Gå till innehåll

Saknar ni något på saltvattensguiden


wrang

Rekommenderade inlägg

Hej wrang!

Jag skulle gärna se någon slags guide över vilka arter av fiskar resp. koraller som är lämpliga för nybörjare. Tycker att man ofta kan se att många(inklusive mig själv) köper på tok försvåra arter till en början, vilket kanske inte helt sällan leder till att man tröttnar och lägger ner innan man riktigt hann börja.

Detta är väl kanske något man skulle hjälpas åt att skapa ett sådant register.!

mvh JimmyE

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, faktiskt.

Två saker:

  • Auto-resize på bilder - det blir såååå mycket enklare för alla
  • "Markera tråd som läst" uppe till höger i tråden, gärna också en "markera foruom som läst" när man bläddrar "xxx nya inlägg sedan ditt förra besök"... Om du förstår vad jag menar.

Vore störtskönt om du kunde fixa det. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Forumet:

- Håller med ramq till 1000%. Automatisk rezise vore guld om det gick att få in.

- Jag undrar om det inte är lite mycket underforum som kanske inte är nödvändiga. Räcker kanske med ett fiskforum, och ett forum för lägre djur?

Resten av siten:

- Känner just nu att jag i princip bara använder forumet. Det finns dock några intressanta artiklar, men på något sätt missar man lätt den delen av siten.

- Sökbart artregister på samma sätt som Zoopet har hade ju varit guld. Detta skulle dock kräva en hjälteinsats av en eller flera personer och det känns kanske inte helt realistisk. Men önska kan man :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej wrang!

Jag skulle gärna se någon slags guide över vilka arter av fiskar resp. koraller som är lämpliga för nybörjare. Tycker att man ofta kan se att många(inklusive mig själv) köper på tok försvåra arter till en början, vilket kanske inte helt sällan leder till att man tröttnar och lägger ner innan man riktigt hann börja.

Detta är väl kanske något man skulle hjälpas åt att skapa ett sådant register.!

mvh JimmyE

Ja jag skulle gjärna lägga in detta bara jag får lite hjälp. Nått som jag tycker kan vara lätt kan vara svår för andra. Är en balansgång.

Några som ställer upp med detta att svårhets kategorisera arterna

Ja, faktiskt.

Två saker:

  • Auto-resize på bilder - det blir såååå mycket enklare för alla
  • "Markera tråd som läst" uppe till höger i tråden, gärna också en "markera foruom som läst" när man bläddrar "xxx nya inlägg sedan ditt förra besök"... Om du förstår vad jag menar.

Vore störtskönt om du kunde fixa det. =)

Punkt 1. Letar själv efter detta och ställt frågan på Vbulletins forum. Är efterlängtat utav så många andra forum också. Görs det nått modd eller ads så lägger jag in detta med en gång

Punkt 2. Det finns en sådan funktion att man kan markera speciella forum lästa

post-736-14468913267735_thumb.jpg både som specefikt forum eller hela alltet

När man är i ett forums del tex denna så i menyn forumsverktyg så blir det en rullgardin ner där denna meny finns

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle gärna se en lite omarbetning av profilerna och få in en mer detaljerad presentation av sitt akvarium (kanske lite mer textfält att berätta om teknik, tillsatser/skötsel osv) och gärna en bild eller två. fast hålla det väldigt kort och koncist, som en kort sammanfattning av sin "mitt projekt blabla"-tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle vilja att det sattes en gräns på hur stora signaturerna får vara.

En rad borde vara max.

Och bilder, roliga-IP-adressprylar och annat kraffs hör inte heller hemma i signaturen. De blir så störande.

Kanske låter som en grinig gammal gubbe nu...

Men hur kul är det när man läser i trådar och hälften av all text som står är:

-------------------------------------------------------

jag har tre sniglar två pumpar, 3 x 1000 W, en korall . bla bla bla bla

jag vill köpa en osmos och en bla bla bla

och så vill jag sälja min lysramp till högstbjudande.

Och du förresten din IP-adress är 123.1243.45.345 ho ho ho jättekul. NOT!

Och det är si och så länge sedan jag startade mitt kar.

------------------------------------------------------------

Nej en rad som signatur räcker. Vad man vill utnytja denna raden till får man själv välja. Kul text/hälsning/länk. välj själv, men snälla inte en hel livsberättelse och önskelista samt en inventeringslista.

(hoppas ingen tar detta personligt och känner sig träffad. Jag vill inte peka inte ut någon speciell)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Markera tråd som läst" uppe till höger i tråden, gärna också en "markera foruom som läst" när man bläddrar "xxx nya inlägg sedan ditt förra besök"... Om du förstår vad jag menar.
Punkt 2. Det finns en sådan funktion att man kan markera speciella forum lästa

[attach]9666[/attach] både som specefikt forum eller hela alltet

När man är i ett forums del tex denna så i menyn forumsverktyg så blir det en rullgardin ner där denna meny finns

OK. Ja du ser vad man missar.

Däremot finns inte den funktionen när man listar senaste inlägg sedan sitt förra besök. Jag använder alltid bara den funktionen och klickar sedan tillbaks på "huvudforumet" för att måsta gå längt ner på sidan och klicka "markera forum som läst".

Alltså - direkt från denna länk lägga till en enkel liten länk för att markera forumet som läst, typ i närheten av "Ämnen raden"...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle vilja att det sattes en gräns på hur stora signaturerna får vara.

Kanske låter som en grinig gammal gubbe nu...

-------------------------------------------------------

Och det är si och så länge sedan jag startade mitt kar.

