Gå till innehåll

ZeoVit = regenereringsteknik för Clinoptilolite?


Janne

Rekommenderade inlägg

  • Svar 83
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Vad jag skall göra när jag kommit ur tunneln...? Hehe.. ja du!

Fömodligen ingenting annat än att gå runt och vara nöjd över att jag (åtminstone tror att jag) förstår hur det funkar. Det är till stor del den förnöjsamheten som får mig att hålla på med den här hobbyn.

Ibland drömmer jag om att sätta upp ett "värsting-kar", ibland är jag trött på att sköta det jag har. Däremot är jag nästan alltid på tårna vad gäller att lära mig mer om nya metoder. Vem vet, kanske startar jag ett ZEOvit-kar en gång?

Som jag skrev förrut så är vi i hobbyn av olika anledningar. Min är nog att jag är nyfiken helt enkelt (förrutom att jag tycker det är barnsligt kul att åka och handla nya fiskar/koraller). Rengöra pumpar, putsa rutor och mäta med salifert-tester kan jag nog egentligen vara utan... ;o)

/Klas

Okay, min förhoppning var ju att du skulle starta ett ZEOvit-kar, det skulle vara roligt med lite fler användare här i Svedala.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efterapa processen på en alternativ väg, naturligtvis! Ungefär som LS/DSB/makroalger/denitrifikationsfilter/mfl. alla är metoder för närings export. Ibland kan man inte köra LS, ibland fungerar det inte med en DSB. Då är det bra att veta hur systemet egentligen fungerar. Dessutom är det värdefullt att veta varför ett system fungerar *bättre* än ett annat (inte nödvändigtvis samma sak).

Man kan ju odla bakterier i ett biofilter som man backspolar, tex. Hur mycket sämre fungerar detta än zeovitmetoden? Finns det andra material som kan fungera på liknande sätt som zeovit? Finns det premisser som zeovitmetoden inte fungerar under?

Men det finns ingen så genomtänkt metod och som hela tiden utvecklas, metoden innebär ju inte bara "odla bakterier i ett biofilter som man backspolar" utan det är ett helt koncept för att korallerna skall fungera i den näringsfattiga miljön. Det ställs högre krav på miljön och det blir mindre marginaler i en näringsfattig miljö.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en naturlig zeolit som efterbehandlats på något sätt i en fabrik. Men den levereras våt så det kanske bara är regenering i salt eller någon liknande process.

ZEOvit är tre olika sorter zeolit i olika fraktioner och den levereras torr.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okay, min förhoppning var ju att du skulle starta ett ZEOvit-kar, det skulle vara roligt med lite fler användare här i Svedala.

/Janne

Visst vore det kul att starta ett ZEOvit-system. Har dock under året satt upp ett helt annat (lite egenhändigt kombinerat) system som jag fann det kul att testa. Plats, tid m.m. finns inte för mer för tillfället.

Off topic:

Mitt nya system är tänkt som ett nischat system i samma kar. Följande zoner finns (L-format kar):

1. Kraftig cirkulation+mycket ljus (2x12000-streamers på 250 lit + 2x250W HQI)

2. Kraftig cirkulation+mörker (area ca 30x30cm med mörker på ovanstående 250-liters del)

3. Svag cirkulation + halvmycket ljus (ingen pump + 4x24WT5-rör på 150-liters del)

4. Svag cirkulation + mörker (15x15cm mörker)

5. Fiskfri revplatå med algtillväxt (som refugium 30x30, "locket" som mörklägger pkt 2)

pkt 1&2-delen har grovt "rubble" upphöjt 3 cm från botten.

pkt 3&4-delen har 5cm sand.

Hittills har jag misslyckats totalt, får inte karet att funka (se t.ex. tråd om låg Mg-halt). Osäker på varför, men tror att det beror på att jag använt dåligt salt. Håller just nu på att byta till annat och hoppas på att det skall funka.

