Gå till innehåll

Alg-lampa


ramq

Rekommenderade inlägg

Ja, som topic säger.

Vad är egna erfarenheter av vad som fungerar (bäst)?

Vet att någon kör med MH, vilket känns lite väl överambitiöst, men är det en poäng med det så varför inte? I så fall, vilken typ av brännare? Kelvin?

I fallet T5/T8/PC, körs det typ Osram 67 eller dagsljus? Antal Watt?

Kan glödlampor fungera bra?

Smider planer för Caulerpa, Chaetomorpha eller annan lämplig alg för framtida refugiumtankar och tänkte som bäst förbereda mig redan nu om det ska till med MH eller annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
glödlampor ger väldigt dåligt ljus till växter, ett bättre alternativ är att köra på lysrör,

de finns ju med skruvsockel också av typen lågenergi

mvh Henrik

men de ligger ju på typ 11W eller mindre, hur kraftiga finns det med liten sockel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Vore underbart om någon kunde svara på frågan för min tyska sträcker sig till att beställa öl.

Tacksam för svar hls Nelson

Hejsan!

Jag undrar om man får sladden (drosseln) till denna lampa på länken nedan?

http://www.aqua2004.de/product_info.php/cPath/350_421/products_id/4269?osCsid=017fba1ac5ef834ab678908342ac2d05

Tänkte ha denna lampa till refugiet om det går, för tilfället är det bara glödlampor över det.

Tacksam för svar hls Nelson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Vore underbart om någon kunde svara på frågan för min tyska sträcker sig till att beställa öl.

Tacksam för svar hls Nelson

då är jag bättre än dig! jag kan beställa öl, säga vart jag kommer ifrån, dra ett par fräckisar och några svordomar :skrattar:

översätt med babelfish till engelska så förstår man iaf lite mer.

http://babelfish.altavista.com/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men de ligger ju på typ 11W eller mindre, hur kraftiga finns det med liten sockel?

hittade bland annat denna på 20w när jag kollade snabbt och hittade en annan på 23w

www.prismaecat.lighting.philips.com/LightSite/Whirlwind.aspx?eca=LEPPLG&cpf=SEEPSV&stg=ACT&lan=SV+&ecu=LMP|PHL|EP&cnt_key=CPLEREF+|PHL&t=1&tree=0&scr_md=1111&leftnav=1_1_1_3_3_1&nav=Null&loc=Null&tt=BasicSpecs

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nelson, du får nog INTE drosseln med till denna. Det är en Interpet PowerCompact lampa ENBART. Drosseln kostar typ 500:-

Om det räcker med 24W för dig, har jag sockel + drossel + 6500K lampa som du kan köpa om du vill. (Överbliven från min Molly bygge).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror många i staterna använder sig av "Energisnåla" glödlampor, är väl så att en 11w energysaving lampa motsvarar 75ish watt normalt om jag inte minns helt fel?

det kan nog stämma.... tittar man på lågenergilampor så är det små lysrör i dom och inga glödtrådar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

köpte också en sådan, hittade min på Jula och tänkte att den skulle funka jättebra med reflektorer och 4st lysrör i...

men det gjorde den inte för mig, belyste ett kar med caulerpa i och den växte väldigt långsamt och gav inte så mycket ljus för mig trots att det står 6500K på den vilket borde vara jättebra för algtillväxt.

Just nu ligger den på vinden...tror att lysrören är för svaga

min tanke är så här.... vilket lyser bäst, 1000st 1w lampor i samma armatur eller 1 st 1000w lampa?

Mvh Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...