Ahab Postat 29 oktober 2006 Dela Postat 29 oktober 2006 Pga höga nitratvärden har jag köpt ett begagnat Deltec nitratfilter NF 509. Hittade den här bruksanvisningen till filtret och har några frågor. 1:Svavelkulorna jag fick med var "tvättade". Är det något som funkar att använda?2:Mitt kar är 300 liter, ska jag ändå fylla filtret helt? Är till för akvarium upp till 900 liter.3:Pumpen jag fick med var en MJ1000. Tycker det verkar orimligt att detta är orginalpumpen om filtret ska matas med 1 droppe/sekund. Detta skulle enligt säljaren ställas in med en gardena kran av den typ som finns på skummarslangarna från deltec. Någon som har en annan pump att rekommendera eller sälja. 4:Det står även att vattnet ut från filtret inte skall ledas direkt till akvariet. Varför inte?Om någon har andra tips att komma med är jag mycket tacksam. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ahab Postat 29 oktober 2006 Författare Dela Postat 29 oktober 2006 Inser precis att jag köpt Deltecs fosfatfilter Deltec FR 509 och inte nitrat filtret NF 509. Hur illa är det? Skulle fosfatfiltret gå att använda som ett nitratfilter? Ser inte riktigt att man skulle kunna ordna det där dropparangemanget i fosfatfiltret. Deltec FR 509 Den jag köpt Deltec NF 509 Det jag TRODDE jag köpteRiktigt störigt då jag gav 1000 kr för det i tron att det var nitratfiltret och det var ca halva nypriset. När nypriset på det jag köpt ligger omkring 1250:-. Deltecs nitratfilter är ju å andra sidan förvillande likt mitt Aqualight fosfatfilter sånär som på den lilla dosan på inloppet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ahab Postat 29 oktober 2006 Författare Dela Postat 29 oktober 2006 Ok, kanske har misstagit mig. Hittade den här bilden på simontorps hemsida. Men jag saknar helt klart den inringade saken. Någon som kan säga vad det är och var man skulle kunna få fatt på en ny sådan.Ingen som har svar på någon av mina andra frågor ovan? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
oveb Postat 29 oktober 2006 Dela Postat 29 oktober 2006 Jag tror det är hopplöst att använda som droppfilter... tyvärr...Att vattnet inte skall ledas tebaks direkt in i filtret stod ju i manualen, det kan hålla väldigt låga ph-värden och behöver gå igenom kalk.Kör det som fosfatfilter så har du ju iallafall ett schysst sånt ! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ahab Postat 29 oktober 2006 Författare Dela Postat 29 oktober 2006 Kanske var lite oklar. Den sista bilden visar ett NF 509, det verkar finnas 2 modeller av den kanske en äldre och en nyare, som endast verkar skilja sig från FR 509 genom den saken jag ringade in. Ingen som vet vad det är och om den sitter på tillförseln eller utloppet? Dvs, ska vattnet rinna ner genom svavelkulorna eller upp genom dom? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 29 oktober 2006 Dela Postat 29 oktober 2006 Jag har inte filtret själv men misstänker det kan vara en droppräknare. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ahab Postat 29 oktober 2006 Författare Dela Postat 29 oktober 2006 Jag har inte filtret själv men misstänker det kan vara en droppräknare.Ok tack. Det verkar ju rimligt. Var får man fatt på en sådan? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Christer T Postat 29 oktober 2006 Dela Postat 29 oktober 2006 Ok tack. Det verkar ju rimligt. Var får man fatt på en sådan?Det är ett förfilter. som bensinfiltret på en bil eller moped. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ahab Postat 29 oktober 2006 Författare Dela Postat 29 oktober 2006 Det är ett förfilter. som bensinfiltret på en bil eller moped.Ok, var får man tag på ett sådant då?Ingen som har något förslag på ett bra hjälpmedel för att reglera genomströmningen till en droppe /sekund? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Christer T Postat 29 oktober 2006 Dela Postat 29 oktober 2006 Vet inte riktigt var man kan köpa förfiltret men det bör ju finnas hos Simontorp eftersom dom säljer Deltec. Vilken zoobutik som helst bör ju kunna ta hem ett därifrån. Som alternativ skulle man ju kunna trä på lite blå filtermatta på slangen vattnet pumpas upp i eller på den pump man använder.En "Gardenakran" måste finnas på varje "Gardencenter" värt namnet. Den behövs om du använder en vanlig cirkulationspump. Jag är övertygad om att bäst i längden är att använda en doseringspump. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ahab Postat 29 oktober 2006 Författare Dela Postat 29 oktober 2006 Tack igen!Har en annan fundering. Eftersom det står att nitratfiltret har en lång inkörningsperiod och till en början kan öka både nitrat och nitrit nivåerna så funderar jag på om jag skulle tappa ur 50 liter av mitt vatten från huvudkaret till mitt refugium som jag ännu inte startat och köra nitratfiltret här tills det sänkt nitratnivån till önskad nivå och därefter flytta över det till den vanliga sumpen. Någon som kan se något problem med detta? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