Har tänkt att skapa en tråd om karet, men tills jag löst problemen är nog inspirationen lite låg...

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ZEOvit är tre olika sorter zeolit i olika fraktioner och den levereras torr.

/Janne

zeovits stenar är ju rejält stora,en del av dom,undrar om det har någon betydelse för bakterierna? sen lär väl en av sorterna i zeoviten innehålla järn,eller järnoxid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

zeovits stenar är ju rejält stora,en del av dom,undrar om det har någon betydelse för bakterierna? sen lär väl en av sorterna i zeoviten innehålla järn,eller järnoxid.

Utan att veta hur det igentligen är tänkt, så skulle jag kunna tänka mig att de små stenarna är gjorda för att skapa en miljö som är syrerik, medans de stora är för att skapa en syrefattig miljö.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utan att veta hur det igentligen är tänkt, så skulle jag kunna tänka mig att de små stenarna är gjorda för att skapa en miljö som är syrerik, medans de stora är för att skapa en syrefattig miljö.

/Janne

ja,det är en väldigt intressant teknik,dessutom är den ju rejält utprovad,till skillnad från andra kolkällemetoder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men det finns ingen så genomtänkt metod

Hur vet du det? Speciellt om du inte vet hur den fungerar? Tror du att iden med att odla X för att bli av med näringen i vattnet, därefter anväda X som mat till Y, är så himla genial och unik?

Själv tycker jag att det verkar vara en massa småplock med zeovitmetoden, och jag undrar vad som händer om man inte grejar med allt det där småplockandet. Dessutom undrar jag hur den fungerar i icke-typiska saltvattensbiotoper (tex fyragradigt kallvatten). Visst, det kan man testa. Men om resultatet blir ett haverande och du inte vet varför, så står du där med skägget i brevlådan. Är din åsikt om allt annat i saltvatten också att "om det funkar så bryr jag mig inte om varför"?

Vad hände med uppmaningen som alla nybörjare får:

- "Innan du startar ditt första saltvattenskar: Lär dig om hur de ekologiska systemen fungerar i naturen, och hur de skiljer sig ifrån akvariet. Tag reda på så mycket du kan. Ta reda på hur alltsammans hänger ihop och fungerar, så att du har en aning om varför ett system kan haverera och vad man kan göra för att motverka det. Fortsätt sedan på det viset."

Edit: Skit. Jag tror att jag har misstolkat Jannes svar ganska ordentligt. Egentligen borde jag ta bort det här meddelandet eller möjligen skriva om det, men folk har redan hunnit svara på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur vet du det? Speciellt om du inte vet hur den fungerar? Tror du att iden med att odla X för att bli av med näringen i vattnet, därefter anväda X som mat till Y, är så himla genial och unik?

Själv tycker jag att det verkar vara en massa småplock med zeovitmetoden, och jag undrar vad som händer om man inte grejar med allt det där småplockandet. Dessutom undrar jag hur den fungerar i icke-typiska saltvattensbiotoper (tex fyragradigt kallvatten). Visst, det kan man testa. Men om resultatet blir ett haverande och du inte vet varför, så står du där med skägget i brevlådan. Är din åsikt om allt annat i saltvatten också att "om det funkar så bryr jag mig inte om varför"?

Vad hände med uppmaningen som alla nybörjare får:

- "Innan du startar ditt första saltvattenskar: Lär dig om hur de ekologiska systemen fungerar i naturen, och hur de skiljer sig ifrån akvariet. Tag reda på så mycket du kan. Ta reda på hur alltsammans hänger ihop och fungerar, så att du har en aning om varför ett system kan haverera och vad man kan göra för att motverka det. Fortsätt sedan på det viset."

kan inte du ta reda på det åt oss!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur vet du det? Speciellt om du inte vet hur den fungerar? Tror du att iden med att odla X för att bli av med näringen i vattnet, därefter anväda X som mat till Y, är så himla genial och unik?

