Gå till innehåll

Bujib's 343L kar


Bujib

Rekommenderade inlägg

Tjenare!

Tänkte i den här tråden dokumentera mitt akvarie bygge! Innan jag börjar tänkte jag passa på att tackar för alla bra ideer jag fått av att beskåda alla andras otroliga byggen här på guiden!

Just nu har jag ett 200L kar igång med LS och några sniglar + 2 Lysmata Amboinensis. Det här kändes dock för litet och jag har nyligen sålt mitt 540 discus kar så nu finns det plats för ett nytt akvarium!

Akvariet är ett Ocean supreme på 343 liter, måtten 125X50x55. Till det här kommer jag ha en sump på 100L.

Tekniken kommer bestå av;

Skummare: Deltec AFP 600, som matas av en Eheim 1250

Cirkulation: 2 st tunze nano streamers (den som går att kontrollera) och till det här kommer jag att ha en multicontroller

Returpump från sumpen är en Eheim 1260

Belysning: ATI Sunpower 6x54 Watt T5 + några actinic rör

Jag kommer köra relativt lowtec, så kalkreaktor, fosfatfilter etc blir det inte.

Jag kommer köra mycket SPS:er men även några skivisar och kolonianemoner. I fiskväg har jag tänkt mig ett antal kirurger, typ en zebrasoma flavences, en Acanthurus leucosternon och en Paracanthurus hepatus. Några clowner kommer nog också + ett stim Chromis. Det här är inget slutgiltigt och kommer nog ganska säkert ändras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Istället för att starta en ny tråd i ljusavdelningen så kör jag i denna. Som jag tidigare skrev så ska jag köra en ATI sunpower t5 armatur med 6 st 54 wattare. Nu är frågan vad man ska använda för lysrör till detta för att få en bra effekt. Någon som har några bilder på ett akvarium med någon/några speciella lysrör?

Sen är frågan om man ska, till detta köpa några armaturer för actinic rör eller om man ska köra med 4st vanliga rör och 2st actinic i ATI armaturen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Okay tack stigigemla! Jag funderar lite på ATIs rör, men vi får se.

JMAONE; Helt ärligt har jag inte en aning :) Har använt det "nicket" en bra tag, kan inte minnas vart jag fick det ifrån.

Så en liten update! Fick hem akvariet för några veckor sedan och det är nu borrat. Idag tänkte jag silikona fast ytavrinningsboxen av tonat glas och sedan pilla lite med standpipen. Bilder på allt ska jag försöka lägga in ikväll (beroende på resultatet :D)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jahap, då har det hänt lite grejjer för dom som är intresserade!

Upptäckte för några dagar sedan att bänken som vi redan snickrat ihop var helt åt f*n.. allt var skevt och vint så det blev till att bygga en ny, förbättrat bänk. Är helt klart nöjd med resultatet. Nu står allt perfekt! (lod, våg)

Enjoy!

post-2584-14468913411146_thumb.jpg

post-2584-14468913411318_thumb.jpg

post-2584-14468913411559_thumb.jpg

post-2584-14468913411779_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar Simon!

:ler:

Jag har så smått börjat dra all pvc, och nu är frågan om det funkar att enbart använda gängtejp, istället för tangit? De flesta pvc delar sitter ganska bra utan vare sig tejp eller lim och vattentrycket som utövas på rör(fogarna) borde rimligen inte vara så stora, eller? Skulle vara ganska jobbigt om man dra all pvc med gängtejp och när man testar systemet så springer allt läck :snurrig:

Mvh Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enda fördelen med gängtejp som jag ser det är att man relativt lätt kan ta bort rördelarna utan att behöva kapa etc, för jag antar att har man limmat med tangit så sitter det ganska hårt. Så slipper man vänta på att det ska torka + lukt. Men som sagt om det är så att man inte kan vara säker med gäng tejp så blir det tangit, vill verkligen inte att det ska börja rinna lite i smyg, speciellt när man ska bort över jul :x

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att väcka liv i en väldigt död tråd!

