpaket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Petter

Om du tar två petflaskor. Hugger botten av den ena och toppen av den andra. Ta sedan toppen och sätt in den ibotten med spesen innåt (Greger - håll inne kommentarerna....:arg: ) limma fast eller "sy" fast den så. Nu har du (och fabror frej) gjort en mjärde. När din rackars fisk skall försöka simma ut så gör den det oftast via kanterna och det brukar ta ett tag innan de förstår hur det funkar (korken skall givetvis vara på i den "stora" flaskan)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

NU!! Fick jag honnom (eller om det är en "hon").

Har under en längre tid matat i en böjlig slang typ dammslang.

Muränan brukar vara blixtsnabb in och ut i gen men denna gång så fick jag den.

När muränan var inne i slangen så böjde jag den till ett "O" och kunde flytta den med vatten och allt till det andra karet.

Nu börjag nästa eventuella problem. Min ena drake var inte alls glad åt en ny "kompis".

Den kaksar uppsig och glider fram till muränan som inte fattar något utan börjar nafsa efter fenorna på draken (räkbitar i vattnet runt om kring efter flytten). Draken svarar med att STICKA muränan. Antagligen bara en varning för muränan lever förtfarande..

Får hoppas det går bra..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Ähh vad den busar med mig.:smiley12:

Rev ut en massa sten ur akvariet i går för jag sålde fiskar.

Såg att den var orolig i går kväll då jag inte orkade lyfta tillbaka stenen mellan karen. Nu tyckte den att sumpen var ett bra ställe att vara på.

Jakten är på gång igen.

post-1039-14468914291165_thumb.jpg

post-1039-14468914291391_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, den gick i karet med firrarna som var till salu.

Systemet är inte på avveckling. Är långt förbi "high stocking" när det gäller fisk.

"Den är ju så liten och söt" i butiken, och på något märkligt vis så växer de bra i min burk..( många liter och massor med mat) hehe..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser att denna tråd är gammal och därmed inte aktuell, men jag har ett tips.

För ca 20 år sedan så hyste jag en muräna åt Stefan Mohlin en tid. Jag kommer inte ihåg om det var för att han bytte lägenhet eller akvarium. Nåväl, när han skulle ha tillbaka muränan så plockade han den med bara händerna. Karet var 160 cm långt så det tag ju en stund innan han fick tag i den, men det löste han ganska enkelt ändå.

Ring Stefan om ni skall fånga muränor!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...