Själv tycker jag att det verkar vara en massa småplock med zeovitmetoden, och jag undrar vad som händer om man inte grejar med allt det där småplockandet. Dessutom undrar jag hur den fungerar i icke-typiska saltvattensbiotoper (tex fyragradigt kallvatten). Visst, det kan man testa. Men om resultatet blir ett haverande och du inte vet varför, så står du där med skägget i brevlådan. Är din åsikt om allt annat i saltvatten också att "om det funkar så bryr jag mig inte om varför"?

Vad hände med uppmaningen som alla nybörjare får:

- "Innan du startar ditt första saltvattenskar: Lär dig om hur de ekologiska systemen fungerar i naturen, och hur de skiljer sig ifrån akvariet. Tag reda på så mycket du kan. Ta reda på hur alltsammans hänger ihop och fungerar, så att du har en aning om varför ett system kan haverera och vad man kan göra för att motverka det. Fortsätt sedan på det viset."

Nämn en metod som är så genomtänkt vad det gäller helheten och väldokumenterad som ZEOvitmetoden????

Jag tror nog att jag har ganska bra koll på ZEOvit, vad är det som stör dig mest angående mina kunskaper?

Men å andra sidan så behöver man inte vet hur en bil fungerar för att köra den, man behöver bara ha kunskapen hur man gör. Det är detsamma med ZEOvit-metoden, därför finns det en bra guide som går igenom hela konceptet.

Klart det är massa plock med ZEO, det är det med en formula 1 bil också, men det ger också prestanda därefter.

Det finns väl ingen på detta forum som rekomenderat en nybörjar att börja med ZEO, men det måste väl finns utrymme för dem som kommit över nybörjarnivån också.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med sista stycket, tycker du att jag ska lära mig mer om det ekologiska systemet eller ???????

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur vet du det? Speciellt om du inte vet hur den fungerar? Tror du att iden med att odla X för att bli av med näringen i vattnet, därefter anväda X som mat till Y, är så himla genial och unik?

Själv tycker jag att det verkar vara en massa småplock med zeovitmetoden, och jag undrar vad som händer om man inte grejar med allt det där småplockandet. Dessutom undrar jag hur den fungerar i icke-typiska saltvattensbiotoper (tex fyragradigt kallvatten). Visst, det kan man testa. Men om resultatet blir ett haverande och du inte vet varför, så står du där med skägget i brevlådan. Är din åsikt om allt annat i saltvatten också att "om det funkar så bryr jag mig inte om varför"?

Vad hände med uppmaningen som alla nybörjare får:

- "Innan du startar ditt första saltvattenskar: Lär dig om hur de ekologiska systemen fungerar i naturen, och hur de skiljer sig ifrån akvariet. Tag reda på så mycket du kan. Ta reda på hur alltsammans hänger ihop och fungerar, så att du har en aning om varför ett system kan haverera och vad man kan göra för att motverka det. Fortsätt sedan på det viset."

Jag lägger mig här igen för Zeovitmetoden är ju gjort för att få fram och behålla korallers naturliga färgsättning och har inget att göra med 4 gradigt kallvatten som du kallar det, Jag tänker då på en västkustbiotop med helt andra krav och ett näringsrikare vatten, klart att inte zeovitmetoden är tänkt för en sådan det säger väl sig självt! Sen förstår jag inte din aggresiva framtoning angående detta för det är ju inget obligatoriskt för att hålla sps'er utan ett steg ytterligare för de som vill lära sig mer och utvecklas inom sitt gebit och i detta fall SPS koraller. Jag själv kör inte denna metod men en liten egen variant på den och visst zeovitmetoden är mycket baby care men det får väl den personen väga in som är sugen på att börja, jag själv är en bit på väg och det är inte omöjligt att jag löper hela linan ut vad det lider för ribban höjs hela tiden och jag vill hålla färggranna sps'er tillsammans med färgranna LPS'er och naturligtvis fiskar och övriga intressanta djur. Kör hårt Janne!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nämn en metod som är så genomtänkt vad det gäller helheten och väldokumenterad som ZEOvitmetoden????