Jag kommer dra min retur från sumpen i mitten av akvariet (på baksida), vilket gör att jag inte vet vilket håll jag ska rikta utblåset. Efter att ha kollat på några filmer av andra akvarier, märkte jag att många från US-and A, använder sig av roterande utblås. Detta skulle vara optimalt för mig! Jag har än så länge upptäckt en sida som säljer dessa "roterare" nämligen Sea Swirl http://www.sea-swirl.com/one.htm.

Finns det någon här på guiden som har något liknande eller sett någon annan site som säljer något i samma stil? Jag vill helst inte ha ett utblås som roterar både i x och y axeln utan enbart lodrät (x).

Sen så har jag även planerat min aquascaping och kommit fram till att jag behöver någon typ av cement för att bygga min rev konstruktion. Jag ska försöka efterlikna Carls 150G reef på www.reefvideos.com och han har använt något som kallas Thorite Cement. Någon som hört talas om det här? Kanske till och med använt det?

Vad finns det för andra likvärdiga cement typer som inte skadar vattenkvaliteten och är lättanväda?

Alla ideer är välkommna!

Mvh Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Draedon: Vad jag vet så är det helt vanligt glas, typ fönsterglas som jag bad att få tonat.

Viss är det roterande utblåset lockande :). Det ända jag inte förstår från den sidan är om det finns en imbyggd motor som driver vattnet + en motor som diver utblåset, eller om det enbart finns en motor som driver utblåset i de olika riktningarna och att det krävas en pump för att pumpa genom vattnet. Vad jag ser så står det att den har en maximal "flow rate". Frågan är om det betyder att den har en pump för att pumpa vattnet :snurrig:.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att väcka liv i en väldigt död tråd!

Jag kommer dra min retur från sumpen i mitten av akvariet (på baksida), vilket gör att jag inte vet vilket håll jag ska rikta utblåset. Efter att ha kollat på några filmer av andra akvarier, märkte jag att många från US-and A, använder sig av roterande utblås. Detta skulle vara optimalt för mig! Jag har än så länge upptäckt en sida som säljer dessa "roterare" nämligen Sea Swirl http://www.sea-swirl.com/one.htm.

Finns det någon här på guiden som har något liknande eller sett någon annan site som säljer något i samma stil? Jag vill helst inte ha ett utblås som roterar både i x och y axeln utan enbart lodrät (x).

Sen så har jag även planerat min aquascaping och kommit fram till att jag behöver någon typ av cement för att bygga min rev konstruktion. Jag ska försöka efterlikna Carls 150G reef på www.reefvideos.com och han har använt något som kallas Thorite Cement. Någon som hört talas om det här? Kanske till och med använt det?

Vad finns det för andra likvärdiga cement typer som inte skadar vattenkvaliteten och är lättanväda?

Har du sett http://www.oceansmotions.com och deras Revolutions?

rev360-sm.gif

vet ej hur den funkar men borde väll vara det du är ute efter

Ang din aquascaping så skulle det funka med reefbond se denna tråd

PU skum / AMA Reef Bond

Det ända jag inte förstår från den sidan är om det finns en imbyggd motor som driver vattnet + en motor som diver utblåset, eller om det enbart finns en motor som driver utblåset i de olika riktningarna och att det krävas en pump för att pumpa genom vattnet. Vad jag ser så står det att den har en maximal "flow rate". Frågan är om det betyder att den har en pump för att pumpa vattnet :snurrig:.

Nej du måste ha en pump som pumpar in vattnet i denna sea-swirl.

Vad de menar är att den bör ha som max flöde igenom den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle också vilja veta vart man kan hitta denna cement. =)

Eller något som man kan stabilisera upp reven något med. Jag kommer dra VPrör genom en del, men på andra ställen vill man hellre cemtera ihop stenarna.

Dock så blir det ju lite svårare sen att möblera om ifall allt är cementerat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...