Gå till innehåll

Tips för att få bänken "i vatten"


Henrik.Å

Rekommenderade inlägg

Jag har en bänk med 6 st fötter har hållt på och meckat med fötterna upp och ner men jag har svårt att få det rakt.

Finns det något tips för hur man lättast får det rakt, tex börja att få baksidan rak och sedan framsidan eller är hur är det egentligen? finns det något "yrkesknep" för detta?

Mvh Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vet inte om det är fackmässigt riktigt, men jag gör så här:

justera fötterna så att du kan skruva både upp och ner om golvet är ojämt. skruva upp mittbenen så att dom hänger i luften

börja med dom fyra ytterhörnen så att det står i våg "åt alla håll", sen justerar du ner mittbenen så att dom tar mark ordentligt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vet inte om det är fackmässigt riktigt, men jag gör så här:

justera fötterna så att du kan skruva både upp och ner om golvet är ojämt. skruva upp mittbenen så att dom hänger i luften

börja med dom fyra ytterhörnen så att det står i våg "åt alla håll", sen justerar du ner mittbenen så att dom tar mark ordentligt

Du är ett riktigt proffs Greger - så har jag justerat in bänkar ända sedan jag jobbade på Argenta i slutet på 70-talet. Det är det enda sättet att få det bra

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är ett riktigt proffs Greger - så har jag justerat in bänkar ända sedan jag jobbade på Argenta i slutet på 70-talet. Det är det enda sättet att få det bra

MVH Lasse

Tack Lasse, kan inte du utfärda ett diplom? det finns en ledig plats på min kammare bredvid fantomenklubbens :-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

j-kla bänk, får inte till det har hållit på nu i 5 timmar och jag jobbar bara med de 4 hörnen, akvariet limmades ihop på bänken och kanske är det en sak som gör det svårare med tyngden på.

Det är samma sida hela tiden som jag inte får till det på. suck får ta tag i det imorn med ny energi, blir så arg, det borde ju gå....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur får du inte till det menar du? Jag brukar göra så här. Försöker hitta det hörn som ligger i mitten av nivåförskjutningarna i golvet. Den skruvar jag ut några centimeter. Motstående hörn på samma kortsida ställer jag sedan i våg. Lägg passet i akvariet. När jag har den kortsidan i våg så tar jag ett av hörnena på andra kortsidan och ser till att den långsidan kommer i våg. Sedan skruvar jag till det sista hörnet så att även den kortsidan är i våg. Kontrollerar sedan att sista långsidan samt diagonalerna (mycket viktigt) är i våg. Sen skruvar jag upp övriga ben så att det känns ett tydligt motstånd. Använd ett bra pass och lägg hela tiden passet innuti akvariet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har fått till ena kortsidan och ena långsidan, men när jag sedan ska justera upp de andra fötterna så ändrar sig allting och den foten jag ville få ner den går inte ner, då höjer jag den på motsatta sidan istället, men inget händer mer än att resten av det som var okej innan blir åt skogen.

Där är jag nu, och jag börjar tveka på om jag inte ska låta mittfötterna hänga i luften....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vet inte om det är fackmässigt riktigt, men jag gör så här:

justera fötterna så att du kan skruva både upp och ner om golvet är ojämt. skruva upp mittbenen så att dom hänger i luften.

börja med dom fyra ytterhörnen så att det står i våg "åt alla håll", sen justerar du ner mittbenen så att dom tar mark ordentligt.

Vet ej om du kanske missuppfattade vad han skrev, jag gjorde det första gången jag läste innlägget med, men nu ser jag att han mena att dom skulle vara uppe ;)

Så du ska nog testa med det :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vid det här laget har jag provat med både och, har försökt hitta den högsta punkten på golvet men jag hittar två st och de är på diagonalen och med den tyngden som akvariet ger på bänken så verkar bänken vrida sig efter belastningen och nu åker jag nog till nån byggmarknad imorn och köper ett riktigt fetingvattenpass kanske hjälper det liiite....

känns som jag provat allt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...