Tja. I Härnösand så finns det en gubbe som odlar öring i ett par innomhusdammar. Sedan får vattnet rinna över i en jordbädd där han odlar tomater, och så renas vattnet på det viset. Sedan äter han hemmaodlad öring och tomater. Ännu smartare vore det om han hade odlat kackerlackor på tomatblasten för att sedan mata öringen med dem (om nu öring gillar kackerlackor är en annan fråga), men vad jag förstår så är han inte intresserad av att odla kackerlackor.

Fast du kanske menar genomtänkta metoder för att odla stenkoraller i saltvatten? Jag tycker att det är lika genomtänkt att odla fytoplankton och zooplankton, men jag förnekar egentligen inte att ZEOvitmetoden är en vettig idé. Däremot vill jag veta *hur* den fungerar.

Jag tror nog att jag har ganska bra koll på ZEOvit, vad är det som stör dig mest angående mina kunskaper?
Du frågade vad man skulle ha för nytta av att förstå *hur* zeovitmetoden fungerar, när man redan visste *att* den fungerade. Jag svarade att man kunde använda den kunskapen till att göra liknande metoder med andra metoder. Du svarade ungefär att "ZEOvitmetoden var redan perfekt, det fanns ingen anledning att göra något liknande".

Okej: ZEOvitmetoden är inte perfekt för mig. Faktum är att ZEOvitmetoden inte ens är testad (vad jag vet) i de akvariesystem som är intressanta för mig. Märk dock att odling av fina koraller är intressant för mig, och ett effektivt system att omvandla oorganiskt kväve till fina koraller är intressant för mig. ZEOvitmetoden är ett sådant system, men det passar av diverse anledningar inte för mig eller mina akvarier. Därför är det av intresse för mig att förstå *hur* och *varför* ZEOvitmetoden fungerar, så att jag om möjligt kan efterlikna den metoden med metoder som passar mig och mina akvarier.

Det är allt. Sammanfattning:

Jag: Är ointresserad av att köra ZEOvitmetoden i mina akvarier, men vill veta hur ZEOvitmetoden fungerar i detalj.

Du: Är ointresserad av hur ZEOvitmetoden fungera i detalj, men vill köra (kör) ZEOvitmetoden i dina akvarier.

Om jag blir "störd" av någonting så är det åsikten att det inte finns någon nytta av att veta hur ZEOvitmetoden fungerar i detalj, för det tar företaget som producerar ZEOvit hand om åt oss.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med sista stycket, tycker du att jag ska lära mig mer om det ekologiska systemet eller ???????
Nej. Ignorera det stycket. Det är "utfyllnad". Det lät bra när jag skrev det, men fyller ingen funktion.

Edit: Se kommentar i föregående meddelande som jag skrev. Jag läste om tråden och insåg att jag antagligen har tolkat dig uppåt väggarna fel. Du är inte emot att förstå hur saker fungerar (eller hur)? Du tycker bara att det inte behövs för att lyckas med zeovitmetoden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen förstår jag inte din aggresiva framtoning angående detta för det är ju inget obligatoriskt för att hålla sps'er utan ett steg ytterligare för de som vill lära sig mer och utvecklas inom sitt gebit och i detta fall SPS koraller.

Hmm... när jag läser igenom mina inlägg låter de faktiskt aggresiva...

Allt jag ville uttrycka var egentligen att "jag kunde se en poäng med att förstå detaljerna i hur ZEOvitmetoden fungerar".

Det är bara det att jag faktiskt är intresserad av ZEOvitmetoden. Den är intressant, men jag kan inte köra den. Åtminstone inte på samma premisser som Janne.

Jag lägger mig här igen för Zeovitmetoden är ju gjort för att få fram och behålla korallers naturliga färgsättning
Det där tycker jag låter som en intressant förklaring till en del saker...

