Gå till innehåll

Saknar ni något på saltvattensguiden


wrang

Rekommenderade inlägg

Alltså, jag tror ni har missat hela poängen med auto-resize.

Det är vid uppladdning av en bild jag menade, inte när man läser trådarna. Blocket har ju t.ex en liknande funktion.

det var precis det jag menade, ingen poäng missad! ;) sen går det inte att jämföra blocket med svg då det skiljer ett par nollor på priset på hårdvara...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Knappen "Nya inlägg" hade förr en DropDown box för att fylla i timmar eller dagar !!

Kan du inte lägga tillbaka den funktionen ?

instämmer.. den funktionen har man saknat lite då och då.

har nu laggt in detta men det funkar ej som det skall. Jobbar vidare för att hitta felet. Meningen då man klickar på tex senaste 15 minutrarna att det är bara de som skall visas

post-736-14468913269937_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det var precis det jag menade, ingen poäng missad! ;) sen går det inte att jämföra blocket med svg då det skiljer ett par nollor på priset på hårdvara...

Det låter på dig som att det laddas upp bilder till trådar i parti & minut.

Läser du Remnes inlägg så är det inte alls "uppladdnings-resize" vi pratar om, eller? Så tolkar jag det.

Allvarligt, resize på en eller flera bilder kan knappast ta speciellt mycket CPU-kraft, såvida inte Wrangs webhotell tar betalt per cpu-tid?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter på dig som att det laddas upp bilder till trådar i parti & minut.

Läser du Remnes inlägg så är det inte alls "uppladdnings-resize" vi pratar om, eller? Så tolkar jag det.

Allvarligt, resize på en eller flera bilder kan knappast ta speciellt mycket CPU-kraft, såvida inte Wrangs webhotell tar betalt per cpu-tid?

Jo det var precis uppladdnings-resize jag menade :-) . När man gör script som resizar bilder så drar cpu'n 100%, och då kommer saker som Sql databasen bli lidande.. Säg tex att en användare laddar upp 5-6 bilder, detta kommer ta XX sekundrar minst, och under den tiden kommer resten av forumet lagga upp sig ganska bra. nu vet jag ju inte hur ofta folk laddar upp bilder på forumets server direkt, så det kanske funkar halvbra ändå.

Wrang kanske kan bygga in resize-script och testköra ett par dagar? funkar det bra ändå så skulle det ju vara kanon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter på dig som att det laddas upp bilder till trådar i parti & minut.

Läser du Remnes inlägg så är det inte alls "uppladdnings-resize" vi pratar om, eller? Så tolkar jag det.

Allvarligt, resize på en eller flera bilder kan knappast ta speciellt mycket CPU-kraft, såvida inte Wrangs webhotell tar betalt per cpu-tid?

har du glasögonen på? ;)

det tar lite hårdvara precis som remne säger...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har nu laggt in detta men det funkar ej som det skall. Jobbar vidare för att hitta felet. Meningen då man klickar på tex senaste 15 minutrarna att det är bara de som skall visas
blir kanon det!

SÅ där då är det fixat och funkar :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en bild på mig själv fram tills ganska nyss. Men folk började vända sig om på stan för att kasta sten efter mig så det blev lite jobbigt med den.

jaken.gif

Och då är det bättre att de kastar sten på din häftoga farmor? Skämms på dig!;) Fast i sakt håller jag med dig att signaturerna inte bör vara hur långa som helst även om min är längre än ditt förslag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En tanke jag haft som väl inte rör sidan ur ett tekniskt perspektiv, är om det inte vore en bra idé att trycka upp lite färgplanscher med reklam/info om sidan som du kan skicka ut till annonsörer/saltaffärer som de kan sätta upp i sina lokaler/butiker. Detta skulle kanske locka hit fler saltisar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det var precis uppladdnings-resize jag menade :-) . När man gör script som resizar bilder så drar cpu'n 100%, och då kommer saker som Sql databasen bli lidande.. Säg tex att en användare laddar upp 5-6 bilder, detta kommer ta XX sekundrar minst, och under den tiden kommer resten av forumet lagga upp sig ganska bra. nu vet jag ju inte hur ofta folk laddar upp bilder på forumets server direkt, så det kanske funkar halvbra ändå.

Eeeh. Alltså bilderna resizas inte förrän bilden är uppladdad klart, vilket innebär att oavsett om du sitter med 12/9 VDSL eller med 56K-modem så kommer "resize" momentet att ta lika lång tid.

