Gå till innehåll

PVC/Tangit limmning?


MotorShip

Rekommenderade inlägg

Hej hej

Har hittat en bra länk till själva tillvägagångsättet(GPA). Det jag undrar över är hur in har gått tillväga med dessa små rör som används. I mitt fall skall jag ha 16mm retur från sumpen. Utsidan är väl ok, men inne i böjar och kranar blir det ju himla trångt.

Så hur har ni gjort? Har ni använt er av pensel så som de står på gpa´s manual, eller har ni ngt annat tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har tangit i tub, drog en sträng runt röret sedan tryckte jag in den i kopplingen/böjen och vred runt så limmet fördelades och torkade sedan av det överflödiga limmet så det blev som en v-fog runt kopplingen. orka sitta och dutta med tops och pensel :P

Okey.... har oxå funderat på om detta går. De verkar ju så himla viktigt att man skall stryka på limmet i rätt riktning, samt att man skall trycka in röret rakt och inte vrida runt.

Men som sagt man undrar ju hur viktigt det är. Det kanske är viktigare där det är ett högre tryck än vad man åstakommer i denna hobby. Vad vet jag....

Hur som helst. Det har med andra ord funkat för dig Draedon. Då borde det ju funka för en annan med, har oxå tangit på tub.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har tangit i tub, drog en sträng runt röret sedan tryckte jag in den i kopplingen/böjen och vred runt så limmet fördelades och torkade sedan av det överflödiga limmet så det blev som en v-fog runt kopplingen. orka sitta och dutta med tops och pensel :P

Så gjorde jag med, och det är starkt och tätt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det sätt jag efter ett antal kilometer rör av olika dimmensioner funnit vara bäst för 50 mm och neråt är att med tuben först dra en sträng kring toppen av röret (efter noggran t-spritvättning) och en sträng runt insidan av muffens top. Sedan trycks röret r a k t in (utan vridning) Detta sätt att limma har gett överlägset minst antal omlimmningar i alla lägen och tryck. Rör med större dimmension än 50 behandlas på GPA:s sätt.

MVA Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Daniel

Det är klart att det är troligvis bäst med cleanern - jag har dock inte fått några skillnader i praktiken vilket jag har använt, cleaner eller rödsprit. Då har jag limmat för användning upp til 4-5 kg:s tryck. I tunna rör är det svårt att få en jämn yta genom pensel eller trasa i muffen. Därför har jag använt strängen högst upp i muffen. När röret trycks in så fördelas limmet väldigt bra och man får ned det ända till nedre kanten i muffen. Nämnas bör att det är bra att fasa rörkanten och att man skall ha bra luftväxling annars tenderar resultatet bli ganska dåligt efter en halvtimma ungefär:ler: .

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det sätt jag efter ett antal kilometer rör av olika dimmensioner funnit vara bäst för 50 mm och neråt är att med tuben först dra en sträng kring toppen av röret (efter noggran t-spritvättning) och en sträng runt insidan av muffens top. Sedan trycks röret r a k t in (utan vridning) Detta sätt att limma har gett överlägset minst antal omlimmningar i alla lägen och tryck. Rör med större dimmension än 50 behandlas på GPA:s sätt.

MVA Lasse

Ytterligare bra tips. TACK!

Känns skönt att kunna fråga så man slipper otrevliga överaskningar.

Tack alla för svar etc... Nu är det bara till å pröva...........

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder inte gärna T-sprit. Lägg en droppe på en glasskiva och låt den torka så syns det varför.

Jag använder karburatorsprit från macken eller aceton från literflaska.

Karburatorspriten löser fett och lämnar inga fällningar. Aceton löser upp ytan på PVC så att limmet griper in i materialet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, rengöra med acceton, limma båda sidor, inge vridande.

Varför inte vrida? Vad kan bli fel? För jag antar att det blir fel om man vrider eftersom det inte rekomenderas hos gpa.

Kan det vara så att det kan bli "bristningar" i mtrl´t, som i sin tur kan leda till läkage?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla.... Jag är försäljningsingenjör på GPA, PVC-rör o delar, skall rengöras vid limytorna, med DREIN, alltså tangits rengöringsvätska, sedan skall limmet strykas axiellt!! alltså i rörets riktning... likadant i muffen. sedan skall röret skjutas rakt in i delen, och INTE vridas. Kom ihåg att Tangit är inget lim, utan ett lösningsmedel och PVC (flytande PVC kan man säga). Tangit löser upp plasten och dunstar sedan, och bildar en homogen fog! Det kanske viktigaste är att rörens kant fasas av lite, annars finns risk att man trycker tangiten framför röret, och sedan bildar en strypning i rördelen!!! Kort sagt, ett par enkla steg; Kapa vinkelrätt, fasa utsida och skrapa bort ev. flisor på insidan, rengör in- o utsida, stryk på lim, sätt ihop rakt, torka bort överflödigt lim... mvh

GPA Flowsystem!!!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, men om man som jag gjorde rent med kemiskt ren bensin, drog limmet runt röret och sedan skruvade på röret (typ ett kvarts varv) när jag tryckte ihop delarna. vad kan hända egentligen? är ju så lågt tryck i rören, kör ~2500l/h genom 25mm och 32mm rör. är det ändå risk att eländet lossnar? "provslet" alla kopplingar och dom satt som berget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, men om man som jag gjorde rent med kemiskt ren bensin, drog limmet runt röret och sedan skruvade på röret (typ ett kvarts varv) när jag tryckte ihop delarna. vad kan hända egentligen? är ju så lågt tryck i rören, kör ~2500l/h genom 25mm och 32mm rör. är det ändå risk att eländet lossnar? "provslet" alla kopplingar och dom satt som berget.

Det lossnar inte - inte en chans. Vad som inträffar är att det kan bli mikroskopiska hål igenom hela fogen som gör att det läcker även vi väldigt låga tryck - oftast genom rena kappilärkrafter, och detta är svårt att laga i efterhand. Tro mig - jag har svurit otaliga gånger. Det Constanzo säger är givetvis rätt - det är bara det att när man jobbar i små dimensioner (12, 16, 20, 25 och 32) är det oerhört svårt att göra ett jämnt lager tangit axiellt. Jag har funnit att sättet jag gjort (lägga en sträng ytterst innuti muffen och ytterst på utsidan av röret automatiskt ger en film av tangit när man skjuter in röret rakt in, speciellt om gjort fasningen. Fasningen trodde jag var för att när man sköt in röret så bildades typ en o-ring av tangit längs ner.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag limmat rubbet. Och jag gjorde så här:

*rengöring med aceton(sorry constanzo, du var lite sen för mig ;) )

*lade en sträng runt vadera rör/muff

*tryckte rakt in

*torkade bort överflödigt tangit

Nu återstår det bara testköra. Återkommer med resultat...

Du får väl komma upp till mig med ev omlimningar då eftersom du följt en del av min metodik:ler:

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...