Jag i en annan tråd ifrågasatt poängen med att ympa ZEOvitem med nya bakterier, eftersom Janne ganska hårdnackat har hävdat att man ympar ZEOviten med nya bakterier därför att man vill få en "välfungerande" näringstransport av kväve ifrån vattnet till bakterierna. Men jag har även nämnt ett undantag, en möjlig situation där jag kan se en anledning, kanske till och med ett behov av att ympa ZEOviten med nya bakterier: Nämligen att det kan finnas en poäng med att ympa om man är ute efter någon speciell egenskap hos bakterierna som inte har med nedbrytningseffektivitet eller tillväxthastighet att göra. Det jag närmast kan tänka mig är om man vill hålla en kultur med "extra näringsrika bakterier", därför att om bakterierna är "extra näringsrika" (på bekostnad av hur effektiva nedbrytare de är), så skulle de "extra näringsrika bakterierna" sakta slås ut av de bakterier som är "mer effektiva nedbrytare".

Frågan är bara hur mycket extra "nyttighet" man får för den extra skötseln (ympningen). Det är en fråga som jag skulle vilja få besvarad av flera skäl. Bland annat av nyfikenhet, men också därför att det säger någonting om hur lätt/svårt det vore att göra någonting som liknar ZEOvitmetoden på alternativa vägar.

Jag själv kör inte denna metod men en liten egen variant på den och visst zeovitmetoden är mycket baby care men det får väl den personen väga in som är sugen på att börja
Hur ser din "egen variant av ZEOlitmetoden ut"? Har du någon uppfattning om hur mycket mer eller mindre effektiv den är gentemot den officiella ZEOvitmetoden?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rebecka alias TINTOMARA - jag har själv nyligen skaffat mej möjligheterna att använda mej av metoden du dömmer ut igenom x och y utan enligt dej själv inte veta hur den fungerar. Jag förstår inte hur du kan på de sätt du driver frågan tro att någon vill ta sej tiden att förklara nåt för dej. Kanske ska du vända dej till Thomas Pohl med dina tvivlande frågor i en vänligare ton och med mindre jämförelser om tomater lax och kackerlackor för att bli upplyst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rebecka alias TINTOMARA - jag har själv nyligen skaffat mej möjligheterna att använda mej av metoden du dömmer ut igenom x och y utan enligt dej själv inte veta hur den fungerar.

Jag dömer faktiskt inte ut den. Det enda jag vänder mig emot är åsikten att det inte är viktigt att veta hur den fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej. Snälla, sluta kommentera vad jag skrev nu. Jag har misstolkat Jannes svar. När jag läser om tråden kan jag inte förstå hur jag kunde uppfatta hans inlägg som provocerande.

Janne, jag hoppas att du ursäktar mig för detta, jag har lite svårt för att tolka personer när jag inte kan se deras ansikten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte igentligen vad vi sysslar med? Jag har för vana att direkt kontrollera uppgifter som ges och där är ofta Google ett utmärkt val. Jag googlade på SIR 600 och fick upp den produktbeskrivning som finns med som PDF. Under order of selectivity står det Cs>>K>NH4>>Na>>Ca>Mg, det vill säga selektiviteten för K (kalium) är högre än för NH4. Av grafen som finns läser jag ut att bindningen för NH4 i stort sett är noll om procenten ammonium är mindre än 3-4 % av kaliumhalten. Jag tror att Janne har svaret här vart kaliumet tar vägen i ett zeolitsystem. Förutsatt att jag läst grafen rätt - Claes A vill du kolla min tolkning. KCl är också medtagen som regenereringsmetod och man säger att NaCl bara delvis tar bort NH4. Nu vet vi iofs inte om Zeovitsystemet innehåller SIR-600 och lär väl aldrig få veta det heller men om det nu skulle vara fallet så ärjag fortfarande inte imponerad. Återstår dessutom punkt 2 - att nitrifierarna skulle (mot all vetenskaplig litterartur) ha förmågan att plocka ammonium som är fastlåst - all litteratur jag sett hänvisar till att de behöver ammonium löst i vattenfasen.