Säg att du som användare laddar upp 5 bilder till din tråd. Vardera bild är tagen med relativt måttliga 2MP (1600x1200), ett mått som dom flesta äldre kameror brukar vara bestyckade med. Att köra en resize på en sån bild i mspaint, som borde anses som den minst optimerade bildbehandlaren hittills, går på under en sekund. Att någon sekund hit eller dit skulle spela någon roll ser jag inte, då det är knappast frekvent användande av bildpostningar över dygnet - vi är inte lika stora som Zoopet eller andra större forum/portaler.

Nu går väl (förhoppningsvis!) inte SVG på en Windowsplattform, så i det här fallet är det någon Linux-variant och utbudet av freeware bildmanipulerare lär finnas i drivor. Det är egentligen bara fråga om rätt scripting, PHP eller csh/bash/sh/whatever.

Vad gäller prestandasmäll mot SQL-databasen tvivlar jag rätt starkt på. Linux (eller UNIX i ren allmänhet) bygger helt och hållet på rättvis timesharing, det är liksom hela idén med multiuser system som UNIX (dom flesta valörer), OpenVMS och andra. Vill två processer prata med full fräs samtidigt, ser ju kärnan till att (så rätt det bara går) fördela processortiden mellan dessa två. Att load average kan gå upp är en indikator på hur många processer som vill ha 100% processortid och är inte direkt jämförbart hur "segt" det går. På det här sättet kan flera processer husera i samma maskin och kräva sin tid, utan att för den delen behöva låta andra processer vänta i kö, alla får sin tidslucka.

Skapar detta ändå problem med tidsluckor, se till att "resize-programmet" får högre nice-värde så kan kärnan lättare nedprioritera tidsluckorna för den processen.

Får SVG kärvt med I/O-problem, ja då är detta det enda sättet.

Låt oss säga att webhotellet är någorlunda stort. Jag kan tänka mig att dom kör sina maskiner på Xeon-bestyckade maskiner, vilket är jämförbart med vad man hemma har av årets hemdatormodell, fast med lite annorlunda (förbättrade) hårdvaruegenskaper. (Större synkron cache framförallt) En sån maskin är väldigt snabb och du kan med lätthet köra flertalet webbsajter på en sådan utan att det blir speciellt lidande.

En stor organisation som sådan kör också med fördel en central SQL-miljö på t.ex MySQL (Oracle är inte pris/prestanda "bäst" för webbhotell) och har därmed alldeles säkert flertalet databasinstanser. I det fallet lär SQL-databasen gå på en egen maskin och är helt befriad från vad som lastas på webbservern.

Jag är inte ute efter att stoltsera med höjd fana över att jag jobbar på en IT-avdelning med mestadels hårdvaru- (server och storage) och UNIX-inriktning och en del Oracle, men jag vill poängtera att jag inte säger detta som att det är helt och hållet taget ur luften. Jag säger bara att det låter inte som ett problem i mina öron.

Jag tycker ditt förslag var bra; vi provar så får vi se om det är genomförbart!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, nog om resize.. den här tråden börjar slå in på ett tekniskt sidospår som inte är relevant. jag borde kanske aldrig öppnat truten från första början då jag har en väldigt begränsad erfarenhet av detta, har mest kört windowsbaserade hemmaservrar med ganska sniken hårdvara.

Håller med föregående talare; testa och se om det funkar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Av min egna personliga erfarenhet gällande auto-resize då man uploadar bilder är att det tar CPUkräm, men om funktionen/objektet eller det som nu skalar ned bilderna är rätt skrivet och servern är rätt konfigurerad så ska det inte märkas på den övriga verksamheten :)

Vi provar och ser. Skulle kraftigt underlätta uppladdningen av bilder på forumet iaf! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Adddo om det där med planscherna, kanske något för oss SVG-medlemmar att köpa loss och ha hemma?

Det finns ju gott om proffs-fotografer med fina kar och även Photoshop-talanger här på forumet också, så bildunderlag lär det finnas gott om!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom på en liten detalj till, när man går in på artregister så borde det finnas en meny med snabblänkar till de olika grupperna, just nu får man scrolla genom hela listan för att komma rätt.

Artregistret är något som jag alltid kollar innan jag köper något! jag blir väldigt göad för alla utökningar som görs där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...