------------------------------------------------------------

Nej en rad som signatur räcker. Vad man vill utnytja denna raden till får man själv välja. Kul text/hälsning/länk. välj själv, men snälla inte en hel livsberättelse och önskelista samt en inventeringslista.

(hoppas ingen tar detta personligt och känner sig träffad. Jag vill inte peka inte ut någon speciell)

Du är rolig du... Det klart det finns personer som kommer att bli träffade, det är till exempel bara jag som har TickerFactory.com länken om hur länge sedan jag startade min tank.

Min signatur består av två rader, en med länkarna till mina trådar och en bildlänk. That's it. För mycket?

Jag tycker faktiskt du verkar lite som en grinig gammal gubbe, eller gumma om man ska dra någon parallel med din användarbild. Det finns mycket värre exempel på andra forum så vi är definitivt inte värst. Men bara för din skull ska jag ta bort min ticker...

Jag kontrar med:

Jag i sin tur tycker det är ynkligt att inte våga visa sin egen nuna som visningsbild om man nu väljer att ha en visningsbild.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kontrar med:

Jag i sin tur tycker det är ynkligt att inte våga visa sin egen nuna som visningsbild om man nu väljer att ha en visningsbild.

Jag förstod att du skulle känna dig träffad. Ville bara dra lite exempel, och du råkade ha ett inlägg ovanför mig och blev en lätt måltavla. Hoppas du kunde somna i natt trotts alla tårar i kudden.

Nej då, bara skoja, din bild är väl helt ok, men jag tycker ändå man ska dra en gräns någonstans. Är aktiv på vissa andra forum som ballat ut helt på den punkten. Tänkte man kunde ta tag i problemet innan det uppstår.

Tanten på bilden är min farmor, som är världens häftigaste kärring. 85 år och raggar fortfarande killar.

Jag hade en bild på mig själv fram tills ganska nyss. Men folk började vända sig om på stan för att kasta sten efter mig så det blev lite jobbigt med den.

jaken.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang profiler så stör jag mig på dem som har onödigt mycket. Zoopet och ciklid.se, där var det verkligen extremt ibland.

I profilen ska det hållas kort och gott. Och det som är i profilen vill man inte heller ska förväxlas och tro att det är ett inlägg.

För mig är det störande att se dem som skriver ett inlägg med ett "ok" och sedan har 10 rader i profilen och man då kan tro att själva profilen är inlägget.

Eller dem som har en massa annonser där om att man köper och säljer ditt å datt. Lägg det under "köp & sälj" istället för sjutton. :D

Länkar till sin tråd och till relevanta sidor som har med en själv att göra ser jag inte som något som är fel.

För mig personligen så var det iaf inte ramqs profil som jag störde mig på.

Och ang avatarer så rör det mig mindre om avataren är en bild på dem själva eller inte. Alltid trevligare dock med en "riktig" bild. Fast den kanske man kan lägga på sin profil istället för på avataren?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det finns många sätt.

Sorry ifall jag lät grinig Jaken, men det blir lite lätt så på morgonkvisten. Kanske ska dra lärdom av att inte försöka bry mig så mycket på morgonen. =D

Jag tycker dock fortfarande att det är roligare att se nunan på personen man

Jag har inget emot att man skriver "söker fraggar" eller "säljer min MH-ramp" som några aktiva användare har här i forumet. Är det kort och koncist så är det helt OK, medan är det 10-15 rader så blir det som Fiend säger, svårt att se vad som är text och vad som är signatur.

Det jag saknar i överlag är tvingande fält i sin profil där t.ex för- och efternamn, ort och mer relevanta saker förekommer. Fiends profil ovan är ju klockren, det man vill veta om en person som skriver inlägget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, faktiskt.

Två saker:

  • Auto-resize på bilder - det blir såååå mycket enklare för alla
  • "Markera tråd som läst" uppe till höger i tråden, gärna också en "markera foruom som läst" när man bläddrar "xxx nya inlägg sedan ditt förra besök"... Om du förstår vad jag menar.

Vore störtskönt om du kunde fixa det. =)

Autoresize kräver massor cpukraft och det skulle göra att hela SG, då någon laddar upp en bild, skulle motsvara att köra windows XP på en 5mhz dator :) Detta vet jag då jag själv scriptat ett forum själv, och proggade in bild-resize script i forumet. Fick ta bort det efter ett tag för hela sidan och forumet blev helt segt. Det man kan göra är att ha en dator på sidan av som resizar bilder, men kanske lite onödigt.

Bättre om folk lär sig lägga upp bilder med bra upplösning på en gång ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Autoresize kräver massor cpukraft och det skulle göra att hela SG, då någon laddar upp en bild, skulle motsvara att köra windows XP på en 5mhz dator :) Detta vet jag då jag själv scriptat ett forum själv, och proggade in bild-resize script i forumet. Fick ta bort det efter ett tag för hela sidan och forumet blev helt segt. Det man kan göra är att ha en dator på sidan av som resizar bilder, men kanske lite onödigt.

Bättre om folk lär sig lägga upp bilder med bra upplösning på en gång ;)

precis vad jag tänkte skriva!

men att "förminska" en bild själv är inte så svårt. funkar bra med paint.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om resize är så tungt tycker jag givetvis inte att vi skall ha det. Finns inget värre en ett segt forum.

Tycker dock det är synd om det inte går då det även om det är lätt i teorin, är jobbigt i praktiken att ladda upp en bild. I dagsläget kanske jag vet att jag har en bild som skulle kunna illustrera ett inlägg på ett bra sätt, men om jag måste dra igång redigeringsprogram och köra ofta två pass för att få rätt dimension och storlek så drar man sig för det om det inte är "viktigt".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...