MVH Lasse

spec-sir600.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu halkar jag in i slutet utan ha läst hela tråden, så jag kanske missar nåt - men on jag förstått rätt så tas ammoniumet upp i jonbytarfunktionen och "byts" mot natrium och kalium.

sedan oxideras det tydligen och där kommer den här närings-biten för nitrifikations/denitrifikationsbakterierna, den processen sker då på mineralens yta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte igentligen vad vi sysslar med? Jag har för vana att direkt kontrollera uppgifter som ges och där är ofta Google ett utmärkt val. Jag googlade på SIR 600 och fick upp den produktbeskrivning som finns med som PDF. Under order of selectivity står det Cs>>K>NH4>>Na>>Ca>Mg, det vill säga selektiviteten för K (kalium) är högre än för NH4. Av grafen som finns läser jag ut att bindningen för NH4 i stort sett är noll om procenten ammonium är mindre än 3-4 % av kaliumhalten. Jag tror att Janne har svaret här vart kaliumet tar vägen i ett zeolitsystem. Förutsatt att jag läst grafen rätt - Claes A vill du kolla min tolkning. KCl är också medtagen som regenereringsmetod och man säger att NaCl bara delvis tar bort NH4. Nu vet vi iofs inte om Zeovitsystemet innehåller SIR-600 och lär väl aldrig få veta det heller men om det nu skulle vara fallet så ärjag fortfarande inte imponerad. Återstår dessutom punkt 2 - att nitrifierarna skulle (mot all vetenskaplig litterartur) ha förmågan att plocka ammonium som är fastlåst - all litteratur jag sett hänvisar till att de behöver ammonium löst i vattenfasen.

MVH Lasse

Det har varit uppe tidigare i den här tråden.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Notera att SIR-600 är kaliumselektiv och därmed kan kalium konkurrera med ammonium vad gäller bindning till mediet. Dvs ammonium kommer konstant att bytas ut mot kalium och sedan snabbt återbindas igen. Detta gör att ammonium inte är konstant bundet utan kommer att finnas "tillfälligt" i lösning i omedelbar närhet av mediet och därmed vara tillgängligt för bakteriernas importmaskineri.

Det sista (av mig rödfärgat) tror jag inte på - har kaliumet tagit platsen så blir det kvar där pga högre affinitet. Möjligt kan växlingen ske när ammoniumkoncentrationen är mellan 3 - 4 % av kaliumkoncentrationen. Dvs om du har en ammoniumkonc på 0,3 ppm så måste du ha under 10 ppm av K för affiniteten skall bli högre för ammoniumet (om jag förstått grafen rätt). Normalt tror jag att man sträva mot en kalliumkonc på ca 300 ppm (var det inte så Janne) Det innebär ca 9 ppm ammonium för att det skall binda vid zeoliten av SIR 600 typ i normalt saltvatten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu halkar jag in i slutet utan ha läst hela tråden, så jag kanske missar nåt - men on jag förstått rätt så tas ammoniumet upp i jonbytarfunktionen och "byts" mot natrium och kalium.

sedan oxideras det tydligen och där kommer den här närings-biten för nitrifikations/denitrifikationsbakterierna, den processen sker då på mineralens yta.

Så hävdas det ja - för mig är den förklaringsmodellen osanolik - det är detta allt gäller.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag törs inte ge mej in i någon teoretisk batalj Lasse, men jag har personligen konstaterat att du åtminstone delvis har rätt - det är viktigt att det är "rätt" zeolit som används, eftersom det inte funkar med vilken som helst.

Såvitt jag vet är zeoliten i både Zeovit och Ultralith metoderna, naturliga zeoliter - dvs dom är inte dopade/preparerade

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...