Gå till innehåll

juwel rio 125


1275GT

Rekommenderade inlägg

hej

har haft sötvattens kar i många år. men har nu startat ett salt kar.

man blir ju så sugen när man går i butikerna å ser alla färgranna fiskar å koraller.

karet e ett juwel rio125.

back to nature bakgrund.

original filter borttaget och ersatt med maxijet 1000 med ytavrinning (fluval), skummare samt jäger doppvärmare (100w).

tillfälligt upphäng aquaconnect 4*24w t5 armatur.

ska bli en ny svart sarg som döljer armaturen.

15kg ls

2 clowner

1 six line wrasse

1 putsar räka

10 turbo sniglar

7 eremiter

några krabbor å lite annat i ls en.

karet har varit i gång cirka en månad nu ock verkar funka bra.

mycket trevligt forum det här :)

verkar finnas svar på nästan allt.

mvh

per nilsson

post-2803-14468913307068_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att din bakgrund kommer att smälta in fint när det börjat växa lite kalkalger på.

Kanske kan göra små hål i den och köra "pegging" med korallerna, alltså du limmar dit en liten plaststav (drinkpinne) eller nått under korallen, sen kan du bara trycka i den var du vill ha den sen...

Dom är bara avundsjuka på bakgrunden:skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att din bakgrund kommer att smälta in fint när det börjat växa lite kalkalger på.

Kanske kan göra små hål i den och köra "pegging" med korallerna, alltså du limmar dit en liten plaststav (drinkpinne) eller nått under korallen, sen kan du bara trycka i den var du vill ha den sen...

Dom är bara avundsjuka på bakgrunden:skrattar:

hehe, tänkte samma sak! sätta några flakväxande vore tufft i någon skreva eller som du skrev på en stav, bli nog fint överhäng på dom. fina skivisar borde annars kunna fästa oxå?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo jag vet om att det ser lite sötvatten ut. det har varit sötvatten i innan.

det där med peggingen eller som ja läste i lite andra trådar limma, låter som en bra ide.

hade nog blivit snyggt med lite koraller på bakgrunden.

vart får man tag på fraggar?

mitt kar e ju litet (kanske nano?). dom flesta korallerna i butikerna e ju så stora så dom skulle ju ta halva karet.

skickar med en bild där man ser bakom bagrunden.

post-2803-14468913313098_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det sämsta med back to nature är ju att de stjäl en massa utrymme.

Nja, det sämsta med dom är att betraktaren bara tittar på bakgrunden och inte övriga saker !

"-Snygg bakgrund, ser nästan riktig ut" vill man ju inte gärna höra...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser fint ut! Välkommen till SG! Fast jag antar att du hängt här ett tag i kulisserna och spanat...

Helt rätt!

Fraggar är det säkert flera här som kan avvara. Ta kontakt med andra i ditt närområde via mail eller PM, så kommer du säkert att få fraggare o snacka med. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bakgrunden tar faktiskt minnimalt med utrymme. är tillverkad just för juwel karen. så den ligger platt längs baksidan förutom där original filtret ska sitta. som jag nu tagit bort till förmån för kraftigare pump samt skummaren.

appropå pump.

har tänkt å sätta dit en maxi jet till i karet. får nog bli på den vänstra kortsidan.

frågan e ska jag ta en 500 eller 1000?

har ju en 1000 som blåser mot vä kortsida. men det verkar vara lite klent enligt dom flesta här!

kunde inte riktigt släppa taget om sötvattnet. så jag köppte mig ett 27l nano kar å ha jämte dator skärmen;)

post-2803-14468913315168_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

ang belysning. jag har 4*24w t5. 3st giesemann aquablue plus och 1st aquamedic ocean blue actinic. har haft giesemann pure actinic innan men vet inte riktigt om jag gillar det lila ljuset.

är det någon som vet vad dom mörk röda sakerna är på andra bilden uppifrån vä sida är. under rodactisen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

hej å god fortsättning.

liten uppdatering.

har nu byggt färdigt min nya sarg på akvariet.

då 2*18w t8 kändes lite klent uppdaterad jag ju med en ny ramp på 4*24w t5.

så jag har nu byggt en ny högre sarg på akvariet för att dölja armaturen, å få nått bra ställe å fästa den.

limmades i mdf och målades i epoxi färg.

post-2803-14468913490198_thumb.jpg

post-2803-14468913490334_thumb.jpg

post-2803-144689134905_thumb.jpg

post-2803-14468913490719_thumb.jpg

post-2803-14468913490938_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allright!! Det är ju jättefina bilder Per! bra jobbat!

Firefishen som du köpte e mycket skygga, de skaffar sig ett "darthole" som de, när de väl visar sig, dyker ner i så fort de blir skrämda. Har en egen och den är en av mina absoluta favoriter, bra val!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har två magnifica och likt många andra fiskar är de inte alls lika skygga nu som tidigare. Jag tror det beror på två orsaker.

1. Jag har ett djupare och högre akvarum nu. Vattenhöjden är ungefär 55 cm och djupet 85. Det gör att om jag rör mig häftigt dyker fiskarna ofta bara ned mot sina gömställen men stannar någon decimeter framför.

2. Jag har ändrat matningsschemat så att jag slumpvis under eftermiddagen slänger ned litet Formula one eller flingor. Detta är ingen betydande del av matningen men den har fått Chromishannarna att nästan sluta slåss om revir och jaga allt som rör sig i närheten. Alla andra fiskar har därigenom blivit mycket lugnare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

änn sålänge håller han sig framme. lättskrämd e han ju men har man bara lite lugna rörelser framför burken så e han ju nyfiken.

köppte en sten med skivanemoner också. fast den ligger i nanot. det e ju nästan nano 120 liter också:). men ja har ju ett ännu mindre, 27liter.

fick några kort på firefishen som går att använda iaf;)

post-2803-14468913507135_thumb.jpg

post-2803-14468913507293_thumb.jpg

post-2803-14468913507499_thumb.jpg

post-2803-14468913507624_thumb.jpg

post-2803-14468913507771_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...