Gå till innehåll

Saltvattensstart


TomKa

Rekommenderade inlägg

  • Svar 84
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har precis varit och nattdykt en stund, jag har ju pratat om att jag sett lite smådjur i karet, antagligen s.k Amphipods och det är ju trevligt men nu var det nära att jag ramlade av stolen.

Jag såg en stor :censur: krabba! svart med röda ögon! Trodde jag skulle sk**a i byxorna, var inte beredd på en sån fuling, räknade bara med att få se dom gamla vanliga...

Stor som en 5-krona ungefär.

Riktigt spännande det här :nöjd: kanske dags att leta pet flaska till fälla

Har tyckt att det har minskat på Amphipods, antagligen krabban som har ätit gott.

Har ingen ordentlig kamera hemma men ska låna en till imorgon så ska ni förhoppningsvis få se honom/henne så kanske jag kan få id också

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, men det har varit en hel del pods (?) för ett par dagar sedan, igår kväll så kunde jag inte så några, i samma veva fick jag syn på krabban och tänkte att den har käkat upp dom.

Någon mer som har några förslag vad jag ska göra med krabban? ger gärna bort den till någon som vill ha den

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tröttnat på det gurglande ljudet från ytvattenrenaren (Fluval) så jag tänkte göra en ny. Har letat på nätet efter företag som skulle kunna ha en passande låda men har inte hittat någon.

Tänkte lådan ska ha ungefär dessa mått: Bredd 8-10 cm, Djup: 8-10 cm och höjd ca 50 cm. Gärna svart

Är det någon som vet var man kan få tag i en sån låda?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

God fortsättning alla!

Kanske dags för en liten uppdatering...

Bilden visar karet som det ser ut idag.

Det har rullat i 6 veckor nu, jag har möblerat om stenen 2 gånger men den har aldrig varit ur vattnet. Skummare och cirkulation har gått 24/7.

Har stoppat i en städpatrull iform av 5 st sniglar (Tectus niloticus).

Jag har inte börjat med något ljus ännu. Kör med Rowaphos i en strumpa i skummaren (Deltec MCE600)

Vattenvärdena har sett ut som dom ni ser nedanför sedan starten, utom fosfaten som var högre och har gått ner lite grann.

Har ej märk att jag har haft någon nitrit topp.

Hur går jag vidare? Har läst i någon tråd att man ska mata akvariumet med lite flingfoder för att hjälpa bakterierna... eller ska jag stoppa i 2 clowner och börja belysa?

Vattenvärden

Temp: 26

Salt: 1,025

KH: 8

NO2: 0

NO3: 10

NH4: 0

Fosfat: 0,045 mg/L

Har precis mätt osmos-vattnet:

Fosfat: 0

Nitrat: 0

Väldigt tacksam för svar.

Ha det gott/ Tomas

post-2873-14468913505484_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...