adddo Postat 29 oktober 2006 Dela Postat 29 oktober 2006 Tack igen!Har en annan fundering. Eftersom det står att nitratfiltret har en lång inkörningsperiod och till en början kan öka både nitrat och nitrit nivåerna så funderar jag på om jag skulle tappa ur 50 liter av mitt vatten från huvudkaret till mitt refugium som jag ännu inte startat och köra nitratfiltret här tills det sänkt nitratnivån till önskad nivå och därefter flytta över det till den vanliga sumpen. Någon som kan se något problem med detta? Låter som en lysande idé. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Christer T Postat 29 oktober 2006 Dela Postat 29 oktober 2006 Tack igen!Har en annan fundering. Eftersom det står att nitratfiltret har en lång inkörningsperiod och till en början kan öka både nitrat och nitrit nivåerna så funderar jag på om jag skulle tappa ur 50 liter av mitt vatten från huvudkaret till mitt refugium som jag ännu inte startat och köra nitratfiltret här tills det sänkt nitratnivån till önskad nivå och därefter flytta över det till den vanliga sumpen. Någon som kan se något problem med detta? Du måste ha mätbara nitrathalter i vattnet du filtrerar för att få igång filtret. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ahab Postat 29 oktober 2006 Författare Dela Postat 29 oktober 2006 Du måste ha mätbara nitrathalter i vattnet du filtrerar för att få igång filtret.Ja och det har jag i huvudkaret från vilket jag tar mitt "startvatten".Inga andra problem? Hur länge kan exempelvis nitratfiltret vara utan cirkulation innan det kraschar? Skulle den korta flytten av pumpen mellan refugium och sump kunna innebära ett problem? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 29 oktober 2006 Dela Postat 29 oktober 2006 NejMVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Perk Postat 7 maj 2007 Dela Postat 7 maj 2007 Är det nån som vet var man kan få tag i ett sånt förfilter som visas på bilden i inlägg 3? Försökte hitta på simontorp hemsida utan resultat. Har även kollat på bränslefilter på mackar och biltema men dessa har en metallring inuti. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Christer T Postat 7 maj 2007 Dela Postat 7 maj 2007 Är det nån som vet var man kan få tag i ett sånt förfilter som visas på bilden i inlägg 3? Försökte hitta på simontorp hemsida utan resultat. Har även kollat på bränslefilter på mackar och biltema men dessa har en metallring inuti.Simontorps artikelnr är 55269 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Perk Postat 8 maj 2007 Dela Postat 8 maj 2007 tackar! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ragman Postat 26 augusti 2010 Dela Postat 26 augusti 2010 ställer frågan i denna trådvilket flöde ska man ha på pumpen till nf509. hittar inte det någonstans. tycker inte man borde behöva ha så stor pump då den bara ska droppa.kör nu med en 500 liters pump. men vill bygga ihop det med kylarpumpen på nåt sätt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Genne Postat 12 oktober 2010 Dela Postat 12 oktober 2010 Förfilteret: Skulle inte vara förvånad om det är samma filter som du köper på biltema dom används till en massa olika saker, kolla bara vad dom är tillverkade av. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MattiasN Postat 16 mars 2011 Dela Postat 16 mars 2011 Hur bra funkar svavelfilter för att få ner nitraten? Är det nån som kör med dessa eller är det bara biopellets för hela slanten numera? Några risker med svavelfilter? Man får väl ut en midnre mängd svavel i karet, hur påverkar det?Jag är lite fundersam till biopellets, verkar vara en del som får problem.... Kanske svavelfilter kan vara en bra lösning i kombination med vanlig fosfatremover? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MattiasN Postat 26 mars 2011 Dela Postat 26 mars 2011 hm, inte många som kör svavelfilter längre verkar det som..... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.