Gå till innehåll

Bruksanvisning till Deltec NF 509


Ahab

Rekommenderade inlägg

Pga höga nitratvärden har jag köpt ett begagnat Deltec nitratfilter NF 509. Hittade den här bruksanvisningen till filtret och har några frågor.

1:Svavelkulorna jag fick med var "tvättade". Är det något som funkar att använda?

2:Mitt kar är 300 liter, ska jag ändå fylla filtret helt? Är till för akvarium upp till 900 liter.

3:Pumpen jag fick med var en MJ1000. Tycker det verkar orimligt att detta är orginalpumpen om filtret ska matas med 1 droppe/sekund. Detta skulle enligt säljaren ställas in med en gardena kran av den typ som finns på skummarslangarna från deltec. Någon som har en annan pump att rekommendera eller sälja.

4:Det står även att vattnet ut från filtret inte skall ledas direkt till akvariet. Varför inte?

Om någon har andra tips att komma med är jag mycket tacksam.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inser precis att jag köpt Deltecs fosfatfilter Deltec FR 509 och inte nitrat filtret NF 509. Hur illa är det? Skulle fosfatfiltret gå att använda som ett nitratfilter? Ser inte riktigt att man skulle kunna ordna det där dropparangemanget i fosfatfiltret.

x1213200422165.jpg Deltec FR 509 Den jag köpt

D_sulphur.jpg&usg Deltec NF 509 Det jag TRODDE jag köpte

Riktigt störigt då jag gav 1000 kr för det i tron att det var nitratfiltret och det var ca halva nypriset. När nypriset på det jag köpt ligger omkring 1250:-. Deltecs nitratfilter är ju å andra sidan förvillande likt mitt Aqualight fosfatfilter sånär som på den lilla dosan på inloppet.

phosphatfilterset2.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, kanske har misstagit mig. Hittade den här bilden på simontorps hemsida. Men jag saknar helt klart den inringade saken. Någon som kan säga vad det är och var man skulle kunna få fatt på en ny sådan.

Ingen som har svar på någon av mina andra frågor ovan?

post-1814-14468913272107_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det är hopplöst att använda som droppfilter... tyvärr...

Att vattnet inte skall ledas tebaks direkt in i filtret stod ju i manualen, det kan hålla väldigt låga ph-värden och behöver gå igenom kalk.

Kör det som fosfatfilter så har du ju iallafall ett schysst sånt !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske var lite oklar. Den sista bilden visar ett NF 509, det verkar finnas 2 modeller av den kanske en äldre och en nyare, som endast verkar skilja sig från FR 509 genom den saken jag ringade in. Ingen som vet vad det är och om den sitter på tillförseln eller utloppet? Dvs, ska vattnet rinna ner genom svavelkulorna eller upp genom dom?

attachment.php?attachmentid=9692&d=1162152455

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte riktigt var man kan köpa förfiltret men det bör ju finnas hos Simontorp eftersom dom säljer Deltec. Vilken zoobutik som helst bör ju kunna ta hem ett därifrån. Som alternativ skulle man ju kunna trä på lite blå filtermatta på slangen vattnet pumpas upp i eller på den pump man använder.

En "Gardenakran" måste finnas på varje "Gardencenter" värt namnet. Den behövs om du använder en vanlig cirkulationspump. Jag är övertygad om att bäst i längden är att använda en doseringspump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack igen!

Har en annan fundering. Eftersom det står att nitratfiltret har en lång inkörningsperiod och till en början kan öka både nitrat och nitrit nivåerna så funderar jag på om jag skulle tappa ur 50 liter av mitt vatten från huvudkaret till mitt refugium som jag ännu inte startat och köra nitratfiltret här tills det sänkt nitratnivån till önskad nivå och därefter flytta över det till den vanliga sumpen. Någon som kan se något problem med detta?

attachment.php?attachmentid=7134&d=1150483148

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack igen!

Har en annan fundering. Eftersom det står att nitratfiltret har en lång inkörningsperiod och till en början kan öka både nitrat och nitrit nivåerna så funderar jag på om jag skulle tappa ur 50 liter av mitt vatten från huvudkaret till mitt refugium som jag ännu inte startat och köra nitratfiltret här tills det sänkt nitratnivån till önskad nivå och därefter flytta över det till den vanliga sumpen. Någon som kan se något problem med detta?

attachment.php?attachmentid=7134&d=1150483148

Låter som en lysande idé.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack igen!

Har en annan fundering. Eftersom det står att nitratfiltret har en lång inkörningsperiod och till en början kan öka både nitrat och nitrit nivåerna så funderar jag på om jag skulle tappa ur 50 liter av mitt vatten från huvudkaret till mitt refugium som jag ännu inte startat och köra nitratfiltret här tills det sänkt nitratnivån till önskad nivå och därefter flytta över det till den vanliga sumpen. Någon som kan se något problem med detta?

Du måste ha mätbara nitrathalter i vattnet du filtrerar för att få igång filtret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste ha mätbara nitrathalter i vattnet du filtrerar för att få igång filtret.

Ja och det har jag i huvudkaret från vilket jag tar mitt "startvatten".

Inga andra problem? Hur länge kan exempelvis nitratfiltret vara utan cirkulation innan det kraschar? Skulle den korta flytten av pumpen mellan refugium och sump kunna innebära ett problem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Är det nån som vet var man kan få tag i ett sånt förfilter som visas på bilden i inlägg 3? Försökte hitta på simontorp hemsida utan resultat. Har även kollat på bränslefilter på mackar och biltema men dessa har en metallring inuti.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det nån som vet var man kan få tag i ett sånt förfilter som visas på bilden i inlägg 3? Försökte hitta på simontorp hemsida utan resultat. Har även kollat på bränslefilter på mackar och biltema men dessa har en metallring inuti.

Simontorps artikelnr är 55269

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...

ställer frågan i denna tråd

vilket flöde ska man ha på pumpen till nf509. hittar inte det någonstans. tycker inte man borde behöva ha så stor pump då den bara ska droppa.

kör nu med en 500 liters pump. men vill bygga ihop det med kylarpumpen på nåt sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 5 månader senare...

Hur bra funkar svavelfilter för att få ner nitraten?

Är det nån som kör med dessa eller är det bara biopellets för hela slanten numera? Några risker med svavelfilter? Man får väl ut en midnre mängd svavel i karet, hur påverkar det?

Jag är lite fundersam till biopellets, verkar vara en del som får problem.... Kanske svavelfilter kan vara en bra lösning i kombination med vanlig fosfatremover?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...