Gå till innehåll

Ricordea


Tedb

Rekommenderade inlägg

Svärd - om du menar att Göran eller någon annan affär ockrar på oss med dessa priser kan jag göra dig grymt beskriven. Jag vet vad Göran fick ge för dessa exemplar i inköp. Lägger man på frakt, tull och moms på detta så är det inte mycket över som skall täcka dödsfall och liknande samt något för honom att leva på. Beställningen var också lagd långt före Ted började skriva om dessa koraller. Att det i detta fall skulle röra sig om hutlösa priser kan jag med mitt goda (?) namn i vågskålen intyga att så är inte fallet.

Att man på amerikanska webbsidor säljer polyper till dessa priser (10-15 dollar) är kanske sant men det är definitivt inte exemplar som kommer från Görans leverantör RicordeaFarm (http://www.ricordea-farm.com/english/index-eng.html)

MVH Lasse

Ja visst finns här nån snigel till dej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 119
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har bara ögnat denna tråden förut och intre reagerat mer än att dessa är vackra och tydligen dyra. Nu var jag hem till Artemia på visning under eftermiddagen och fick med en hem. Börjar läsa lite mer här och konstaterar att det var generöst av henne och dela med sig men att detta kommer att kosta i längden! De är så vackra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur får man så bra kontakt med Artemia:smiley24:?

MVH Lasse

Vet inte. Fick bara kontakt med henne då hon bor i grannstaden! Du får väll fråga henne!:)

Nu över till frågan. Jag började fundera på vad som räknas som Ricordea. Jag har nämligen skivanemoner som är vackert gröna och jag har inte en aning om ved det är för något (får ta kort snart). Jag började läsa här http://www.ricordea-farm.com/english/info.html om vad Ricordea är utan att få något bra grepp på sbaret! Någon som kan hjälpa mig som visar mer än många pärlor!

Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken sort är denna gröna variant som jag har? Jag fick bara namnet florida anemon så då undrar jag om det är ricordea florida? iså fall så finns det 2 olika typer av florida för denna är inte alls samma som mina oranga men påminner lite om varandra förutom reproduktivt. denna gröna förökar sig betydlig bättre än den oranga och så blir de oerhört mycket större också.

76411-large.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken sort är denna gröna variant som jag har? Jag fick bara namnet florida anemon så då undrar jag om det är ricordea florida? iså fall så finns det 2 olika typer av florida för denna är inte alls samma som mina oranga men påminner lite om varandra förutom reproduktivt. denna gröna förökar sig betydlig bättre än den oranga och så blir de oerhört mycket större också.

76411-large.JPG

Vackra!

Jag har nu läst lite ikväll och försökt reda ut vad det är.

Ricordea mushrooms are corallimorphs, best described as a type of stony coral that lacks a skeleton. They are beautiful animals that are suitable for beginning reefkeepers and experts alike as their care requirements are not demanding. Most will adapt to a wide range of lighting and water quality conditions.

There are two different species of Ricordea commonly available. Ricordea yuma comes from Indo-Pacific waters, while Ricordea florida is a Caribbean species. Citat från http://www.reefkeeping.com/issues/2003-08/reefslides/index.php

Mushrooms? Stämmer det?

Men som jag förstår det finns det 2 varianter av Ricordea och där är ena typen florida som i sin tur finns i flera arter.

Nu även en fråga.

Hur ser jag att det är en Ricordea? Måste jag hitta vilken art det är? Hittar tyvärr inte svaret!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Faktiskt inte. jag har aldrig liksom upptäckt dem fast jag har några fina exemplar, det är Ted som har fått upp mina ögon och nu är jag helt fascinerad av dessa ogräs som jag har kallat dem förut. Tog fram kameran nu mitti natten och tog ett par bilder. ska vi försöka identifiera dem?

11tc3.jpg

22ef3.jpg

33ow7.jpg

Äldre bild på dagen när de är upppumpade

orangeskiv01yh7.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Jag hejdar nog mig med fragningen om man behöver klipa av hatten.

Är det en Yuma på den sista bilden som Svärd har lagt upp i sitt sista inlägg? Detär nämligen den sorten som jag köpt hos bengan.

Kan man direktmata dem och i så fall med vad?

Nelson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...